pulsning hur tränar ni?

springsten

Trådstartare
jag tänkte bara höra om ni tränar pulsning hemma, hur gör ni då? rider ni en sträcka och sedan fortsätter hela vägen hem i lagom högt tempo och ser hur pulsen sjunker, tar ni pulsen efter vägen, eller övar ni grind hemma?
bara lite nyfiken på hur andra gör...

jag själv brukar pulsa hemma(både före, efter ridtur och vanlig dag..) öva lite grind, hade någon som mötte upp mig och pulsade under ridtur förrut men nu har jag pulsmätare så det är inget "problem" längre.
så hur gör ni andra? om ni gör något ;) motivera gärna varför..

Sv: pulsning hur tränar ni?

springsten skrev:
jag tänkte bara höra om ni tränar pulsning hemma, hur gör ni då? rider ni en sträcka och sedan fortsätter hela vägen hem i lagom högt tempo och ser hur pulsen sjunker, tar ni pulsen efter vägen, eller övar ni grind hemma?
bara lite nyfiken på hur andra gör...

jag själv brukar pulsa hemma(både före, efter ridtur och vanlig dag..) öva lite grind, hade någon som mötte upp mig och pulsade under ridtur förrut men nu har jag pulsmätare så det är inget "problem" längre.
så hur gör ni andra? om ni gör något ;) motivera gärna varför..

Jag tar vilopuls hemma och tempar och skriver ner före ett träningspass.

Jag testar även återhämtningspuls. Då rider jag i tempo, det jag skall göra - kanske en mil trav. När jag stannar så hoppar jag av direkt och pulsar. Sedan efter 2 min efter jag slutat trava och efter 5 min. Så jag pulsar på 0/2/5 min och skriver ner det så i dagboken sedan. t.ex. 80/64/56. Jag pulsar aldrig när jag kommit hem, inte om allt verkar som det skall.

När jag rider med pulsmätare och testar återhämtning på samma sätt fast uppsutten i skritt, så får jag inte alls samma värden, utan mycket högre. Så det gör jag inte om jag skall jämföra med tidigare återhämtningspuls. Pulsmätare använder jag mer för att se vilken puls hästen kommer upp i när den går i olika tempon.

Ja, jag tränar grind hemma ibland med en grön häst. Både pulsar, svabbar och travar upp och så ut igen.

Hälsning Maja

När du pulsar ute på ridturen..... har du en blöt svamp med dig då?? Svampen hålles högt och droppandes i vänsterhand under ritt :rofl: ...lite som en OS-fackla ;)
Eller är din häst tillräckligt svettig under gjorden....? Eller... stannar du för att pulsa i vid ett dike? Eller har du kanske en gel..?

Min pulsmätare får inte kontakt om jag inte blöter ordentligt och min häst blir sällan tillräckligt svettig...

Mirraya skrev:
När du pulsar ute på ridturen..... har du en blöt svamp med dig då?? Svampen hålles högt och droppandes i vänsterhand under ritt :rofl: ...lite som en OS-fackla ;)
Eller är din häst tillräckligt svettig under gjorden....? Eller... stannar du för att pulsa i vid ett dike? Eller har du kanske en gel..?

Min pulsmätare får inte kontakt om jag inte blöter ordentligt och min häst blir sällan tillräckligt svettig...

Jag använder stetoskop när jag pulsar avsutten. När väl pulsmätaren sitter på så fungerar ju den hela tiden, då jag satt på gel i början av turen och sedan så sätter ju svettningen igång, så det är ju inga problem. Men återhämtningspulsningen gör jag avsutten, gående vid hästens sida, precis som jag gör på tävling när det är grinddags. Hur den återhämtar sig med mig på ryggen och med pulsmätare i skritt är ju inte intressant för att lära sig hur lätt hästen skall pulsa ner till grind.

Hälsning Maja

Ja men det är ju klart... en annan pulsmätare... :)
Har nämligen sån som man sätter med resorband runt magen (vet Gate), då blir det en helt annan procedur med pulsning ute i skogen....
Ja, ja.. stetoskop då.. eller om man så småningom uppgraderar till en sån man rider med, men vi får se vad det blir :D

Mirraya skrev:
Ja men det är ju klart... en annan pulsmätare... :)
Har nämligen sån som man sätter med resorband runt magen (vet Gate), då blir det en helt annan procedur med pulsning ute i skogen....
Ja, ja.. stetoskop då.. eller om man så småningom uppgraderar till en sån man rider med, men vi får se vad det blir :D

Det går alldeles utmärkt (med de flesta hästar) att lägga till handen med och känna pulsen. :D

Hälsning Maja

Stopek skrev:
Det går alldeles utmärkt (med de flesta hästar) att lägga till handen med och känna pulsen. :D

Hälsning Maja

Va??? Inga special dyr-prylar?? :eek: Ja ok, man behöver ju inte alltid krångla till det ;) :D

Har hästen en puls på 50 + så går det ofta lätt att känna pulsen med handen (arabhäst).
Allt behöver inte vara tillkrånglat och dyrt när man håller på med hästar.

Pulsar alltid med handen ute, blir kronglit att ta med stetoskopet och köpa massa dyra saker när det funkar med handen för min del. Krävdes lite träning i början men det är inte svårt.

Usch vad jag känner mig SÄMST när ni skriver sådär att "det är ju bara att ta pulsen med handen".. Jag har banne mig problem med att ta den med stetoskop jag. Hör bara stetoskopet mot pälsen eller nåt annat sabla gnidljud fast jag håller den så stilla jag kan och är helt tyst etc.. Vad gör jag för fel? Vad är heeemligheeeten? :confused:

Kassiopeja skrev:
Hör bara stetoskopet mot pälsen eller nåt annat sabla gnidljud :confused:

:rofl: haha ha förlåt, men det där var hur kul som helst att läsa :D

Jag har inte provat med bara handen än, så det är väl där jag hamnar snart! :rofl:

Mirraya skrev:
Va??? Inga special dyr-prylar?? :eek: Ja ok, man behöver ju inte alltid krångla till det ;) :D

Ett stetoskop från Apoteket kostar drygt hundra kronor.

Hälsning Maja

Kassiopeja skrev:
Usch vad jag känner mig SÄMST när ni skriver sådär att "det är ju bara att ta pulsen med handen".. Jag har banne mig problem med att ta den med stetoskop jag. Hör bara stetoskopet mot pälsen eller nåt annat sabla gnidljud fast jag håller den så stilla jag kan och är helt tyst etc.. Vad gör jag för fel? Vad är heeemligheeeten? :confused:

Om du inte har testat andra hästar än din egen så kan du prova det. En del hästar är bara SÅ svåra att höra. Rid i full fart och skutta av och se om du kan känna pulsen/lyssna med stetoskp när den slår fort till att börja med.

Jag kan inte känna vilopuls med handen (30 eller så) på så många hästar.

Hälsning Maja

Enligt andra, t.ex. Fallon här på Buke, så är det inte alls svårt att höra pulsen på mina hästar, inte vilopulsen heller, så antingen är jag döv eller så vete tusan vad jag håller på med.. :(

haha, då är vi två!
min häst är förmodligen avliden eller nåt för hans puls är i princip obefintlig!!! eller så är jag åxå SÄMST på att pulsa! :rofl:

Var någonstans sätter du handen när du använder den för att känna pulsen med? Jag har aldrig provat den varianten. Stetoskopet är min bästa vän! ;)

Jag sätter handen bakom hästens armbåge på vä. sida, sedan kanske man får trycka lätt innåt. Jag känner jättelätt på min häst, kanske typ hat ovanlig tunn hud ;) Sedan tar jag det ju bara ute, när han har fått upp pulsen, vilopulsen tar jag alltid med stetoskopet annars.

:smirk: Jag får nog också tillhöra kategorin " döv när det kommer till pulstagning" min kära vän Nattuggla får assistera

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
802
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 891
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
11 606
Senast: SiZo
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 400
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka