Sv: Pullar.

Tanken är att plattan på pullartränset ska, om det är rätt ditsatt, ge ett tryck över nosryggen på hästen. Det ska ge större bromsverkan än tex. en engelsk noggimma.

Den engelska nosgrimma, rätt ditsatt, ger bättre svängverkan, än tex pullarnosgrimma.

Och remontnoggrimma, visar hästen att den ska ha stängd mun. Ful som stryk, men oumbärlig på unghästen.

Men just nu verkar många köpa pullanosgrimma för att de tycker det är snyggt.
 
Senast ändrad:
Tvetydigheter?

MinAthos skrev:
Det borde du inte bli, ni pratar ju hästar, o heter det så så gör det, jag skulle inte tro att han bryr sig. Man borde kunna använda det ordet utan att bli generad tycker jag...


Jag är också lite främmande för att man skulle behöva vara generad just för det ordet, men jag kan möjligen dra mig till minnes att jag i något sammanhang tidigare fått en hint om att det kan betyda något annat när man inte pratar häst!

Däremot kan jag berätta att det var INTE JAG som var generad och att det var väldigt SVÅRT att klockan 5:30 på morgonen övertyga en polis att jag hittat en främmande häst på gården och att det var ett brunt sto med vit snopp och strumpor. Vit snopp kunde han möjligtvis acceptera som signalement på upphittad häst, men absolut inte inte på ett sto, så vi enades om att hästen hade en vit fläck på nosen! Att hästen hade strumpor var inte fullt lika svårt att svälja för den stackars polisen, men i alla fall en klar indikation på att jag eventuellt bara försökte driva med honom!
 
Sv: Pullar.

Silver Girl skrev:
Har nog missat något...
Vad är det som är roligt/pinsamt med ordet pullar? Är det något dialektalt?

Förutom i detta hästsammanhang så är det enda jag kan komma på att en ung höna kan kallas för pulla.

Det ordet brukar även användas istället för onanera när det gäller kvinnor..
 
Sv: Pullar.

Jag använder det när hästen ligger på och vill gå mycket fortare än vad jag vill.
 
Sv: Pullar.

Jag har pullarnosgrimma på mitt fullblodssto.
Nosgrimman är bara provosorisk, och jag har den inte väldigt hårt spänt, men det ger bättre broms, men vi ska jobba oss fram till att kunna rida utan.

Alla ordentligt ridna hästar jag haft (och har) genom åren har gått att rida utan nosgrimma överhuvudtaget., har mest haft det för syns skull., förutom på mitt ponnysto, som får skavsår av nosgrimman, och hon tävlar ju inte, och om hon ska tävlas av någon annan än mig (är ju för gammal) , eller jag tävlar henne bland stora hästar, så kan jag ju ha på nosgrimman den lilla korta stund.
(det skapar inget obehag om man inte har den hård spänd)
Så lite utrustning som möjligt är alltid mitt mål.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvetydigheter?

Lena_B skrev:
Däremot kan jag berätta att det var INTE JAG som var generad och att det var väldigt SVÅRT att klockan 5:30 på morgonen övertyga en polis att jag hittat en främmande häst på gården och att det var ett brunt sto med vit snopp och strumpor. Vit snopp kunde han möjligtvis acceptera som signalement på upphittad häst, men absolut inte inte på ett sto, så vi enades om att hästen hade en vit fläck på nosen! Att hästen hade strumpor var inte fullt lika svårt att svälja för den stackars polisen, men i alla fall en klar indikation på att jag eventuellt bara försökte driva med honom!
:rofl: :bow: :rofl: :bow: :rofl: :bow: :rofl:
 
Sv: Pullar.

fast nu resonerar ni lite konstigt tycker jag. Klart man inte Borde bli generad, men det är väl ingenting man väljer? Det bara blir.

Min pojkvän har stora problem med att jag kan säga att en häst är het, att den har snopp i ansiktet och att den pullar. Jag brukar inte tänka på det alls, men när man inser att andra faktiskt ser helt andra innbörder av orden så blir iallafall jag generad. Och tänker man på det som om man inte visste vad innebörden är så är det faktiskt svårt att låta bli att bli generad.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 179
Senast: MML
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp