Sv: Pudel?

Min är rätt kräsen. Har börjat med färskfoder till henne nu, natures harvest. Dyrt men hon gillar det och det verkar funka bra. Men ska nog prova klass som är lite billigare när det här är slut.

Har haft schäfer i 20 år o rottis i några år också men som liten hade vi pudlar hemma och de var häftiga:) Lättlärda, energiska, apporterade kanonbra o älskade vatten!

Det enda jag har svårt för det är att man klipper och friserar dem så ohyggligt fånigt. Det är mycket härligare att se en icke-friserad pudel, alltså en som bara är trimmad precis där man måste o ingen annanstans. Jag gillar när de är lite sådär rastaman:laugh:

Oki. Bara lite nyfiken. Den jag är spekulant på har visst också fått lite av varje, de byter torrfoder så fort hon visar sig ointresserad av skålen. :angel: Just nu får hon RC Gigant + rester från köket, men hon ska tydligen vara väldigt förtjust i färskfoder.

Oki. Bara lite nyfiken. Den jag är spekulant på har visst också fått lite av varje, de byter torrfoder så fort hon visar sig ointresserad av skålen. :angel: Just nu får hon RC Gigant + rester från köket, men hon ska tydligen vara väldigt förtjust i färskfoder.

Det är klart att en hund slutar äta när den vet att det kommer något godare om den matvägrar en dag. En pudel är ofta dålig i maten ( kräsen ) men det blir också vad man gör dem till. Om man undviker att slänga i en massa matrester då hunden inte vill äta sitt vanliga foder så lär de sig tillslut att äta sin mat. En hund svälter sig inte.

Jag ger Specific Id till min ( specialfoder)

Det enda jag har svårt för det är att man klipper och friserar dem så ohyggligt fånigt. Det är mycket härligare att se en icke-friserad pudel, alltså en som bara är trimmad precis där man måste o ingen annanstans. Jag gillar när de är lite sådär rastaman:laugh:

Smaken är olika. Frissyren du beskriver är den "pudelfolket" kallar för ovårdad pudel ;).

Det är klart att en hund slutar äta när den vet att det kommer något godare om den matvägrar en dag. En pudel är ofta dålig i maten ( kräsen ) men det blir också vad man gör dem till. Om man undviker att slänga i en massa matrester då hunden inte vill äta sitt vanliga foder så lär de sig tillslut att äta sin mat. En hund svälter sig inte.

Du slår in öppna dörrar. ;) :D Det var därför jag kommenterade mitt inlägg med en: :angel: . Jag har gett Bravo färskfoder tidigare och är nöjd med det. Troligtvis kommer jag att låta tiken gå över till färskfoder, ifall jag bestämmer mig för att köpa henne. :)

Smaken är olika. Frissyren du beskriver är den "pudelfolket" kallar för ovårdad pudel ;).

Den nuvarande ägaren är också förtjust i nerklippt, lockig, i mina ögon ovårdad pudelpäls. Det lär ta ett tag att få upp den i utställningskondition misstänker jag. Lite tur i oturen (eller vad man ska säga) är att hunden inte blivit klippt på ett tag och har en tid bokad den 27 eller 28 maj. Jag ska behålla klipptiden, men ringa frisören och prata lite och beställa en mer utställningsorienterad klippning. Fram tills dess ska jag försöka få ordning på pälsen...köpte en glestandad kam och en Special Master borste igår + spraybalsam.

Den nuvarande ägaren är också förtjust i nerklippt, lockig, i mina ögon ovårdad pudelpäls. Det lär ta ett tag att få upp den i utställningskondition misstänker jag. Lite tur i oturen (eller vad man ska säga) är att hunden inte blivit klippt på ett tag och har en tid bokad den 27 eller 28 maj. Jag ska behålla klipptiden, men ringa frisören och prata lite och beställa en mer utställningsorienterad klippning. Fram tills dess ska jag försöka få ordning på pälsen...köpte en glestandad kam och en Special Master borste igår + spraybalsam.

Så du har bestämt dig för att ta en pudel? hehe jag missuppfattade än en gång med matfrågan haha:o. Tyvärr är det inte så ovanligt att folm menar allvar på den punkten när det kommer till mat så man vet aldrig. ;).

Vi får se. Jag ska ha hunden på prov ett litet tag, ifall vetbes går bra vid lunch idag. Säljaren hör av sig sen och jag hoppas innerligen att allt är UA, för det var en väldigt trevlig liten hund vi träffade i torsdags. :)

Misstänkte nästan det...men det är synd för de är som vackrast då tycker jag!

Det är klart att man ska se till att trampdynor och öron och annat ska ansas/skötas men i övrigt låt dem vara som naturen skapat dem:)

Men men, det förstår jag ju att om man t ex ställer ut så funkar det inte så bra, det hade väl blivit utvisning direkt:D

Fast Maja gör faktiskt det, eller hon svälter ju inte ihjäl men hon matvägrar och blir mager. Jag var stenhård i början när jag hade henne och gav henne bara torrfoder och lät henne vara utan om hon inte åt. Men hon blev för smal tycker jag och jag gillar inte tanken på att hon inte äter. :crazy:

Sen började jag blanda i lite godsaker i maten och då började hon äta. Då kan det till och med gå att äta ett mål utan godsaker på. Det verkar som att hon får bättre aptit ju mer hon äter och ju mindre hon äter desto sämre aptit. Så då blir det en ond cirkel när hon slutar äta. Men nu sen jag börjat med färskfodret så funkar det mycket bättre, hon äter utan att se plågad ut och är pigg och glad i lagom hull och jag slipper oroa mig för att hon inte äter. :)

Så för mig är det värt det med färskfoder, jag är själv rätt kräsen på mat också så jag har lite svårt att se henne stå och plågas när hon ska äta.

Nej men tror du hon hade svält sig eller hur länge höll det på. Det är klart om det håller på ett tag så hade jag nog också funderat på att byta mat men i regel är det en period pudlar kör för att de lätt är kräsna och inte speciellt matglada. Blandar då ägaren direkt i annan mat så bölir det lätt problem längre fram med den vanliga hundmaten. Men finns säker undantag. Detta är vad jag fått höra av veterinärer då min hund åt dåligt när han var liten och jag bytte mat innan jag visste hur smarta de kan vara haha.

Nej alltså hon skulle inte svälta sig så hon svalt ihjäl. Men hon blev ju mager och sen vet man ju själv hur trött man blir när man inte äter ordentligt. Höll på så i flera månader så jag gav inte upp på en gång.

Den trevliga lilla tiken vi hälsade på i torsdags är precis lika, om inte ännu trevligare, här hemma. :) En sån mysig hund! Väldigt social, kelig och tillgiven. Lyssnar bra och kommer när man kallar och vet uppenbarligen vad både nej och stanna betyder. Och rumsren är hon också. :D

Jag körde iväg och köpte en påse Bravo Bas och gav en burgare på kvällen. Blandade i lite av det torrfoder jag fick med. Men det hade jag inte behövt, för tiken lyckades slicka av allt färskfodret från kulorna och lämnade dem i skålen och åt enbart upp allt det mumsiga färskfodret.

Ägaren var rädd att tiken skulle vara tjurig och sur i ett par, tre dagar, men det har jag inte märkt av. Hon är så snäll och gosig och följsam så. Och det bästa av allt, tyst. Det var något av det första jag la märke till i torsdags, hon bjäffsar inte! Inte ens när hon leker hej vilt låter hon. :D

Det låter ju precis som en pudel det du beskriver;) Visst är det en helt underbar ras? :laugh:
Lycka till med henne =)

Jag måste säga att jag är glatt överraskad och mycket förtjust i min nya hund. :laugh: Det är ingen problemhund som såldes och fd ägaren har inte fibbat om någonting alls och det känns jättebra. Hon charmar allt och alla som kommer i vår väg och vet inte till sig av glädje när någon ny, främmande person vill kela med henne. :D

Undersökningen gick bra i tisdags kväll, passade på att kolla patella med och både ögon och knän är UA. :banana:

KL

På tal om foder till pudlar så MÅSTE jag bara dela med mig av min mors kunskaper på området; tänk er 70-talet så att vi kommer i rätt tidsperiod och stämning:) Mamsens pudlar fick FROLIC:eek:, inte som godis nej, utan som helfoder, här snackar vi foderkunskap på hög nivå:angel:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
436
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka