Puls? Vad betyder det?

E

et_flikkan

Jag hittade puls i tre ben på min häst idag.Har hört att det e ett tecken på inflamation elr e jag knäpp? :confused:

Sv: Puls? Vad betyder det?

Har den inte puls så är den död...

Skämt åsido - naturligtvis kan förhöjd puls vara ett tecke på att något är fel

Jojo,det fattar jag också, :p Men hon va desutom gallig.

Det går ju inte att säga något utan att se hästen - låter som hon ansträngt sig - kanske överansträngt.

Jo, som sagt, grattis din häst lever! Men allvarligt, är det förstärkt puls eller förhöjd puls? Det är en väsentlig skillnad., dvs slår den hårt eller snabbt? Är den nyskodd, har den jobbat mycket på sistone?

vdb skrev:
Jo, som sagt, grattis din häst lever! Men allvarligt, är det förstärkt puls eller förhöjd puls? Det är en väsentlig skillnad., dvs slår den hårt eller snabbt? Är den nyskodd, har den jobbat mycket på sistone?

när får hästen vad?? Beror inte båda på att det finns smärta?? Kan någon reda ut detta åt mig tack?

Att hästen har puls och är lite gallig kan ha flera olika anledningar.
Själv skulle jag nog inte haka upp mig så mkt på pulsen eftersom värme ökar pulsen och en galla brukar ju ofta vara varm.
Det kan ju bero på foderombyte, eller fodringsstart efter bete, att hästen fått vila en dag, rört sig lite i hagen, halkat till osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
730
Senast: Ajda
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 566
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
18 19 20
Svar
397
· Visningar
34 941

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat