Puttar mig åt höger

Madeira

Trådstartare
Några bra övningar för att motverka att hästen lägger över mig åt höger i galoppen?

Vi tränar mycket över bommar. Sidvärtsrörelser i skritt och trav. Övergångar och mycket olika ridvägar. Vad kan vi mer hitta på? Finns det någon bra övning i just galoppen där problemet ligger?

Det beror varför du åker till höger och när. På rakt eller böjt spår och i så fall vilket varv? Är det du som är svag i din högra sida eller hästen som är högerroterad i ryggen? Eller är du svag i din vänstra sida och glider till höger på böjtspår pga centrufugalkraften?
För att komma till rätta med problemet behöver du reda ut vem som är sned, kanske båda? Och vad den beror på, svaghet, rotation, skada? Och vad beror det på isåfall, placerar du hästen i en felaktigt position med dina hjälper eller placerar hästen dig felaktigt pga stelhet, svaghet, smärta? Eller en kombination. Först då kommer du åt grundproblemet och kan lösa det ordentligt.

Det beror varför du åker till höger och när. På rakt eller böjt spår och i så fall vilket varv? Är det du som är svag i din högra sida eller hästen som är högerroterad i ryggen? Eller är du svag i din vänstra sida och glider till höger på böjtspår pga centrufugalkraften?
För att komma till rätta med problemet behöver du reda ut vem som är sned, kanske båda? Och vad den beror på, svaghet, rotation, skada? Och vad beror det på isåfall, placerar du hästen i en felaktigt position med dina hjälper eller placerar hästen dig felaktigt pga stelhet, svaghet, smärta? Eller en kombination. Först då kommer du åt grundproblemet och kan lösa det ordentligt.
Anledningen till att han puttar över mig är för att han är svag i vänster(?) det blir tydligast på volten i vänster varv, han puttar ut mig.

Om du upplever att hästen roterar tornutskotten till höger istället för vänster när du rider i vänster varv(framför allt i galoppen?) så hade jag inte låst mig vid tanken på att den är svag. Jag hade valt att undersöka hur stabil och stark du är i din vänstra sidas bålmuskulatur samt om du förböjer hästen till vänster? Håller för hårt i vänster tygel? Klarar du av att sitta emot rotationen och sätta dig rakt över hästen när den vill knuffa ut dig? Har du andra snedheter?
Sen hade jag valt att korrigera hästen. Räta ut den under en rak ryttare som orkar sitta mitt över och kan plocka in vänster bakben och högerbog för att hjälpa den att stärka sig korrekt. Men då måste ryttaren ha full koll på sig själv, annars kommer man aldrig åt problemet från grunden.

Om du upplever att hästen roterar tornutskotten till höger istället för vänster när du rider i vänster varv(framför allt i galoppen?) så hade jag inte låst mig vid tanken på att den är svag. Jag hade valt att undersöka hur stabil och stark du är i din vänstra sidas bålmuskulatur samt om du förböjer hästen till vänster? Håller för hårt i vänster tygel? Klarar du av att sitta emot rotationen och sätta dig rakt över hästen när den vill knuffa ut dig? Har du andra snedheter?
Sen hade jag valt att korrigera hästen. Räta ut den under en rak ryttare som orkar sitta mitt över och kan plocka in vänster bakben och högerbog för att hjälpa den att stärka sig korrekt. Men då måste ryttaren ha full koll på sig själv, annars kommer man aldrig åt problemet från grunden.
Du kan ha väldigt rätt i att det är jag som också är svag. Efter riduppehåll på två år så hinner man tappa en del. Jag ska höra med min tränare om hon kan sitta upp på honom

Några bra övningar för att motverka att hästen lägger över mig åt höger i galoppen?

Vi tränar mycket över bommar. Sidvärtsrörelser i skritt och trav. Övergångar och mycket olika ridvägar. Vad kan vi mer hitta på? Finns det någon bra övning i just galoppen där problemet ligger?

Många gånger beror sådana här problem på att man som ryttare är lite skev. Jag har själv problem med en kollapsad högersida som jag ständigt får jobba med. Jag har fått ett par bollar av min tränare att ha under sittbenen. När jag sitter på dem blir jag medveten om sittbenen och helt rak. När jag sedan tar bort bollarna så sitter "minnet" av dem kvar ett tag. Nästa gång jag känner att jag kollapsar så åker bollarna fram igen osv. Så det är ett tips för att bli medveten om hur man sitter och få hjälp att räta upp sig, sedan kan man jobba med ev snedheter hos hästen (om de finns kvar efter att man fått rätsida på sig själv :D)

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 135
Senast: Lady_S
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 414
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar