Pulsträning

sthu

Trådstartare
Mors!
Jag letar efter bra litteratur om pulsträning för häst, om hur det kan läggas upp för så bra resultat som möjligt.
Gärna så allomfattande som möjligt, med fysiologi och allt.
Är intresserad av just fysiologi och hur träning kan optimeras i bantningssyfte (ja, hur det kan förbättra hälsa i allmänhet).
Jag hittar dock inte så mycket skrivet om just häst, utan det mesta är direktöversatt från människa. Det blir inte riktigt rätt i och med att vi funkar så olika..

Såå, för att komma tillbaka till vad jag ville:
Någon som vet någon bra litteratur/hemsida/pdf/whatever som handlar om detta?

Sv: Pulsträning

Haha helt otroligt, men jag är ute efter samma sak och tänkte just starta en väldigt liknande tråd. Jag är dock inte ute efter pulsträning i just bantningssyfte, mer generellt, fastän bantning också skulle behövas..

Så, nån med tips?

Den här hittade jag efter mycket om och men.
Hade gärna läst något på svenska, men den där från Polar var helt ok. Mycket information!

Nej men visst! Honom hade jag glömt bort en aning ska jag erkänna :o
Man tackar, man tackar!

Tack till er båda, har redan ögnat igenom länken, och ska åka förbi distansritt.nu och kolla om hon har boken i lager tänkte jag :)
Tyvärr så verkar min usla pulsklocka funka mindre bra, någon som har använt sig av det där omvandlingskitet till sin forerunner 305? Hur fungerade det?

Att rida med en pulsklocka som man inte litar på är inte kul.
Den första jag köpte hade nåt fabriksfel, och varje ridtur var ett helvete.
Jag fick nackspärr av att glo på klockan hela tiden, och känslan för ridningen försvann.
När jag sen fick en man kan lita på så går träningen som en dans.
Så jag rekommenderar dig att skaffa ordetliga grejer.

Jag har Stillings bok, men tycker inte den ger så mycket just för ridning (som inte är distans). Eller så är det jag som inte fattar... :o

Som inte är distans?
Vi är på distansforumet.
Vad är det för ridning du tänker på om den inte innefattar distans, dressyr eller hoppning?
Ut i skogen ridning eller fettförbränning kan man ju använda distansens.
// Linda

Vad är det du är ute efter?
Det finns väl ingen som kan rekommendera ett träningsprogram helt efter pulsgränser?
Det är ju inte så att pulsen ligger på exakt 120 slag när hästen gör en perfekt volt i mellantrav.
Ridning handlar om mer än så.

Att rida med en pulsklocka som man inte litar på är inte kul.
Den första jag köpte hade nåt fabriksfel, och varje ridtur var ett helvete.
Jag fick nackspärr av att glo på klockan hela tiden, och känslan för ridningen försvann.
När jag sen fick en man kan lita på så går träningen som en dans.
Så jag rekommenderar dig att skaffa ordetliga grejer.

Frågan är ju bara då vad som är ordentliga grejer? Fick den här forerunner 305 rekommenderad av en massa när jag köpte den. Men sen så visade det ju sig att man måste ha det där kitet för att kunna använda den till häst, och kitet verkar fungera mindre bra. Idag fick jag den iallafall att mäta de första tio minutrarna av passet..

Men principerna för träning och fysiologi är väl de samma avsett diciplin? Om inte annat vill man väl alltid att hästen ska vara i god form och ha kondis?
Själv är jag westernryttare, men tycker att distanstänket om träning är oerhört intressant och givande. Generellt sett känns det mer allomfattande och varierat än hos många andra inriktningar.

Ska upp till biblioteket imorgon och låna Stillings bok. Tycker jag om den köper jag ett eget ex.

Ang. pulsklocka.
Jag har en gammal modell (Polar T31) med ett gammalt ombyggnadskit för häst. Den är pålitlig i de allra flesta fall, men ibland registerar den dubbelslag.. Brukar "rätta till sig" efter en stunds ridning så hästen blivit varm, men det är lite irriterande. Den har enbart pulsfunktion och klocka, så det är verkligen ingan avancerad modell. Sändaren är okodad så jag ska prova med en annan nyare klocka en dag framöver.
Skulle dock vilja ha en annan lösning på elektroderna.. Som det är nu är de ganska stora och klumpiga, är lite rädd för tryckskador. De är bara metalltrådar inneslutna i tvättsvamp som man fäster in till sändaren. Finns det lösa elektroder att köpa så man kan byta?

Jag förstår mig inte heller helt på Stillings bok. :o Jag är helt med i resonemanget som finns i boken, men när det kommer till träningsuppläggen hänger jag inte med längre.

Är det t.ex. all träning som skall bedrivas som beskrivs i de olika uppläggen, eller är det enbart den specifika träningen. :confused:

Hej, jag har 305 med ombyggnadskittet ifrån Mia. Jag är jättenöjd, har tävlat en säsong med den och det har fungerat mkt bra. Men, just nu är det svårt och i mitt fall så beror det på vinterpälsen. Jag har klippt området där elektroderna ska ligga emot, men trots det så blir det dålig kontakt. Anväder blågel, men den torkar ju efter en stund. Trots ett tre timmar långt ganska så tufft pass i helgen så blir hon heller inte tillräckligt svettig för att det skall ge kontakt. Någon som har något tips?

Vid två tillfällen så har även kabeln som går från sadelgjorden upp till själva mätargrejen hoppat loss i farten utan att jag har märkt det. Första gången var på första sträckan på tävling i galopp och vi blev omridna av tre ryttare i mkt högt tempo. Lite hopp o skut o protester från min häst, pulsen låg på 200 när kabeln lossnade, travade en bit och såg att pulsen inte ville gå ner, gick ner i skritt och satt sen av när inget hände... gick/joggade en bit o pulsen var exakt den samma, 200. Började kolla lite noggrannare o upptäckte den lösa kabeln. Kopplade ihop dem o så visade pulsen plötsligt på 38 :angel:

Jag har samma bekymmer som Habina, jag förstår inte riktigt uppläggen. :o För distans, galopp och travdelen är det ju väldigt tydligt beskrivet, men för hopp och dressyr en sida vardera, och jag begriper ärligt talat inte tabellerna.

De är väl inte så invecklade?
Man tränar ett par intervall i veckan i ett visst tempo under en viss tid. Det som irriterar mig är mest att western har buntats ihop till en homogen grupp.. Det är rätt extrem skillnad på en reininghästs träning och en western horsemanshiphäst! Irriterande..

Den boken var inte alls vad jag var ute efter! Lånade den på biblioteket idag, blev mycket besviken.. Jag var nog ute efter något mer avancerat, men jag har nog läst för mycket vetenskap på sista tiden :p
Inser när jag bläddrar i den att jag nog egentligen letar efter något mer fysiologiskt, mer om hur träningen påverkar fysiologin och hur kroppen påverkas vid olika belastning.

Ja, bara konditionsträning. Sen får man själv träna på det man behöver träna på.

Jag var nog ute efter något mer avancerat, men jag har nog läst för mycket vetenskap på sista tiden :p
Inser när jag bläddrar i den att jag nog egentligen letar efter något mer fysiologiskt, mer om hur träningen påverkar fysiologin och hur kroppen påverkas vid olika belastning.

Då kanske du ska titta på boken:
Equine Excercise Physiology av Marlin och Nankervis

Det är en sammanställning av den senaste vetenskapen kring hästars fysiologi och träning. Den innehåller inte konkreta praktiska träningstips, men däremot vad och hur träning kan påverka hästens fysiologi. Det var Lars Roepstorff som tipsade svenska elitryttare om denna. Jag har läst den och tycker att den är väldigt matnyttig.

Du råkar inte veta vart man kan köpa den?

*Lägger till den på min önskelista*

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 247
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 476
Senast: IngelaH
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 002
Senast: fejko
·
Hoppning Halloj! Jag har fastnat i en dålig hoppspiral tror jag 😛. Som ponnyryttare hade jag ett ganska hyfsat mod och kunde styra runt min...
Svar
15
· Visningar
2 933
Senast: Hallonsoda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka