Ren och snygg design, men jag blev lite besviken.. Det fanns ju ingen bild! Den hade kraschat!
Väntar med spänning att få se det färdiga resultatet. :D
Finns du på fotosidan.se också så man kan få se dina bilder? :)

Ska det handla om fotografi, så sätt för all del upp en bild på första (index) sidan.

Bröllopsbildslänken funkar inte! (du kanske inte har skapat den ännu?)

Sätt gärna upp en kategoriförteckning under loggan till vänster, så det blir lättnavigerat.

Och så måste du ju ha kontaktinfo på någon sida, så man vet vart man kan få tag på dig.

För att förhindra att andra snor dina bilder så skulle jag antingen desaktivera högerklick, men ännu hellre copyrightmärka bilderna.

Du kan gärna pm-a mig :)

Desaktivera hogerklick ar det onodigaste man kan gora, om du fragar mig. Copyright ska man naturligtvis alltid ha, men folk kan anda stjala bilderna utan nagra problem.

Upphovsmannen har alltid upphovsrätten till sina bilder! Man behöver inte "märka" bilderna. Däremot kan det vara bra att upplysa läsare om vad som gäller!

Iofs så kan man lugnt stjäla även bilder om man har högerklick desaktiverad, det är ju bara att spara sidan så sparas bilderna automatiskt också. :eek:

Grejen är att folk gillar att snatta bilder och sätta upp dem på sina egna hemsidor o dylikt, utan att överhuvudtaget fråga upphovsmannen, och hur kul är det att sitta och rota efter sina egna bilder på det anonyma internet?
Jag har tom fått bilder publicerade i tidningen UTAN lov!

Så att copyrightmärka bilderna är ett sätt att helt enkelt göra dem mindre attraktiva om inte helt obrukbara för andra, mer än att titta på dem privat vill säga.

Ja visst har man alltid rätten till sina bilder, men det är inte alltid man blir upplyst om vart bilderna tar vägen...
Som sagt, har fått bilder publicerade i tidningen utan vare sig min vetskap eller mitt medgivande. Att jag överhuvudtaget upptäckte det var bara av en slump!

Därför är det lättast att märka sina bilder och därmed basta. Ingen gillar att publicera bilder som är "förstörda".

Precis.

Sedan återvänder jag mycket sällan till en sida där högerklickning är desaktiverad, eftersom det förstör min surfupplevelse totalt att inte kunna göra som jag brukar. Det är få saker jag tycker så illa om som ett litet fönster som attackerar så fort jag vill öppna något i ett nytt fönster eller gå framåt/bakåt.

Copyrighta ska man nog märka ut, eftersom det finns puckon som inte vet sådant. Men högerklicksdesaktivering borde förbjudas.

Inte så tokigt, även om den inte innehöll så mycket ännu.
Det såg lite dumt ut att linjerna till vänster upphörde där hästlogotypen ligger. Om du sparar den som .gif kan du göra den vita delen genomskinlig.

Alternativt kan du ändra så att linjerna försvinner även en bit nedanför loggan, som det är nu så får kronan överst det att se ut som om avståndet till loggan är större på ovansidan.

Hann inte komma så långt, för sajten kraschade nästan min webläsare (Mozilla).

Är det java-knapp på framsidan (den med "Enter"?) - big no-no!

Ska titta på den i IE sen :)

Jag har också fått bilder publicerade i tidningen utan min vetskap. De hade skurit bort copyright-delen på bilden och skrivit "Tagen från internet"... :smirk: :crazy: *suckar* Och jag har klart och tydligt skrivit att det är jag som tagit bilderna, att fråga mig hade knappast varit något problem. Men jag tänker se till att de får sota för det..! :devil:

En sida som använder sig av ett "snyggt" högerklicksskydd är Gäverstads Islandshästar, de har helt deaktiverat högerklickandet och jag tycker faktiskt inte att det stör där. Det fyller sin funktion väl, för även om det fortfarande GÅR att komma åt bilderna så kräver det mer kunskap än de flesta som stjäl bilder har.

Däremot håller jag med de flesta om att en varningsruta som kommer upp varje gång är helt onödig, den är alldeles för enkel att ta sig runt och stör bara.

/Erica

En sida som använder sig av ett "snyggt" högerklicksskydd är Gäverstads Islandshästar, de har helt deaktiverat högerklickandet och jag tycker faktiskt inte att det stör där. Det fyller sin funktion väl, för även om det fortfarande GÅR att komma åt bilderna så kräver det mer kunskap än de flesta som stjäl bilder har.

Jag använder Opera som webbläsare och jag har då inga problem med varken högerklick eller att spara hem bilder därifrån ;) Däremot funkar sidan inte fullt ut (som vanligt med sidor som är anpassade för IE) :mad: :(

Äsch, jag gillar inte folk som använder Opera eller Mozilla, det bara förstör för alla hemsidebyggare som vill göra något mer avancerat än någon ynka liten tabell typ... :crazy: Själv är jag tvungen att klura ut något slags menysystem som funkar i dessa, fastän det i princip inte är någon som använder dem.

/Erica

Vi blir fler o fler ;)

Man slipper en massa skit om man inte använder IE

Tyvärr är min banksida av typen IE annars hade jag inte använt det öht.

Kan folk inte göra sidor som kan ses i alla läsare är de inte värda att titta på :cool: :devil:

Kan folk inte göra sidor som kan ses i alla läsare är de inte värda att titta på :cool: :devil:
Varför tror du jag måste KÄMPA så för att få den att funka i alla webläsare då?!? :devil: De är ju så sjukt bra att alla måste få chansen att se dem! :angel: :D

/Erica

Äsch, jag gillar inte folk som använder Opera eller Mozilla, det bara förstör för alla hemsidebyggare som vill göra något mer avancerat än någon ynka liten tabell typ... :crazy: Själv är jag tvungen att klura ut något slags menysystem som funkar i dessa, fastän det i princip inte är någon som använder dem.

/Erica

Mozilla stödjer alla standarder för hemsidekodning och progammering. Att det sen verkar finnas massa amatörer som struntar i att följa standarderna är inte mitt problem som Mozilla-användare. Om folk vore beredda att lära sig att koda på ett korrekt så skulle det inte vara något problem. Men det är ju upp till varje människa som gör en hemsida om man vill ha en snygg som följer standarden eller inte. Den enda effekten det får på mig är att jag aldrig en hemsida som inte följer standarden och jag rekommenderar inte till någon annan heller.

Nu är jag inte rätt person att "hacka på" då jag följer alla standarder som går att följa tycker jag... :crazy: Men vill man göra något mer avancerat designmässigt (som att använda css) så fungerar det genast inte i mozilla eller opera eller vad det nu är folk använder. Är man dömd att använda basic-html för all framtid bara för att de andra webläsarna vägrar anpassa sig och stödja css? :mad:

/Erica

Nu är jag inte rätt person att "hacka på" då jag följer alla standarder som går att följa tycker jag... :crazy: Men vill man göra något mer avancerat designmässigt (som att använda css) så fungerar det genast inte i mozilla eller opera eller vad det nu är folk använder. Är man dömd att använda basic-html för all framtid bara för att de andra webläsarna vägrar anpassa sig och stödja css? :mad:

/Erica

Jag vet inte vad du pratar om, på min hemsida använder jag en hel del css och det funkar alldeles utmärkt i Mozilla. Mozilla stödjer CSS om man håller sig till standarden som finns även för CSS. Det finns ju utmärkta redskap att validera sina sidor på, t.ex. W3.org Då får man ett kvitto på om man har kodat efter standard och man kan åtgärda eventuella fel innan man laddar upp en sida på nätet. Mozilla har förövrigt bättre stöd för CSS än IE.

Du kan kolla in följande sida:

Jämförelse, stöd för CSS

Här ser du vilka webläsare som stödjer vad inom CSS. Klicka på pilarna för att komma framåt och bakåt för att bläddra mellan kategorierna (text properties, background, border o.s.v) Det röda visar vad dom olika webläsarna inte stödjer. Inte är det Netscape som har mest rött för vad som inte stödjs, utan...just det IE. Visst Netscape 4 var inte speciellt bra på detta, men Mozilla är ju Netscape 7 men det förmodar jag att du vet?

CSS tycks fungera utmärkt i Opera, mer avancerad kodning med inloggning och kryptering som används på t.ex. banker etc tycks krångla däremot.

Hursomhelst angående copyright så är mitt förslag att man lägger copyrighttexten över motivet, åtminstone så det blir en förlust att klippa bort, med ungefär 80% genomskinlighet.

Man bör också väga åtgärden mot bildens värde. Om det är katastrof att bilderna blir stulna bör man märka dem och om man tror det fungerar kan man förstås använda ett irriterande högerklicksskydd också, men man måste komma ihåg att det gör sidan irriterande för alla.

Liknande trådar

IT & mobiler Hej, bukeraklet! Har två it-frågor: !) Hur ändrar man sin mailadress på facebookkontot??? 2) Förr hade jag epost NN@live.se men hittar...
Svar
4
· Visningar
263
Senast: sweep
·
Samhälle För att länka till den andra tråden om att begränsa paddor. Flera skolor i Europa har börjat förbjuda mobiler under skoltid. Är det...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
8 038
Senast: Enya
·
IT & mobiler Smartphones har blivit ett konflikt och stressmoment i familjen. Vi håller på att banta ner användning/tillgång så mycket det går. Men -...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 417
Senast: Badger
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka