Pussar och hundar

B

Buppisen

När jag och min sambo pussas och kramas nära mina föräldrars hund blir han alldeles förstörd och springer fram till oss och ställer sig vid våra fötter och smågnäller och skäller ibland. Vad betyder det? Jag har hört att det är en fientlig handling, men vet inte om det stämmer. (han är en blandras Golden/Lapphund)

Nu kanske detta är något som jag "borde" veta, men det gör jag inte så jag frågar!

Sv: Pussar och hundar

Han vill nog också ha en puss och kram. Är kanske lite svartsjuk?

ja det var min första tanke också, men då sa min mor (som för övrigt är helt okunnig om hundar, deras hundär en riktigt ouppfostrad byracka) att det var som jag sa ovan "en fientlig handling" för hunden.

Min hund blir också väldigt upprörd om man kramas, men inte arg, utan skäller och viftar på svansen.. Jag vet inte vad det beror på:confused:.. Han vill nog också vara med och kramas:D..

Tänkte på den golden jag hade. Hon var vad jag tolkade som svartsjuk. Om vi kramades gick hon alltid emellan och viftade på svansen. Uttrycket i hennes ögon var "men jag då" och såg så ledsen ut. Men just golden har ju så uttrycksfulla ögon.

Så beter sig min hund också , eller om jag och syrran "låtsas" bråkar :angel: Då börjar han springa runt våra ben och små skäller. Men han är iofs. ganska svartsjuk ;)

Jag läste en bok för ett tag sedan om just det här. Vad händer om man sätter 2 hundar nära nära varandra? Känner inte hundarna varandra försöker dom komma så långt bort ifrån varandra som möjligt och söker inte kontakt med varandra på något sätt. Om en utomstående hund ser er kramas blir den vaktig av sig eftersom att människorna står allderles för nära varandra OCH söker kontakt, (:eek:) hundens uppgift blir då att snabbt avbryta kontakten och närheten mellan dom två människorna.

Jag tror att det stämmer ganska bra faktist... brukar ju sätta min vovve och min farbrors vovve brevid varandra (2 han hundar) och dom vill inte sitta brevid varandra så tillslut sitter dom som ett V med näsorna så långt från varanndra som möjligt....

(Med V:et menar jag att det längst ner är hundarnas rumpor och längst ut högst upp är hundarnas nosar, om ni nu fattar :p)

(Menat till TS men kom lite fel)

Om en hund reagerar på att folk kramas så är det helt naturligt. För i "hundspråk" så är det inbjudan till slagsmål. Så om hunden springer fram när två människor kramas så är det nog för att bryta så det inte blir något slagsmål. Därför ska man aldrig krama en hund som man inte känner.

Min hund är ungefär lika dan.
Fast ser hon mig i killen sitta och kramas i soffan när hon kommer in går hon upp ocvh lägger sig i mitt knä och slickar mig i ansiktet och gör allt för att jag skall gosa med henne.
Hon tycker om killen med och kan göra samma sak med honom men inte lika ofta.

Men om jag diskuterar med killen och höjer rösten som jag har vanna vid att göra och vi skulle kramas sen då är hon på sin vakt och morrar lite och suger blicken i killen...

Fast ser hon mig i killen sitta och kramas i soffan när hon kommer in går hon upp ocvh lägger sig i mitt knä och slickar mig i ansiktet och gör allt för att jag skall gosa med henne.

Men om jag diskuterar med killen och höjer rösten som jag har vanna vid att göra och vi skulle kramas sen då är hon på sin vakt och morrar lite och suger blicken i killen...

Det är nog för att hunden vaktar dig lite från "killen". Och pratar du med höjd röst med killen och ni sen kramas, så reagerar hunden precis efter sina instinkter. Och det är att vakta dig från killen och är redo i fall det ska bli slagsmål. För ni "inbjuder" varandra till bråk genom att kramas.

du har inte funderat på att hon gör så för att visa att hon är högre i rang än din kille?

till TS. Hunden gör så för att visa sin rangplats. Fundera lite på vart i familjen du, pojkvännen och hunden befinner er i rangskalan..
När hunden gör så ska ni båda visa erat ogillande.

Det där är en typisk dominanshandling. Din hund talar ju klart och tydligt om att HON står högre i rang än din kille samt att hon gör anspråk på dig. Detta bör du ta ur henne. Även om det verkar vara oskyldigt, så kanske det inte blir så oskyldigt längre fram.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
377
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 801
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 245
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 351
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv