Puttsa Läderridstövlar (?)

P

Panikie

hej.

Hur gör ni när ni puttsar era ridstövlar och vad annvänder ni er av för produkter?

Sv: Puttsa Läderridstövlar (?)

Brukar ha mitt prestige puts, cleaner och conditioner. Det blir rent, och "lenare" eller vad man ska säga med conditionern, mjukare men blir inget kladd eller nåt. Superbra! Man behöver inte palta med vatten och så.

Jag använder mig av det jag smörjer sadel och sådant med. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter men, det är en gulaktig vätska i sprayflaska;)

vanlig lädertvål och sen lite läderfett på för att få upp glansen lite.

Fungerar kanon :) Går snabbt när man ändå putsar sadel/träns :D

Jag har under alla år använt samma smörjmedel som till sadel och träns...

Varför torkar läderfett ut stövlar? Har inte varit med om detta, iofs använder jag läderbalsam men det skiljer väl inte så mycket i innehållet...

okej tack alla, men lägg gärna in mer.

jag undrar det här för jag var igår och köpte helt nya läderridstövlar, så som ni förstår e jag ganska så rädd om dom nu, och vill gärna smörja ofta men med något som är bra för lädret.

På mina tidigare läderridstövlar och chaps har jag som vanligt först tvättat med sadeltvål och sedan snabbt dragit på lite läderfett för att de ska bli blanka, är det inför en tävling är det svartskoputs medel och en nylonstrumpa som gäller.

Jag använder samma saker som till sadel och träns, först lädertvål och sen ekololja. Jag tycker om den matta glansen som blir.

BernT -> Läderfett torkar inte ut, det täpper till porerna i lädret och skyddar. Olja däremot torkar ut då det öppnar porerna och gör de mer känsliga.

Så har jag lärt mig i alla fall. :p

hej, jag brukar använda mitt sadelputs :) det brukar bli bra då...

alla som säljer stövlar rekomenderar skokräm, absolut inte läderfett, tyvärr har jag glömt bort varför.

alla som säljer stövlar rekomenderar skokräm, absolut inte läderfett, tyvärr har jag glömt bort varför.

Jag har hört att dem tappar glansen om man använder lädertvål och läderfett och att dom blir mjukare också speciellt vid foten.

Jag använder skokräm och nylonstrumpa till mina haft dom i ett år och dom ser nästan ut som nya.

Jag har också blivit tillsagd att inte använda läder fett, utan skokräm till mina stövlar.

O det gör jag o det är så bra, så:idea:

jag andvänder vanlig svart skokräm och sen en skoborste för att få stövlarna glansigare. :)

Jag använder samma lädervårdsprodukter som jag använder till sadeln och tränset, dvs vanlig lädertvål+lite ekololja då och då :)

Använder vanlig tvål och sedan läderfett, eller Passiers tvål och Passierbalsam.
Har haft dem i några år och båda paren ser helt nya ut.

curum soap från veredus fungerar kalas. Har det på sadel och träns med.
Har någon olja från Veredus med, brukar inte använda den så ofta. men den är med kalas.

När de var nya använde jag Stübbens flytande lädertvål för att få lite hjälp med att gå in dem. Nu använder jag skokräm.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
468
Senast: Sirap
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
772
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 415
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar