QH på träskaklar?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare tuddeomudde
  • Startdatum Startdatum
T

tuddeomudde

Har en sulky med träskaklar, frisk och fräsh.
Vågar man montera QH på den eller blir det för klent?
Har någon provat? Får man det över huvudtaget? :o

Sv: QH på träskaklar?

Det sitter ofta QH på träskalmar vi hade det på våran.och det är ganska många som sätter dit själva
så det ska väl inte vara några problem så länge ni sätter fast dem ordentligt. Fast helst ska den väl vara anpassad efter dessa fästen från början, det är ju skönt att slippa de där långa skalmarna på sulkys som är anpassade efter vanlig selning med remmar.
QH sulky var det bästa som kunde hända våran gamla häst för han fick alltid nippran när han tvingades vända upp snävt och fick framänden på skalmen i halsen.

Senast ändrad av en moderator:

Har själv en ombyggd. Man kan antingen låta topparna sitta kvar eller kapa av dem.
Jag kapade topparna på mina skalmar, vek tillbaka en bit av skalmlädret och satte fast det så att det skulle skydda skalmtoppen. Har funkat helt ok. Men nu såg jag kompisens sulky. Hon har kapat topparna och tagit bort lädret helt. Monterat av skalmen och skrapat av färgen, sen låtit skalmarna stå med toppen resp botten i en blandning av linolja o terpentin för att rötskydda. Därefter har hon målat om med båtfärg och SEN satt på QH-fästen. Ser kanonsnyggt ut!! Så nu får jag väl göra likadant.

Kolla med STC för säkerhets skull, vet flera som inte fick använda sina vagnar i Skellefteå förra sommmaren när STC var ute och kollade vagnarna.

Dessa hade satt på QH själva och vagnarna var av äldre modell och för smala och veka just där QH fästena var satta

Dom flesta jag känner har lämnat in sina till någon återförsäljare för resp vagn för att få det gjort ordentligt på en gång.

Speedcart hemma är ju en annan sak :angel:

/nilema som kör av STC godkänd vagn utan QH :)

Senast ändrad:

Det ska inte vara nå problem men det är inte tillåtet att tävla men en vagn som inte är QH från fabrik. Men hemma duger det.

Inget att rekomendera.Det kommer in fukt,som sen har orsakat flera olyckor då skalmarna gått av-better safe than sorry!!!

Fast man ska se upp! det är ingen garanti att QH sulkyn är monterad på fabrik. Jag har stött på billiga exemplar av QH av mycket dålig kvalitet. finska lågprismärken där QH:n har ramlat isär under körning.
Köp bara av erkänt god kvalitet annars kan det bli tråkigheter.
Jag tycker att stc borde ha större koll på sånt. man borde kunna stänga ute dåliga saker från tävlingsbanan eftersom det kan bli farligt annars. man ska ju inte behöva vara rädd att nåns prylar släpper under pågående lopp och ställer till med en olycka. jag vet många kuskar som alltid kastar ett snabbt öga över selningen på (amatör)hästen de ska köra
för att se så allt är ok innan de kör. men de kan ju aldrig veta
om det är utrustningsdetaljer av dålig kvalitet. jag tycker det är snålt om man vet med sig att man köpt grejer av dålig kvalite.

När vi ändå är inne på selning och skräckexempel. Jag var inne i dopingstallet på Kr för et antal år sen. Lagom blandning av glädje (vinst) och nervositet (tänk om han fått i sig nåt) så jag står där o fumlar med avselningen. Ursäktar mig väl för tjejerna attdet tar tid o så. Då berättar dom om sin värsta "patient" på selningsfronten. En äldre amatörtränare som kommer in där och ska sela av. Han hade "slow-hitch" kan man säga. vagnen hängde iof i selöglorna, men sen var allt fastsatt med silvertejp!! inga remmar ingenting fanns. De fick skära loss alltihop.

Lines skrev:
Inget att rekomendera.Det kommer in fukt,som sen har orsakat flera olyckor då skalmarna gått av-better safe than sorry!!!
Det där är INTE sant!
Man får tävla med egenmonterade QH-fästen. Viktigaste är att man har säkerhetsrem vid körning. Jag pratade i förmiddags med ansvarig funktionär på STC som sa att det endast förekommit EN olycka orsakad av monteringsfel på QH-fäste o det var för ca 10 år sen. Den vagnens skalmar var ruttna i träet. Han sa också att det finns INGA restriktioner mot tävlande beroende på om fästena ej är påmonterade i original eller om skalmtopparna är kvar.

tuddeomudde skrev:

Man får montera själv!
Men se upp så det inte blir för klen diameter där du skall sätta fästet, en del vagnar har ju väldigt smala skalmtoppar.... helst dom gamla då.
Har monterat på en Jerald och det vart bra Har oxå sett på en Hudik. Men jag monterade inte på en äldre Custom... på tok för klent!
Tycker att skalmen bör vara minst en 40 mm iaf!
Och se till att borra rakt annars "skadar" du fler lameller än nödvändigt.Kolla oxå så att vinkeln stämmer, skalmen bör vara så vågrät som möjligt.. det finns fästen som kan användas om skalmen in blir helt vågrät.Dom har fler hål i ena änden så att man kan kompensera.

Senast ändrad av en moderator:

tuddeomudde skrev:

Ser att du inte bor alltför långt ifrån mig... vill du kanske ha hjälp? PM:a mig

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
325
Senast: Unafraid
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 253
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 860
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 308
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna