Punkttryck av brodd??

Congeria

Trådstartare
Jag har funderat lite på det här med brodd och slitna skor. Nu när det inte finns nån snö men det fryser på lite titt som tätt så blir det ju mycket i och urbroddning. Och om man inte använder blindbrodd under tiden som man inte har vinterbrodden i så slits ju skorna, när man sedan sätter i brodden igen så är väl dessa längre än skon? Så då borde det ju sticka ut på den sidan närmast hoven.
Kan det bli punkttryck då eller är det så lite att det inte märks?
Någon som har liknande funderingar eller svar?

Senast ändrad:
Sv: Punkttryck av brodd??

Jag har funderat lite på det här med brodd och slitna skor. Nu när det inte finns nån snö men det fryser på lite titt som tätt så blir det ju mycket i och urbroddning. Och om man inte använder blindbrodd under tiden som man inte har vinterbrodden i så slits ju skorna, när man sedan sätter i brodden igen så är väl dessa längre än skon? Så då borde det ju sticka ut på den sidan närmast hoven.
Kan det bli punkttryck då eller är det så lite att det inte märks?
Någon som har liknande funderingar eller svar?
Självklart kan det bli punkttryck om broddarna skruvas igenom en utsliten sko,du har helt rätt.:crazy:
Dumt att chansa så kolla gängornas längd mot skotjockleken.

Vet en nisse som lyckades skruva i broddar genom helt utslitna skor på en häst en gång,jag brukar sällan bli irriterad på folk,men den gången blev jag ruskigt irriterad.:mad:

Varför har du inte brodden i hela tiden? Alltså, inte kritik utan bara nyfiken varför du har de urbroddade?

Mina tre går ju fullbroddade, i leran.. Nu skruvar jag iofs aldrig i/ur brodd en normal vinter heller, de är fullbroddade dygnet om. Men jag har inte ens funderat på att brodda ur just nu heller, pga frånvaron av minusgrader. Enda gång jag eg inte gillar ha brodd i är när det är tjäle i backen och barmark, då broddarna inte går ner i underlaget. Det är ju dock inget problem nu.

*nyfiken Alexandra*

ok, tack då vet jag :bow:
jo, jag mätte sist jag skulle sätta i dom men eftersom skorna var slitna så vågade jag inte skruva dit dem så han fick gå obroddad tills nästa skoning..:o

jo, jag har fått nån grej för mig att jag inte vill ha hästen broddad om det verkligen inte behövs :angel: :o ..
annars brukar jag alltid ha hästen broddad hela vintern men denna vinter är ju som den är, så då har jag inte velat ha broddarna i när det inte vart fruset/isigt. men det är ju inte så smart egentligen med tanke på att skorna slits.
fast nu är han nyskodd så ,för att inte göra om samma tabbe igen :D , får broddarna sitta i hela tiden nu...

jo, jag har fått nån grej för mig att jag inte vill ha hästen broddad om det verkligen inte behövs :angel: :o ..
annars brukar jag alltid ha hästen broddad hela vintern men denna vinter är ju som den är, så då har jag inte velat ha broddarna i när det inte vart fruset/isigt. men det är ju inte så smart egentligen med tanke på att skorna slits.
fast nu är han nyskodd så ,för att inte göra om samma tabbe igen :D , får broddarna sitta i hela tiden nu...

Hej, det låter bra att du låter broddarna sitta kvar i skorna hela tiden då en broddad häst kommer få en lite annorlunda isättning,belastning,överrullning än en obroddad hov. Det brukar ta upp till en till två dagar för hästen att vänja in sig vid att återskapa sin naturliga benförelse med broddar utifrån att den tidigare varit obroddad. Samma fenomen inträffar den dagen man tar bort broddarna på våren.

Det finns forkning som jag tagit del av utifrån att det är så, däremot så finner jag tyvärr inte det forskningsresultatet på webben och kan länka till det.

jaha, det har jag faktiskt inte haft en tanke på :o ..men det var ju bra att jag fick veta det nu, låter ju rätt logiskt egentligen..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 318
Senast: Snurrfian
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Fritid Denna vintern behöver jag riktiga vinterkängor. Förra vintern genomled jag i gummistövlar med dubbla ullstrumpor och det gick med nöd...
Svar
14
· Visningar
1 133
Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: Ldsi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka