Puttsa Läderridstövlar (?)

Sv: Puttsa Läderridstövlar (?)

men när du har skokräm... Tvättar du rent stövlarna först med ngt eller tvättar skokrämen bort smuts också??

Har alltid kört med att rengöra mina stövlar med lädertvål... Blir snyggt, men om det gör att stövlarna snabbare säckar ihop kanske jag ska börja me skokrämen istället..:idea:

Jag brukar bara smörja stövlarna me samma som ja har till sadel å träns.. men nu mins ja inte direkt va de heter.. stövlarna ja har nu är rätt så slitna så de gör de samma :p

kl

Jag skurar av mina under rinnande vatten :crazy:
Sen fettar jag bara in dom med något. Tror inte det är någon särskilt bra metod egentligen, men jag får aldrig rent dom annars.

kl.

När man fettar in dom så blir väl sömmarna sämre.. dom luckras upp. tror de är därför man inte ska ha lädertvål/fett på stövlar. egentligen borde de vara samma sak för sadlar o träns oxå då...är ju sömmar där med ;)

Jag använde riaf veredus curium soap och deras balsam. Ibland skokräm. men de tycker ja e jobbigt för de har en tendens o svarta ner allt i sin omgivning när de blir blött.

de där med o säcka ihop... mina stövlar får veck nere vid vristen men de måste ju vara normalt.
För hur ska man annars kunna böja på fotleden o trampa ner hälen liksom ???
bara något ja reflekterat över när man läser ..att folk inte vill ha veck nere vid foten.?!

Jag använder också samma produkter som till övrig läderutrustning, lädertvål och sen läderbalsam. Dom är väldigt mjuka och snygga, så jag tycker att det verkar funka jag. :)

först torkar jag av dem med vatten, sen har jag på skokräm. låter det torka, sen tar jag en vanlig sportsocka och torkar av det mesta med och sen putsar jag med en nylonstrumpa :D :p

Det jag har fått lära mig är att läderbalsam är en stöveldödare! Det är det som får stövlarna att bli "säckiga", rynkiga och sjunka ihop. Och det tillför enbart tillfällig glans och blir efter ett par månader med läderbalsam väldigt matta. Jag putsar mina med vanlig lädertvål och skoputs som man kan köpa i vilken skoaffär som helst. Brukar ta skoputsen med en svamp och låta det stå ett par timmar när jag är klar, och sen avsluta med nylonstrumpa så de blir glansiga.

Använder Horsmanschoice tror jag det heter, tvätt och mjukgörande i ett, bara att kleta på...lädret blir otroligt fint och smidigt! För djupare rengöring använder jag vanlig glycerintvål och sedan skokräm.

Jag tar vanlig lädertvål med vatten och det ska ju skumma ordentligt!
Sedan torkar jag av den och gnuggar in läderfett.
Om det t.ex har regnat på lädret kan man ta på olja, som mjukgör det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har tagit upp ridningen efter måååånga års uppehåll, mina gamla stövlar är fortfarande fina men omoderna och svåra att få på och...
Svar
5
· Visningar
575
Senast: Jfrelin
·
Utrustning Hej! Hittade bara gamla trådar, mkt kan ha hänt sedan dess. Behöver lite hjälp, jag har upptäckt att jag måste nog måttbeställa...
Svar
8
· Visningar
468
Senast: Sirap
·
Hemmet Har självhäftande hylla från Beslag online i duschen (helkaklat) men skiten släpper ju hela tiden. Första gången släppte det efter...
2
Svar
21
· Visningar
772
Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 415
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar