Pullarträns, till vilken nytta?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Escape
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 7 710
E

Escape

Ursäkta min okunskap men är pullarträns, ja har det någon speciell funktion eller är det bara ännu en stil? Eller är det precis som namnet säger, något för en häst som pullar? Jag har hört detta så mycket men aldrig kommit för mig att fråga: Vad betyder egetligen att en häst pullar???
Red en häst med pullarträns och hon vart alltid (av någon anledning) mycket lättare att få att gå på tygeln i det tränset...Bettet vart det samma som på Aachennostränset b.t.w men då vart det mycket svårare *hmm*

Sv: Pullarträns, till vilken nytta?

Från början användes pullarnosgrimmorna hos fälttävlanshästarna för att man skulle kunna dra ihop käken på dem pga säkerhetsrisk, men att hästen samtidigt har fria luftvägar.
Pullarnosgrimman trycker vid förhållning vid kindkedjegropen och vid plattan på nosryggen och därav hjälper att dämpa hästen när den drar.

Nu använder alla dem typ för att det är snyggt. :p

Ok, tack för svaret.
Jag tycker också det är snyggt (snyggast) men vill veta om det påverkar något.

Behöver man en nosgrimma för het häst som "drar" = pullar, så är inte en mexicansk kryssgrimma något bra alternativ...

Kryssgrimman har många andra fördelar, den minskar trycket på hästens känsliga slemhinnor och läppar m.m.
Och jag har för mej att man ska ha kryssnosgrimma i terrängmomentet, men om det är något som tränarna rekomenderar eller om det står så i TR har jag faktiskt ingen aning om :confused:

Plus att den ofta är supersnygg :angel:

Däremot om man verkligen BEHÖVER en nosgrimma till en häst som pullar är det en remont/hannoveransk nosgrimma man ska använda.

På medeltiden var det mycket vanligt att man hade en form av kryss i ansiktet på hästarna, just för utseendets skull...
Men då hade man inte några remmar på undersidan av hästena huvud.

På 80-talet när det började dyka upp sydamerikaner i europa på hopptävlingar hade dom kryssnosgrimmor med ringar på sidorna.
Därav namnet Mexicansk nosgrimma...

Redan tidigare användes det mycket sparsamt den varianten av nosgrimma som saknar ringar, och den heter då följdaktligt just Kryssnosgrimma....
Både på svenska och engelska, tyska, franska m.m.

Om man nu förutsätter att nosgrimman är korrekt i både höjd och åtdragning, man ska ALLTID kunna få in 2 fingrar mellan nosgrimman och nosryggen, så är det bäst för HÄSTEN att variera mellan en kryssnosgrimma och remont, i andra hand växla mellan kryssnosgrimma och engelsk, EJ aachen och givetvis även då EJ sk. pullbackknäppning.

Det allra SÄMSTA för HÄSTEN är Aachen med pullbackknäppning då den drar ihop hästen över- och underkäke i ett järngrepp samtidigt som den ger veck på läppar och slemhinnor, vilket ger skav och "blåmärken" = blödningar :crazy:

Nu blev jag fundersam, har en ponny som ibland blir stark och drar och därför har jag Pullarnosgrimma eftersom jag alltid trott att den var "bäst" , men jag kanske alltså borda prova en remont istället?

Pullarnosgrimma tar bort allt tryck från tänderna så den är lämplig på unghästar.

Tycker absolut du ska pröva med en remont.

För tråkigt nog så har den inget "häftigt" utseende, så den glöms tyvärr bort pga det :crazy:

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 082
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 738
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit... 2 3
Svar
51
· Visningar
9 747
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 815
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka