Pulsa snö

K

Ka-tjiing

Har tänkt lite på det där med att pulsa snö och så.
Många säger ju att det är nyttigt, men i måttliga mängder, då det slider på senor, muskler osv.

Men, hur gjorde man då förr i tiden? Jag vet massor av hästar som dragit timmer i skogen, i djupsnö, men aldrig haft några skador.
När man var yngre och red nordsvenskar så flängde man ju omkring i snön utan tanke på att det kunde slita, och de hästarna var ju aldrig halta.
Är det verkligen så farligt som det sägs?

Någon som har erfarenhet av skador efter att ha jobbat i snön?

Ber om ursäkt för luddigt inlägg

Sv: Pulsa snö

Att rida i snö i sig är inget farligt. Men kanske 1 timma varje dag i 70cm djup snö. Lite lagom snö och inte alldeles för länge är helt okej! :)
Är som ett gym pass för dig själv :P

Problemet är väl att dom flesta "normala" hästar inte är tillräckligt tränade innan för att orka med att gå i djupare snö varje dag. Allt inte hästarna är redo för innebär ju alltid en stor risk för förslitningar.

Sen så finns det så otroligt många olika sorters snö tycker jag, det finns ju lättare snö som knappt känns av medan det ibland är riktigt tungt att gå bara det är någon dm.

Som tex nu när det töat lite och snön packar sig mera så är det ju otroligt tungt att gå där. Sån snö kan jag inte tänka mig är bra att rida i varje dag för någon häst. Iallafall inte när den är runt 50 cm.

Vet man att man vill rida mycket i snö på vintrarna är det väl en bra ide att innan snön kommer förbereda hästen för det. Rida mycket upphöjda cavaletti, hoppa mycket studs och verkligen stärka hästen. Då kan man nog ha mycket roligare i snön också, hästarna visar ju tyvärr inte alltid när det blir för mycket utan håller igång pga att dom tycker det är roligt och då är det lätt att missa hur ansträngda hästarna egentligen blir.

Sen har jag hört att det oftast är knälederna som tar skada av all snö, att många hästar fått problem med knäna efter vintrarna.

En häst som arbetas i skogen varje dag får ju lite "den" kondisen och styrkan som krävs för att arbeta i snön.
Det är ju stoor skillnad på en häst som går 2 dagar i veckan i skogen och en som går där flera timmar varje dag liksom.

Sen är det ju så att exv ledinflamationer inte alltid yttrar sig i rena hältor, utan i andra problem som säkerligen uppmärksammas på ett annat sätt nu för tiden. (Eller märks mer, i samband träningen på banan)

Jag har ridit i mycket snö dock bara 15 min för att få tillbaka min nya hästs muskler eftersom inte ägaren har haft tid och rida honom + att han har varit skadad och stått i 1 år. jag har inte märkt av att det har varit något problem för honom bara att han har tyckt att det har varit jobbit. Har dock bara ridit på deras ridbana och där har det varit fullt med snö :)

Han har inte blivit tjock i senor lr något så det har bara varit bra för honom eftersom han har även fått träna sina rygg muskler på en och samma gång.

I lagom mängd så ska de gå bra och korta turer ifall den inte är tränad. Red då varannan dag eftersom jag är där ute 3 dagar i veckan så får han stå 2 dagar på helgen!

delvis kl

Sedan går ju inte dom arbetshästarna flera timmar heller, man går till det stället man ska avverka för dagen, där binds hästen upp i ett träd och får mat tills släden är lastad (ett par timmar minst) tills det är dags att gå ut mot vägen igen med den. För även "då" plogade man vägar och man gick naturligtvis så långt det gick där det var plogat och sedan styrde in i skogen ;)

Ja, det beror på hur mycket hästen är tränad och jag kan även tänka mig att terränghästar tex har lättare för att pulsa i djup snö än tex travhästar som bara går på plan mark, men jag kan ju ha fel... Själv har jag ridit i snön hela vintern eftersom jag tyckt det vart för halt på vägarna och jag vill passa på att rida på åkrarna medans jag kan eftersom jag inte har tillgång till manege. Jag tycker det har varit jättebra och hon får bra benmuskler! Men det beror ju som sagt på hur hästen är tränad.

Ja, det beror på hur mycket hästen är tränad och jag kan även tänka mig att terränghästar tex har lättare för att pulsa i djup snö än tex travhästar som bara går på plan mark, men jag kan ju ha fel... Själv har jag ridit i snön hela vintern eftersom jag tyckt det vart för halt på vägarna och jag vill passa på att rida på åkrarna medans jag kan eftersom jag inte har tillgång till manege. Jag tycker det har varit jättebra och hon får bra benmuskler! Men det beror ju som sagt på hur hästen är tränad.

Tss där har du fel ang travhästarna. De allra flesta travhästarna tränas i backe för att bygga muskler m.m En del tränare kör med galoppträning i sand, en del rider i branta backar osv .. så att travarna enbart går på plan mark .. näe du .. :cool: ;)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 254
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 039
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 267
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama