Puss eller inte pussa?

Sv: Puss eller inte pussa?

Jag pussas mycket med mina hästar. Och en del andra med. Men jag är medveten om att det kan vara en risk, beroende på häst och situation.

Min gamling har jag hängt ihop med i 20 år. Han har hittils inte bitit mig mer än då jag en gång råkade pilla in hela mitt finger i hans mun då jag skulle ge godis. Då får jag ju skylla mig själv om han tuggar mitt finger med godisen. Matte var trött och dum..
Jag är inte det minsta orolig att han ska bita mig då jag pussar. Jag känner honom så pass bra nu att jag vet hur han fungerar. Han skulle dock kunna rusa över någon i blockerad panik om han är rädd. Och han har bitit folk i huvudet. Men inte mig. Och jag tror inte han kommer göra det heller.
Man får väga fördel/risk mot varann. För mig är risken så liten i det fallet att myset är klart det som väger tygst.
Min gamnling brukar ibland se förorättad ut vid pussande. Sen kommer han direkt tillbaks med huvudet och vill ha mer. Han gillar när jag drar i hans näsborrar. Han brukar lägga sitt huvud på axeln och mysa med.:love:

Unghästen skulle nog kunna bita för att smaka/känna/leka om han missförstår. Står någon kvar länge med ansiktet vid hans mun kan han absolut börja fippla med munnen för att känna/smaka och till slut prova nypa till i bus. Så man får ju läsa dem lite och tänka på sin säkerhet.
Ynglingen älskar gos och mys i alla former. Han kliar gärna tillbaks, pussas, slickar och stoppar in huvudet i armhålan eller sätter det mot mot mage och blundar och myser. Gullunge!:love:

Just det att man vågar lita på hästar och hålla sig nära dem då de visar sig arga eller rädda brukar i mina ögon göra att de litar mer på en och förtroendet stärks. Men det är inget jag rekommenderar hur som helst. För man måste veta när man kan hålla sig nära och när man bör akta sig så man inte blir skadad. Och vara snabb undan om något skulle hända.

Jag upplever hingstföl som mer orala än stoföl(detsamma gällande yngre unghästar). De är lite nafsigare och ju mer man berör mulen ju nafsigare blir de. Det är inte dumhet utan bara en reflex. De ska ju enligt sin nedärvda genetik triggas att lära sig slåss för sin flock genom att busa med varann.
Vuxna hingstar brukar dock inte vara lika orala och nafsiga. Jag brukar undvika unga hingstars ansikten om jag inte vill trigga igång reflexen(om jag inte ska vara i huvuden just för hanteringen). För alla är den inte lika stark. Men den finns ju generellt mer hos dem än hos ston i samma ålder.

Juuust det, fick för mig att jag hört det nånstans innan! Det var ju den där cowbojsaren som påstod det :D

underligt att man aldrig nånsin hört det innan efter ett rätt långt hästliv :angel:

Detta är ju faktiskt en reell risk. Jag tjatar mig blå på (speciellt en av) tjejerna i vårt stall att dom INTE får pussa mina hästar på mulen, men det verkar väldigt svårt att låta bli...kanske man inte fattar hur snabbt det kan gå om man aldrig sett en häst flippa ur och hugga?

ja det är en risk som alltid är närvarande, och om man tror att ens häst aldrig skulle göra det för den är så snäll osv, så bör man tänka om. Det är väl f.ö den största villfarelsen folk har om sina djur oftast, som är det som även leder till olyckor. Tilltro till att djuret skulle aldrig göra ditten eller datten osv - förmänskligande tolkning av djurets väsen, och vips har man glömt att den är just det - ett djur.

Tror det var så sent som förra vintern som Ridsport hade en olycks bilaga där en tjej hade fått halva ansiktet avbitet av sin superdupersnälla häst, i samband med att den lärt sig kommandot "puss".

Jag föredrar att pussa dem på sidan- mungipan.
de gillar oxå att man blåser in luft- inte första gången kanske:angel:

min val. gör en Elvis( drar upp övre mungipan) när han vill ha ett blowjob:rofl:

Så gör jag också. Hon verkar föredra det. Sen kan hon tycka om att jag andas in i hennes näsborre. Hon är väl den enda som gillar min kaffesunkna andedräkt.

Det där med undergivenhet, är inte det kopplat till att föl "tuggar" mot äldre hästar vid hästens mungipor? Jag tror nog att de flesta hästar känner sina människor väl och känner att människan njuter av att pussa. Jag tror att hästen känner att människan blir mera harmoniskt just för stunden när det är kel på tapeten.

Jag pussar min hingst på mulen varje dag och kramar honom också :) Hästar behöver mycket kärlek! Men det är klart att man får passa sig så att han inte går igång... :D Dessutom så får han en hel del godis (även om det bara är vanligt hästfoder). Jag har aldrig någonsin haft några problem med att skämma bort hästarna med pussar o annat, de har varit mer som hundar och vare sig tiggiga eller bitiga. Bara lagt huvudet på sned och tittat på mig med Cockerspanielögon. Vem kan motstå det? Hingstar är dock mer benägna att nypas, det måste man ha klart för sig.

Men för 25 år sedan böjde jag mig fram och skulle pussa en häst på mulen. Den slog upp huvudet och spräckte båda mina framtänder med sin nosrygg... Det resulterade i att jag fick byta framtänderna till jacketkronor. Det var väl inte så smart kanske :p

Kl

Min häst går inte ur stallet om hon inte får sin morgonpuss :D Men som flera andra så pussar jag i mungipan och inte rakt på mulen oftast. Hon älskar att pussas och sticker gärna fram mulen nu och då för att få en puss :love:

Mina hästar pussar på mig, de älskar att gosa och kramas med huvudet i famnen. Hur goa som helst :love:
Precis så har dom hästar jag haft, eller haft om hand också gjort. Fjordan riskerade man att bli ihjälpussad av :p och Madam gav mig ofta en slick i ansiktet när vi passerade varann nära "apropå-inget-alls" liksom. :love:

Hästar jag träffar vill ALLTID trycka upp mulen i ansiktet och hälsa på hästars vis och hittills har INGEN visat någon som helst aggressivitet utan tvärt om istället. Hästar jag känner väl kan busnaffsa lite men ALDRIG på allvar utan då är det frågan "ska vi busa"?;)

Här är en till som nospussar. Kanske lite löjligt, men vadå! Kan bara inte låta bli!
Min pålle har dessutom ett hjärta längst ner på mulen :love:

Instämmer till 100%, är själv drillad att inte pussa hästar på mulen och jag tycker inte om när någon gör det, mina kusiner får det absolut inte pga riskerna. Om en vuxen gör det så är det på egen risk, men jag tillåter inte barn att göra ngt sådant på mina hästar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
931
Senast: BoYo
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Hästmänniskan Våra hästar har ju ibland hjärnspöken, och vi hästmänniskor också :rofl: ●Vilka hjärnspöken har du själv i din...
2
Svar
22
· Visningar
1 619
Senast: Kajsalisa
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 191

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar