MiniLi

Trådstartare
Usch, nu är jag orolig!

Min Ila har konstiga flytningar och lite andra symptom som ev tyder på pyo. Vi har fått en tid imorgon hos veterinären.
De bedömde att vi kunde vänta eftersom hon inte är direkt allmänpåverkad.

Men jag kan inte låta bli att oroa mig.. Sover hon inte mer än vanligt? Är hon lite lugnare? osv.

Hon har dock ingen feber. Så jag undrar - får tikarna alltid feber vid pyo?

Sv: Pyo?

Nej, de får inte alltid feber. Min då åttaåriga tik fick pyo förra sommaren. Ingen feber, lätt allmänpåverkad, tog sig upp från liggande lite stelare. Det var varmt så jag trodde hon var allmänt tagen av värmen. Sedan såg jag varet som strömmade ut ur vulvan och åkte in direkt. Hennes livmoder var väldigt mycket förstorad.

Min gick från kärnfrisk till jättesjuk på några timmar. När vi kom in var livmodern jättestor. Så håll koll i natt! Håller tummarna för att det inte är så farligt med din hund.

Jag har fått tid ikväll istället! Blev bara mer och mer orolig ju mer jag tänkte på hur hon varit de senaste dagarna så ringde igen.
Nu har dessutom tempen gått upp, fortfarande inom normalspannet men känns inte alls bra med stigning på så kort tid..

Vad bra, de kan fort bli dåliga vid pyo. Hoppas det går bra och att det inte är något allvarligt!

Nu är vi hemma igen. Syntes inget konstigt på ultraljudet!
Fick en plastmugg på pinne och beordrades att fixa ett urinprov men Ila vägrade att kissa i burken (;)) så vi skickades hem med trolig uvi och pencillin samt order om att hålla koll på flytningar, allmäntillstånd och temp :)

Lättad!

Härligt att höra :bump:!

Litet tips: när jag tar urinprov på Lyxa så tar jag bara en liten, låg matlåda och skjuter in under henne när hon satt sig för att kissa. Brukar vara väldigt lätt att fånga upp kisset då :D

Får ta med mig en liten matlåda nästa gång det kan bli aktuellt :D

Ila har liksom lite udda kissteknik. Hon sitter väldigt lågt och liksom under sig, så det var omöjligt att få den lilla burken på plats utan att hon märkte det. Och jag kan förstå att hon inte vill kissa när matte stoppar konstiga föremål under henne mitt i allt :angel:

Har tagit urinprov på min tik med jämna mellanrum...numera tittar hon surt på mig när hon ser att jag har en bytta med sig, sen håller hon sig i evigheter (i vanliga fall markerar hon som en hanhund) alternativt så vrider hon in rumpan mot en buske när hon ska kissa ;)

KL

Dum fråga kanske men borde tiken vila tills uvin är borta?
Veterinären nämnde inget om detta..

Kom på mig själv med att boka in agilityträning på söndag men så kom jag på att det kanske inte är så lämpligt..?

Hon är pigg och glad.

Och med fysträning menar du..?

Att jag inte ska ge migut och typ cykla, köra drag eller liknande förstår jag.
Men springa lös i skogen?
Lydnadsträning?
Agility?
Spåra?
Uppletande?

Vad man än gör så blir det ju mycket rörelse. Hon är ju halvgalen och ger alltid allt ;)

Jag skulle nog inte göra saker som får henne att få upp för mycket puls (ex agility, rusa hejvilt i skogen, uppletande, cykelturer osv) men däremot om hon är pigg och på i övrigt och inte allmänpåverkad skulle jag lätt spåra och köra lydnad.

Det är vad jag personligen tycker :).

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
Katthälsa Min sambos lilla honkatt blev kastrerad i fredags (nu är det måndag, så 3 dagar har passerat ca). Vi är lite oroliga över hennes mående...
Svar
4
· Visningar
854
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 769
Senast: attheedge
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
870
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden