Pulsklocka för människa till häst

peperoni2

Trådstartare
Hej

Nu har jag sökt och sökt och sökt men hittar inte svar på just detta. Går det att använda en pulsklocka för människa till en häst utan att köpa till några delar? Någon som har testat? Hur fäster man i så fall mätdelen?

Pulsklockor för människor utan avancerade funktioner går liksom att hitta för hälften av vad en för häst kostar, om inte mindre.

Sv: Pulsklocka för människa till häst

Det funkar utmärkt! Men de är svåra att använda under ridning utan man får pulsa hästen med dem i vet.grinden. Man kan fästa dem med ett långt band runt hästens mage eller bara hålla dem direkt mot huden och ta pulsen.

Ok. Min tanke var ju lite att kunna använda det under ridning så då får jag nog fundera lite.
Är det en sån där med hårt "band" som du har isf? Hur fästs den med ett band isf? Bode det inte gå att fästa den
på något sätt i sadelgjorden?

Jag har en islandshäst som jag har startat ett par prova-på-ritter med och vi har lite svårt att komma ner i puls. Så jag skulle helst
hitta nåt som jag kan ha under ridning och följa hans puls lite mer för att lära mig hur mkt vi behöver skritta för att komma ner.

Jag tror det blir skav då. Men på www.distansritt.nu säljer de pulsmätare för ridning. Jag hade en sådan men bytte den mot en vanlig som man kollar i grinden. Var för lat för att ta på den när jag red. Funkade säkert utmärkt annars:).

Trådkap!

Jag letar puls på min ponny för fullt, utan att hitta någonting!
Jag försökte med min pulsklocka idag, men det hjälpte inte..

Nu undrar jag; hur mäter man med pulsklocka (humanvarianten)? Jag kanske varit på fel plats. Hittar ingenting bakom armbågen eller under ganaschen. Med lite god vilja tror jag jag hittar nere vid kotan.

Och en fråga till:
Hur bygger man om pulsbandet till häst? Har sett det på flera ställen, men inte lyckats luska ut var man kan få tag i grejerna!

Du kan behöva blöta ner eller använda elektrodgel för att få kontakt att mäta. Tjock vinterpäls hindrar kontakten.
Sen är det vänster sida vid sadelgjorden eller bakom armbågen som du skriver.
// Linda

Jag använde koksaltlösning. Hästen är klippt så pälsen ska inte vara något hinder..
Jag börjar fundera på om han kanske inte har nån puls :p

Har du provat efter arbete?
Lite höjd puls kan hjälpa.
// Linda

Tjiho! Jag hittade puls! Det krävdes en hel del galopparbete och blågel, men jag hittade! Nu ska här tränas!

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
991
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 418
Senast: ako
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 696
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar