QC Westerntyglar från H**ks

tigerfisken

Trådstartare
Är det någon som har ridit med QC:s westerntyglar som säljs på H**ks? Är dom tillräckligt långa och tunga. B***es säljer ju weavers grejer och dom ska ju vara bra men jag har QC:s trailsadel och det är ju samma färg på huvudlaget och tyglarna om jag köper samma märke... Men det spelar ju ingen roll om färgen stämmer om tyglarna är "skit". Vet oxå att sadeln inte är annat än en budgetsadel men jag hoppas den håller hyfsad kvalitet, har läst några trådar här om den men egentligen inte fått nån riktig uppfattning om huruvida den är bra eller dålig. Min häst är inte inriden än så jag själv kan ännu inte svara på frågan heller..

Sv: QC Westerntyglar från H**ks

B****s tyglar är bra.. de som är "lite dyrare"..Vi har använt dem sen de började med westernsaker..

Ja jag ska dit i morgon så jag funderar på att köpa dem, en kompis till mig som rider western har sådana, fast då är det ju bara det att de inte matchar sadeln...:angel: ;)

Jag har ett par mörkbruna QC tyglar. Nu rider inte jag western, men använder mig av neckreining, jag tycker att de fungerar utmärkt! Lite väl långa för mig, men säkert lagom till western.

tigerfisken skrev:
Är det någon som har ridit med QC:s westerntyglar som säljs på H**ks? Är dom tillräckligt långa och tunga. B***es säljer ju weavers grejer och dom ska ju vara bra men jag har QC:s trailsadel och det är ju samma färg på huvudlaget och tyglarna om jag köper samma märke... Men det spelar ju ingen roll om färgen stämmer om tyglarna är "skit". Vet oxå att sadeln inte är annat än en budgetsadel men jag hoppas den håller hyfsad kvalitet, har läst några trådar här om den men egentligen inte fått nån riktig uppfattning om huruvida den är bra eller dålig. Min häst är inte inriden än så jag själv kan ännu inte svara på frågan heller..

Hej!

Jag har ett par QC's westerntyglar. Dom funkar det gör dom. Trevligt med "snabbknäppning". Men efter ett tag så började den lilla läder flärpen att stå rakt ut. Det var ju inte problem att rida med dom, men det var inte så snyggt. Sen tycker jag även att dom är lite tunna. Längden är det inget fel på tycker jag iaf. Jag klippte bort snabbknäppningen och gjorde knutar, men då blev ju tyglarna nästan lite kort.
Jag har en kompis som har (Weaver) Horizon tyglar, jag har provar att rida med dom, och jag ska köpa sånna, mycket trevlig. Så dom kan jag rekomendera.
Men som sagt QC's tyglar fungerar.
Hoppad du fick lite hjälp.

För informatkion: man får skriva Hööks och Börjes. Det är så pass kända (och opersonliga) butiker.

/tifo - moderator

Vad är det för färg på sadeln? Dom naturfärgade tyglarna från Börjes blir mörkbruna efter några månaders användning och smörjning. Jag har tre stycken och älskar dem (dom dyraste tunga) :love:

lilla_lulia skrev:
Hej!

Jag har ett par QC's westerntyglar. Dom funkar det gör dom. Trevligt med "snabbknäppning". Men efter ett tag så började den lilla läder flärpen att stå rakt ut. Det var ju inte problem att rida med dom, men det var inte så snyggt. Sen tycker jag även att dom är lite tunna. Längden är det inget fel på tycker jag iaf. Jag klippte bort snabbknäppningen och gjorde knutar, men då blev ju tyglarna nästan lite kort.
Jag har en kompis som har (Weaver) Horizon tyglar, jag har provar att rida med dom, och jag ska köpa sånna, mycket trevlig. Så dom kan jag rekomendera.
Men som sagt QC's tyglar fungerar.
Hoppad du fick lite hjälp.

Tack så väldigt för svaret :bow: , misstänkte att dom kunde vara lite "klena". Ska nog satsa på Weavers tyglar i stället.

Druvan skrev:
Vad är det för färg på sadeln? Dom naturfärgade tyglarna från Börjes blir mörkbruna efter några månaders användning och smörjning. Jag har tre stycken och älskar dem (dom dyraste tunga) :love:

Min sadel är ljus (nougat enligt Hööks), men jag har funderat på ett mörkbrunt huvudlag, det är mörkbrun gjord på sadeln, och så tänkte jag ha en mörkbrun, vit och rosamönstrad filt/pad (om jag hittar nån...). Fast jag vet inte om det ser dumt ut :crazy:

Senast ändrad:

tigerfisken skrev:
Å så bra att du sa det! Då behöver jag inte skriva en massa stjärnor mer :)
Bra va? Tänk på hur mycket el du spara på att skriva "öö" i stället för "**"... Eller vänta lite ... :D

tifo skrev:
Bra va? Tänk på hur mycket el du spara på att skriva "öö" i stället för "**"... Eller vänta lite ... :D

:rofl: :rofl: :rofl: men det är lättare att skriva öö, ö är större och syns bättre, därmed lättare att hitta :idea: dessutom måste man trycka på två knappar för att göra en stjärna...:D ;)

Weaver har kanske olika typer av tyglar, jag har ett par som är uschligt tunna och sladdriga, fast jag gillar ju då å andra sidan riktigt tunga tyglar i tjockt läder...

NU har jag köpt weavers tyglar, ett par lååånga och jättetjocka naturfärgade och ett par lite kortare och tunnare bruna. Dom tjocka verkar bra fast jag har ju inte ridit med dom än... köpte även ett naturfärgat träns med knut på pannbandet. Längtar tills jag får börja rida min två-åring:angel:

Då ska nog jag köpa ett par såna. Jag vill inte ha tjocka tyglar för trots att jag har stora händer kan jag inte sluta handen om dem. (fattar inte hur de bär sig åt som klarar det, fast, man kanske inte ska/vill sluta handen om tygeln inom westernridning?) Jaf vill ha tunnare modell. Verkar som QC:s passar mig bra då.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka