Pullargrimma

J

Jappalou

Hej!
Jag har funderat lite på detta om pullargrimma. Sägs ju att det ska användas på heta hästar. Borde inte effekten bli den samma som en achen, en övre och en undre? Eller vad är det med pullaret som ska göra att man får mer kontroll / ger bromsande effekt?

Sv: Pullargrimma

Effekten är samma, MEN en stor skilland är att om den sitter rätt (vilket många många tyvärr inte gör nu när det är mode) är att den itne klämmer på kindtänderna och gör skada, plus att den lämnar luftvägarna mer fria så hästen, när den 'pullar' dvs. springer fort eller drar och därmed andras mer, så kommer inte ändingen bli påverkad av nosgrimman.

Som sagt, viktigt att den sitter rätt annars gör den lika mcyekt skada som nån annan dålig nosgrimma.
Den behöver också sitta ganska tajt för att sitta rätt, men ändå inom normala regler om två fingrar etc.

själva plattan som sitter på nosryggen gör ju också att trycker när hästen t.ex. gapar fördelas på en mindre yta och så så sätt blir den skarpare.

okej! :) Hur menar du att ett pullar kan sitta fel..? Att det inte sitter rakt över nosryggen eller är för hårt / löst spänt? Eller finns det andra vanliga misstag man gör med det?

hmm, det var bra! Har jag inte tänkt på. Men en achen trycker ju främst på nosryggen också eftersom den är högsta punkten eller vad man ska säga..?

okej! :) Hur menar du att ett pullar kan sitta fel..? Att det inte sitter rakt över nosryggen eller är för hårt / löst spänt? Eller finns det andra vanliga misstag man gör med det?

Jag tycker oftast man ser dem spända för långt ner. Gärna är de lite för små också, så att ringarna på sidorna hamnar mitt i ansiktet på hästen istället för i höjd med sidostycket.

Att trycket fördelas på en mindre yta ska man nog ta med en nypa salt... Om hästen gapar, oavsett med vilken nosgrimma, lägger sig trycket över nosryggen och under hakan. Positivt med pullar är ju som sagt att den inte stör varken hästens andning eller ligger och skaver mot tänderna. Fast lite utbildning i hur man spänner en nosgrimma, vare sig det handlar om pullar eller vanlig engelsk med eller utan snok verkar behövas bland rätt många av de ryttare man ser ute...

ah självklart ja! Har också sett många som har haft grimman spänd nästan nere vid mulen! Okej, inte riktigt så långt ner men nästan.
Men tillbaka till själva funktionen, har du någon teori varför den rekomenderas till heta hästar? Vad är det i själva grimman som gör att man får mer kontroll / den är "skarpare"?

Det vanligaste felet jag ser är att 'krysset', dvs mittdelen, sitter för långt ner på nosryggen.
Eller att ringarna på sidan (elelr om det är utan ringar men nu förtiden är det nästan alltid ringar på sidan ju) sitter för långt 'fram' och inte högt nog.

Elelr att den är för lös.

Det finsn en ganksa bra tråd i utrustning om det (tror det var där den ligger, men sök så hittar du den) om just pullarnosgrimmor och hur den ska sitta. typ "hur ska en pullargrimma sitta" eller nåt sånt, där är många bilder och några få som faktiskt är rätt ;).

Pullar är jättebra om man behöver en nosgrimma, förutsatt att den sitter rätt så se till att du klurar ut hur det ska vara innan du använder.

Jag tycker oftast man ser dem spända för långt ner. Gärna är de lite för små också, så att ringarna på sidorna hamnar mitt i ansiktet på hästen istället för i höjd med sidostycket.

Att trycket fördelas på en mindre yta ska man nog ta med en nypa salt... Om hästen gapar, oavsett med vilken nosgrimma, lägger sig trycket över nosryggen och under hakan. Positivt med pullar är ju som sagt att den inte stör varken hästens andning eller ligger och skaver mot tänderna. Fast lite utbildning i hur man spänner en nosgrimma, vare sig det handlar om pullar eller vanlig engelsk med eller utan snok verkar behövas bland rätt många av de ryttare man ser ute...

Aaah perfekt beskriving, mycket bättre än mig haha, vad du skrev var vad jag försökte säga hihi

ang. själva funktionen så är det just att den stänger/verkar på både över och under bettet som gör den effektiv, och ibland kallas detta 'skarpt' men den är inte skarp på något sätt om den användsrätt, inte mer än något annat som har samma funktion tex. en aachen (som ju kan göra skada dessutom) så ajg skulle säga att den är snällare, men lika effektiv :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
640
Senast: Alexandra_W
·
Kultur Jag pratar nästan uteslutande engelska i vardagen, men ett svenskt ord som slinker ur mig lite då och då är "nämen". Min man frågade...
2
Svar
34
· Visningar
1 608
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka