Sv: Pudel?

Hu så söt!!

Här kommer lite bilder på min underbara pudelkille, en liten mellan på snart 2 1/2 år:

2218093.jpg

2391132.jpg

Leroy_25_juli_-07_008.jpg

Leroy_25_juli_-07_013.jpg

Har tyvärr inga bilden men färgen är mörkare än den aprikosa. Ser ut som en färgblandning av den bruna och aprikosa tycker jag. jag gillar den färgen =) Kanske blir en sådan färg på min nästa pudel, vem vet. Annars är jag super svag för de bruna. Känner en som har en röd och den har blivit betydligt ljusare med tiden. ser mer ut som en aprikos nu. Tyvärr kan även denna färgen tappa i pigmenten. De flesta fäger hos pudel kan bli ljusare med tiden pga vilka gener som ligger bakom. Vill man h aen hund som ska hålla färgen bra är det bra om man kollar dess stam och ser hur morföräldrar och de älde grenerationerna behöll färgen. Även vilken färg de hade. Ju fler av denna färg ju större chans är det att de får behålla den fina färgen. Har själv en brun och han tappade färgen ganska fort då båda hans föräldrar är svarta. Men jag älskar den fäegen de har sen också.

Synd att ingen har någon bild på en röd pudel. Aprikos som är mörk, riktigt mörk alltså tycker jag är såååå snygga. Men när de börjar gå åt gulsmutsig vit pudel är det inte fint, tycker jag. Så en röd som inte ljusnar måste ju vara heläcker! Blandning mellan brun och aprikos låter som om det skulle vara en fin djup färg på de röda.

Jag har helt varit inne på brun pudel, men tyvärr sett så många som tappat färg med åren. Men jag trodde att de som hade föräldrar som var svarta skulle behålla färgen bättre genom "mörka gener" eller vad man ska kalla det. Men så enkelt var det alltså inte.

Nej det är just de som har många svarta tillbaka i generna som har risk för att tappa den bruna färgen. ju fler bruna med bra färg tillbaka i ledet, ju större chans är det att hunden bevarar sin bruna färg.

Men den ljusa färgen tycker jag även är fin. Är som kaffe latte nästan =)

Nej det är just de som har många svarta tillbaka i generna som har risk för att tappa den bruna färgen. ju fler bruna med bra färg tillbaka i ledet, ju större chans är det att hunden bevarar sin bruna färg.

Men den ljusa färgen tycker jag även är fin. Är som kaffe latte nästan =)

Ja då kanske man kan titta på brun pudel igen då, men se till att den har många bruna i släkten. Jätte glad för den informationen :bow:

Och vist tycker jag den urblekta :smirk: bruna färgen kan vara läcker också, om det bara var så att den var jämn i hela pälsen. Tycker ofta att de ser flammigt smutsiga ut bara.

Så här ljus har min kille blivit. Han är nästan vitaktig på vissa ställen eller lite beige aktig. Nu ser han ännu vitare ut på kort när blixten kommer på. Men jag får jätte ofta höra av folk ute att han har en underbar ovanlig färg. Vid toffsen ser det ut som om han har en slinga av lite ljusare =)

Det finns en kennel som jag inte just nu minns namnet på. Hon brukar ställa ut deras bruna hundar och den ena är i veteran klass och fortfarande helt brun. Alla deras har hållt färgen jättebra. Jag ska se dem i Malmö i mars och kan kolla upp då vad kenneln heter. de har även bra och friska hundar.

Här är min kille för att visa färgen före och efter:
JappNapp.jpg

P1011314.jpg

Han var ju faktist ganska jämn i färgen, snyggt! Om de blir så är det inte någon fara, fast det vet man ju inte :eek:

Är det en dvärgpudel du har? Jag kommer att köpa en storpudel, men vissa kennlar föder ju upp pudel i olika storleksklasser. Den du tänker på kanske gör det. Är i så fall intresserad av vad den heter.

Han var ju faktist ganska jämn i färgen, snyggt! Om de blir så är det inte någon fara, fast det vet man ju inte :eek:

Är det en dvärgpudel du har? Jag kommer att köpa en storpudel, men vissa kennlar föder ju upp pudel i olika storleksklasser. Den du tänker på kanske gör det. Är i så fall intresserad av vad den heter.

Om du vill ha tips på kennlar som födder upp stora och har bra färg på sina bruna så pma till mig.
tror att man ej får skriva namnen på dom i forumet:confused:.

Ja min är en dvärgpudel. Den jag tänkte på har mellan pudel och stor pudel. Fördelen är att storpudlarna håller den bruna färgen bättre vad jag har hört och sett.

*kl* Jag har en pigg liten dvärgpudeltik på snart 2 år. Hänger med mej i stallet och följer gärna med på ridturer! :bump:

Jag har oxå varit skeptisk till pudlar men sen var jag hundvakt till både en storpudel och en dvärg. Vilka pigga, glada och sociala hundar!

Förresten! (hunden är 2 år men jag har bara haft henne en litet tag..) Hur ska en pudel klippas på magen samt mellan bakbenen?

Har du ingen bild på din pudel =)?

Det beror helt och håller vad du har för klippning på hunden. Jag har min i något liknande kort babylejon. Magen klipper jag ganska kort för att lättare hålla den rent men samtidigt så pass långt så att det gär jämt med manen. Runt snoppen och en liten bit upp på magen rakar jag för hällsoskäl då han kissar på sin päls där. Mellan frambenen brukar jag klippa så att de får en fin bringa och bröst med lite mer päls som de ska h ai den frisyren. Dock kan man ta lite kortare där om man vill för att undvika att det lätt bildas tovor.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
439
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka