Purina Dogchow

simba_112

Trådstartare
Någon som vet något om detta foder?
Enligt vad jag hann förstå så är det ett nytt hundfoder på marknaden, hann dock inte läsa innehåll eller liknande..
Någon som testat detta eller vet något om det så dela gärna med er av era erfarenheter:D

Sv: Purina Dogchow

"Innehållsförteckning
Spannmål (fullkorn min. 4%, ris min. 4%), kött och animaliska biprodukter (kött min. 14%, lamm min. 4%), vegetabiliska proteinextrakt, oljor och fetter, biprodukter av vegetabiliskt ursprung (betmassa min. 0,5%), vegetabilier (cikoria min. 0,5%), mineraler"

Enligt foderbilen.se, dessutom ägs det av Nestlé o tillverkas i USA, vad jag kan se.
Inget jag skulle ge mina hundar.

Appropå det så skriver sign Almina/neta/skogskatt på ett annat forum:

"Etoxikin giftigt konserveringsmedel i hundfoder

Ett par amerikanska foderanalys-siter (dogfoodanalysis.com och dogfoodadvisor.com) varnar för etoxikin i fisköttmjöl och i fiskoljor.
Detta konserveringsmedel hör man inte så ofta talas om. Det kan finnas i hundfoder utan att vi vet om det eftersom tillverkaren inte behöver skriva ut vad som finns i råvarorna från början.
Står om detta här (kopierar):

”Etoxikin E324 är ett av de vanligaste ämnen, det används även vid besprutning av frukt och grönsker. I människo-föda tillåts max 1 mg/kg. I hund och kattmat är det tillåtet med upp till 150mg/kg, det vill säga 150 gånger mer än för oss människor.
Etoxikin finns bla i följande amerikanska hundfoder: ANF, Eagle Dog Food, NutroMax, Hills Prescription Diet W/D, Purina, IAMS, Royal Canine USA.
Man har kunnat konstatera att hundar som ätit foder innehållande etoxikin har fött döda valpar, fött valpar med gomspalt och andra medfödda deffekter, har utvecklat cancer.
Idag behöver fodertillverkare inte ange de kemikalier som råvaruleverantören använt sig av. På förpackningen står det ofta bara om de själva har tillsatt någon substans. De är däremot skyldiga att uppge det på direkta frågor. Det rör sig tyvärr ofta om propylenglykol som även används i kylsystemet i bilar.”
http://dog-news.net/2010/03/16/etoxikin-livsfarligt-konserveringsmedel-i-hund-och-kattfoder/

Från ett diskussionsforum:

”ETOXYQUIN ett fettstabilitetsmedel används också i många tester klassat som cancerogent.
Forskning från Japan : Etoxyquin framhäver den cancerframkallande processen i njurarna.
Etoxyquin ökar förekomsten av tumörer i magen högst väsentligt.
Etoxyquin förstärker utvecklingen av cancer i urinblåsan.
Etoxyquin ökar frekvensen av tumörer i tjocktarmen högst väsentligt.
Från USA som ursprungligen godkände Etoxyquin i djurfoder.
Ett år efter godkännandet, ökad förekomster av katarakter och inflammationer i tandkött, nedsatt immunförsvar, pälsavfall, uteblivna löpningar, sterilitet, och förtvinade testiklar, leverskador m.m.
Två vetenskapsmän i England har kommit till samma slutsatser, Förmodligen tävlar E-vitaminet och Etoxyquinet inom samma område i ämnesomsättningen (detta mycket förenklat uttryckt).”
http://www.canis.se/innlegg.php?nr=66743&vside=2 "

Ang Alminas inlägg som jag citerade så har det blivit en utveckling som går att läsa här.
Så kan det bli när man inte lusläser o kollar källor innan man skickar vidare, :angel: intressant läsning dock, även om tråden är väldigt lång.
Bör läsas trådad, svårt att hänga med annars.

Skulle aldrig köpa eller ge det fodret. Det innehåller en hel del biprodukter, en massa vegetabiliskt protein (helt onödigt!), spannmål och så står det inte vad det är för kött (kyckling, nöt, lamm, gris, fisk etc.) heller.

Liknande trådar

Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Niyama
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 832
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 442
Senast: Vicks
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka