Pullarträns

F

flummdumm

Jag har sett att fler och fler har börjat använda pullarträns på sina ponnyer på hopptävlingar och träningar. Vad har pullartränset för inverkan egentligen? Possitiva och negativa saker med de? Har själv funderat på att köpa ett till min D-ponny och varva mellan den och "vanlig" då jag tycker att det är snyggast med pullargrimma och har hört att det är bra och byta mellan olika nosgrimmor så inte bettet bara ligger på samma plats hela tiden.

Sv: Pullarträns

Gillar det själv inte alls.

-:
Trycket blir under en jätteliten yta vilket gör att den kan felbelastas vid fel inpassning.
Inte snyggt (Enl. mig ;)
Oftas kompineras det med skarpa bett och d¨å hindrar den nedersta remmen hästen att gapa från bettet

+:
Hästen får friaer luftvägar
Belastar tänderna på ett annat sätt.

Personligen ogillar jag när folk kniper igen käften på hästarna istället för att lösa problemen de har. Man ger inte hästen samma möjlighet att gapa och visa vad som är fel. Ofta är bettet fel, handen för hård, den har ont osv orsaken.

Sen är det ju inte så värst snyggt heller enligt mig ;)

Okey, tack så mycket för åsikterna. Min ponny behöver egentligen inte pullarträns, de e därför jag vill ha för och nackdelar :P Just nu rider jag bara med nosgrimma när jag tränar ( då " vanlig " engelsk ) annars helt utan :P Men som sagt, tycker de e snyggt me pullar grimma :P Så jag blir jätte glad för alla " komentarer " och åsikter :D

Jag hade det på min förra häst för att hon passa inte i ngt annat.
Så tycker du det är snyggt så hade jag haft det :)

Jag använder ett helt vanligt tränsbett til pullarnosgrimman då jag vägrar använda skarpare bett såsom kandar å pessoa. Min ponny är lite känslig i munnen.
Och på så vis tkt jag bättre om pullarnosgrimman. Han går mke bättre och mjukare då han kan bli stark när vi hoppar.
Men när jag rider dressyr och markarbete och lite annat så använder jag ett vanligt engelskt (;

Jag tycker att en rätt inpassad pullargrimma är snyggt och bra :)

Jag måste tex ha pullar grimma på min ena häst då han har "tjocka" kinder så att han biter sig själv med en vanlig nosgrimma som trycker in kinderna på honom. Ska tillägga att man även kan ha remont i detta fallet :)

Trivs hästen med pullargrimma och den är rätt inpassad så ska det inte ge några skador på ev tänder.

Jag varvar mellan vanlig engelsk o pullarnosgrimma. Min häst är likadan att rida vilket jag än använder, märker ingen som helst skillnad. Jag spänner dock aldrig några remmar särskilt hårt så det kanske beror på det då...

De flesta hästar/ponnys passar bra i det, jag tycker iaf det är snyggt. Och bara för att man har en pullarnosgrimma behöver man ju inte betsla upp... Fast i slutändan är det ju ryttarens hand som avgör hur skarpt ett bett är.

Gillar det själv inte alls.

-:
Trycket blir under en jätteliten yta vilket gör att den kan felbelastas vid fel inpassning.

Med risk för lite trådnappning, men jag måste bara fråga, för nu har jag funderat på detta flera gånger. Vad är det som skapar tryck i nosgrimman? För bettet är ju fäst i nackstyckena och tyglarna. Nosgrimman är ju en egen del som inte är kopplad till ryttarens hjälper alls :confused: Så vad är det som skapar trycket? Och därmed skapar skillnad mellan de olika nosgrimmorna? (Annat än det att vissa kniper igen munnen och andra inte) Har det att göra med att man spänner dem? Men då blir det ju snarare ett konstant tryck som inte har något som helst att göra med ridningen... nej nu blev allt ologiskt.... jag får sova på saken :p Tacksam om du har lust att reda ut detta åt mig ! :o

Pullargrimman är bra för den trycker inte på tänderna såsom Achengrimman gör. Man ska ju inte spänna den så hårt. (Aachengrimman är väl helt klart den "elakaste nosgrimman".
Jag har pullar på hästen vid hoppning och fälttävlan av 3 skäl:
Snyggt
Man måste ha nosgrimma på tävling
Säkerhetsåtgärd i terrängen - om hästen skulle gå omkull.

Rider alltid dressyr på remonten, men byter till aachen bara på tävling eftersom remonten inte är särskilt vacker. Annars använder jag aldrig aachen, och endast löst spänd.

Med risk för lite trådnappning, men jag måste bara fråga, för nu har jag funderat på detta flera gånger. Vad är det som skapar tryck i nosgrimman? För bettet är ju fäst i nackstyckena och tyglarna. Nosgrimman är ju en egen del som inte är kopplad till ryttarens hjälper alls :confused: Så vad är det som skapar trycket? Och därmed skapar skillnad mellan de olika nosgrimmorna? (Annat än det att vissa kniper igen munnen och andra inte) Har det att göra med att man spänner dem? Men då blir det ju snarare ett konstant tryck som inte har något som helst att göra med ridningen... nej nu blev allt ologiskt.... jag får sova på saken :p Tacksam om du har lust att reda ut detta åt mig ! :o

Trycket blir ju när hästen gapar - eller om man spänner för hårt och trycket finns där hela tiden. På ett sätt är det ju kopplat till ryttarens hjälper eftersom en ryttare som drar i munnen brukar leda till att hästen gapar.

kl

Har pullargrimma när jag rider terrängprovet i fälttävlan, eftersom den ger friare luftvägar för hästen än övriga.
Annars rider jag oftast på remonten, eftersom jag helt enkelt tycker att den funkar bäst.

(dock är den jäkligt ful om jag ska vara ärlig.)
:D

Personligen ogillar jag när folk kniper igen käften på hästarna istället för att lösa problemen de har. Man ger inte hästen samma möjlighet att gapa och visa vad som är fel. Ofta är bettet fel, handen för hård, den har ont osv orsaken.

Blev faktiskt aningen sur på detta! Min ponny är en irländare på 16år, jag rider med olika nosgrimmor men han funkar bäst på pullar!!
Han gapar alltid för att slippa undan arbete, och pullar gör att man kan stänga munnen på honom men man ska aldrig "TRYCKA IGEN" munnen på hästen! Hr testat att rida med engelskt/aachen men han går inte lika bra på det.

Jag får beröm av alla tränare för min mjuka hand, hans bett funkar underbart och ont har han inte i kroppen! så det kan inte va "felet" som du beskriver, har haft problem tidigare med honom men inte sånt, MAN BEHÖVER INTE HA PROBLEM MED HÖSTEN FÖR ATT MAN HAR PULLAR. Tycker inte man ska ha förutfattade meningar om olika nosgrimmor, ser inget minus alls med de olika nosgrimmorna som finns. De funkar helt enkelt olika på olika hästar!...
....och sen är det ju riktigt snyggt också :D

Hittar man ett snyggt träns med pullar och vill ha det fast man vet att den funkar utan nosgrimma kan man självklart ha det! många har ju tex benskydd på sina hästar i onödan, för det är snyggt + som en säkerhetsåtergärd ;)

Jag har lärt mej att pullarnosgrimman (iaf) motverkar/ gör så att hästen inte kan ta bettet och sticka. Att den tar bettet och sticker heter ju att den pullar, och det hörs ju på namnet.

Sedan håller jag med LittleW. Jag använder pullar på både ponnyn och hästen och det är stor skillnad (kroppsmässigt) på dom. Ponnyn är en arab på 11 år och hästen är en kraftig korsning på 19 år och båda funkar skitbra på dom. Ponnyn drar ofta i hoppningen och många tränare har rekomenderat att jag sätter på pullar, likadant på hästen fast mest när han galopperar. Har inte märkt något negativt med detta ;)

Pullargrimman är bra för den trycker inte på tänderna såsom Achengrimman gör. Man ska ju inte spänna den så hårt. (Aachengrimman är väl helt klart den "elakaste nosgrimman".
Jag har pullar på hästen vid hoppning och fälttävlan av 3 skäl:
Snyggt
Man måste ha nosgrimma på tävling
Säkerhetsåtgärd i terrängen - om hästen skulle gå omkull.

Rider alltid dressyr på remonten, men byter till aachen bara på tävling eftersom remonten inte är särskilt vacker. Annars använder jag aldrig aachen, och endast löst spänd.

Tråden är visserligen gammal, men ajg blev lite nyfiken. På vilket sätt är det en säkerhetsåtgärd i terrängen om hästen skulle gå omkull?

Jag har sett att fler och fler har börjat använda pullarträns på sina ponnyer på hopptävlingar och träningar. Vad har pullartränset för inverkan egentligen? Possitiva och negativa saker med de? Har själv funderat på att köpa ett till min D-ponny och varva mellan den och "vanlig" då jag tycker att det är snyggast med pullargrimma och har hört att det är bra och byta mellan olika nosgrimmor så inte bettet bara ligger på samma plats hela tiden.

Alltså själv föredrar jag vanligt engelskt men men det är ju upp till var och en.
Om man ha en pigg häst som man har svårt att hålla så skaffar man pullar, det är ett hjälpmedel inget man bara använder för att det är snyggt.
Har pullar på min ponny när jag rider i terräng med henne men annars använder jag bara vanligt engelskt.
Det kan bli negativ effekt om man använder pullar på en häst som inte behöver det.
Första gången jag satte ett pullar på min ponny blev hon som tokig, hon gick inte fram och reste sig, har hon aldrig gjort tidigare och detta var när jag skulle hoppa, vet inte vad som tog åt henne.
Nu rider jag inte henne längre eftersom jag har blivit för gammal och för lång men har skaffat en fodervärd på henne och hon frågade om hon fick ha det men det är onödigt när man klarar av henne utan.
Men visst är det snyggt det håller jag med om:)

jo, jag håller med till viss del, men är det inte samma problem med aachen eller remont då? Min ponny lägger tungan över bettet och jag har provat 4 olika bett, då hon är väldigt stark, men känslig. har precis hittat 2 delat som hon funkar bra på, men om hästen funkar bra på pullar, då är det väl inget större fel med det? det är väl nästan bättre? :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 021
Senast: MML
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 559
Senast: __sofia__
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 665
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka