Pullar träns eller vanligt träns???

N

NickeLilltroll

Ja, det är frågan. Vad är det för skillnad på pullar och vanligt träns förutom utseendet? Vad är har pullarträns för funktion som inte det andra har? Tacksam för svar!!

Sv: Pullar träns eller vanligt träns???

Pullartränset har den funktionen att hästen hindras från att "pulla", därifrån kommer namnet. När hästen "drar" eller den tar helt enkelt huvudet fram och tillbaka, inte upp och ner, utan framåt och bakåt liksom :p det är svårt att förklara :p :)
haha...det där blev krångligt:p...

Jag har fått lära mig att när hästen "pullar" rycker den huvuden fram och tillbaka, som ovan skrev. Ser typ ut som att hästen nickar.
Pullarnosgrimman förhindrar med andra ord att hästen gör så, så att det är lättare att få kontakt med hästens mun. Däremot har jag aldrig känt att det gett nån effekt, för jag har aldrig förstått hur pullargrimman verkligen kan fungera. För det är ju inte direkt så att man sitter och har kontakt med själva nosgrimman, utan tyglarna sitter ju i bettet och inte i nosgrimman. Någon annan får gärna förklara?

Pullar nosgrimman förhindrar att hästarna lägger tungan över betet.

Pulla betyder att hästarna ibland ligger på bettet för att försöka få lov att springa fortare - att hästen drar!

Från engelska ordet Pull = dra

Aha, då är det kanske så att pullar är ett snäpp skarpare träns än ett vanligt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det kan man kalla det för.
Jag föredrar att rida med pullargrimma pga av att hästen inte kan lägga över tungan och man slipper använda tungband!

Pullargrimman är en nosgrimma, inte ett sorts träns.
Den största skillnaden vad jag har förstått det är att pullargrimman inte stör hästens luftvägar så som andra nosgrimmor kan göra.
Sen förstår jag inte hur den ska kunna förhindra att hästen 'pullar', jag tror bara att det är ngn svensk ide då nosgrimman heter ngt helt annat i andra länder (kommer inte ihåg vad)

Jag skulle vilja ha ett sånt för att det är mycket snyggare än ett vanligt. Men jag vill inte köpa ett utan att veta skillnaden.

Pullarnosgimma förhindrar inte att hästen pullar, men hästen kan inte gapa och det kombineras med att hästen inte kan lägga över tungan och även att den inte stör luftvägarna som Nitronom
Som jag skrev tidigare, vill formulera mig bättre!

Håller med, glömde säga det.

Pullargrimman är en nosgrimma, inte ett sorts träns.
Den största skillnaden vad jag har förstått det är att pullargrimman inte stör hästens luftvägar så som andra nosgrimmor kan göra.
Sen förstår jag inte hur den ska kunna förhindra att hästen 'pullar', jag tror bara att det är ngn svensk ide då nosgrimman heter ngt helt annat i andra länder (kommer inte ihåg vad)

Jag har fått lära mej att pullar och remont passar bra på hästar som har problem med tänder och mun. De låter nämligen kindtänderna gå fria vilket inte aachen eller engelsk gör. Det är som sagt vad jag har lärt mej

Liknande trådar

R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
276
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: tara
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 243
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Mens
  • Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCIX