puls hos hund

Hedda_007

Trådstartare
Vad ska normal vilopuls ligga på hos en irländsk varghund? Har försökt räkna men tycker det går fort och ojämt.
Nu har ju hundar ojämn puls men vad är normalt att den ligger på? Ungefär?

Sv: puls hos hund

Varför är den oregelbunden egentligen? Nån som vet?
Det borde ju påverka blodtrycket också...... Måste ju vara svårt att övervaka en hund under narkos tex:confused:

Hundar har en mycket tydlig så kallad sinusarrytmi. Det är alltså helt normalt och innebär att hjärtat skyndar på lite extra vid inandning eftersom trycket då ökar i brösthålan.

Hundar har en mycket tydlig så kallad sinusarrytmi. Det är alltså helt normalt och innebär att hjärtat skyndar på lite extra vid inandning eftersom trycket då ökar i brösthålan.

jaså du har fått vettiga v:n nu? ;) Hur gick det till? Jag som uppskattade dina högdragna och wanwettigt snygga och wälformulerade w. :)

Det är väl inte speciellt ovanligt att den är lägre än så heller? Eller pratar du bara om jättehundar? :)

Min hunds puls ligger på 45-50 slag per minut.

ah, ok, andningskorrelerade förändringar. gäller detta bara större hundar, eller små också? nu har jag dålig koll på hur stora olika organ är hos hundar, men intuitivt känns det som att bröstkorgen hos en liten hund är proportionerligt mindre i förhållande till hjärtat än hos en större hund.... fortsatt nyfiken :D

Oj, så tråkigt.

Vill förtydliga ang respiratorisk sinusarytmi; detta märks alltså som att hjärtat slår snabbare under inandning och långsammare under utandning. Hjärtat slår alltså inga extraslag eller gör några märkliga uppehåll. Pulsen blir också normal sett under en minut.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag bor på landet i Östergötland (inte runt Linköping eller Norrköping, utan på landet utanför en liten tätort), och har tre hundar...
Svar
13
· Visningar
812
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
765
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 700
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 515
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mellanpudel
  • Valp 2025