ibiza

Trådstartare
Hur känns det när hästen har puls, ja menar går det att missa om man tex kollar vid kotan. Blir lite misstänksam pga av lite mer svullet blodkärl på bägge kotorna utvändigt fram . Känner ingen puls ialla fall. Kan det vara början på fång. :confused:

Sv: Puls?

Jag är nog inte rätt person att svara. Men eftersom min häst har haft fång (för ett par år sedan) så kollar jag hovar och ev puls i kotan varje dag. Det kan hända att hon ibland har ganska svag puls på ett eller fler ben. Men jag känner den bara ganska svagt och jag måste nästan leta efter den. De flesta dagar är det betydligt svårare att känna den. Jag har nog förstått det som att en häst som har fång har en ganska kraftig puls. Man säger ju att den blir förstärkt dvs slår kraftigare.

De kan naturligtvis kanske ha ett lättare fånganfall med svagare puls eller ngn annan anledning till pulsen. Sedan kan de vad jag förstår ha lite puls i benen ibland. Jag har dragit den slutsatsen att den lsvaga puls jag känner ibland inte har ngt samband med fång.

Hoppas ngn rättar mig om jag har fel.

min fånghäst har mkt stora och ytliga blodkärl i alla benen, även längre upp. det har han alltid haft. jag frågade en veterinär om det och han sa att det är olika hur synliga kärl hästar har, precis som med människor. det behöver inte betyda att något är fel.

hästar kan ha svag puls i benen utan att ha fång. den kanske trampat lite fel, eller har varit ute och sprungit.

jag kollar pulsen på fånghästen ofta. på höger har han sällan någon puls öht men på vänster känns det ibland en svag puls. det är hans "dåliga ben", det var hårdast drabbad av fånget och han har en skada i bogen där. så jag tror att det benet helt enkelt är mer känsligt för allting.

Att känna digitalpulsen kräver lite träning, iallafall om den är normal eller bara lite förstärkt. Man måste hålla ganska hårt runt kotan och dessutom på rätt ställe... En kraftigt förstärkt puls är svår att missa, det riktigt dunkar under fingrarna.

Kärlet du beskriver är inte svullet, det är mer dilaterat - vidgat. Har sannolikt ingen som helst betydelse!

blodkärlet som man känner på, när man kollar digitalpulsen, heter arteria digitalis på latin

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 806
Senast: Lavinia
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 146
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 222
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 474
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar