Sv: Pudel?

KL

Tänkte min fråga kanske passar sig bäst hos er som känner till pudelns natur.

Jag har under 4 månaders tid skvallertränat min hund till den grad att han idag är TYST, jätteskönt! Men jag lyckas inte träna bort hans "utfall" när vi kommer i jämnhöjd på en trång passage kastar han sig mot hunden för att få hälsa. Han är osäker och tror att hälsa är bästa lösning + att han ju vill hälsa såklart. Med kort koppel spänner han sig ännu mer, sänker huvudet och vrålstirrar och stannar helst upp så undviker att dra i kopplet + att jag faktiskt inte hinner reagera ( får öva på det ) jag är liksom fullt upptagen med situtationen att få honom att ta godis ta upp huvudet och inte stelna så för det är väldigt provocerande om mötande hund själv är osäker.

Har även börjat leka med honom oxå, han får hålla i en apportbock (pipleksak)osv men det fungerar bara om han tar den i god tid innan annars vägrar han ta den i munnen alls, helt fixerad.

Ibland vet jag inte hur jag ska tolka hans beteende då han är fruktansvärt omogen, valpig, fjäskig, ursnäll men jättebusig men osäker. Varför ska det vara så svårt få hunden att hålla sig till mig/söka sig till mig om han nu tycker möten är läskigt? Eller är jag problemet? För när han är lös har han aldrig den osäkerheten snarare så att han är för ouppfostrat på och bara flyger fram och ska leka med en gång.

Åh vad roligt! :bump: Hoppas att allt har gått bra.. då väntar vi oss bilder såklart! ;)

-KL-
Jag är hundvakt åt min hunds mor! Så räkna med mor-dotterbilder någon dag!

KL

Två fina, välskapta svarta dvärgpudelflickor föddes i förmiddags. De vägde 196 och 178 gram och valpningen var snabb och enkel och båda flickorna var snabba på att dia och är runda som bollar redan. :love:

Pappan är SUCH och tävlar i agility och mamman har gjort godkänt anlagsprov i viltspår + finfint MH. :)

En bild på mammapudel och prinskorvarna:

30491781.jpg

:)

KL

Tänkte min fråga kanske passar sig bäst hos er som känner till pudelns natur.

Svårt att säga då din hund har annan ras i sig så är det svårt att utgå från pudelns natur. Sen hade jag nog inte kunnat säga att något i den stilen är i deras natur utan mycket är nog individuellt.

Grattis vad roligt=):love:

Det är jättemysigt och alldeles lagom med två bebisar. De luktar så gott och är så lugna och goa och äter hela tiden. Pudelmamma ligger hos dem hela tiden, hon kissar nästan på sig innan man får ut henne i trädgården och hon är helt ointresserad av min andra hund (ungtik på 4½ mån), låtsas som hon inte finns - för henne existerar bara bebisarna just nu. :love:

Jag håller med Jappisen. Visst finns det oblanserade pudlar med, det finns obalanserade individer i alla raser. Men det du beskriver om att vrålande anfalla andra hundar är inte alls pudligt. Hur gammal är han?

Utan koppel flyger han på andra hundar på ett ouppfostrat sätt och ska leka och med koppel på flyger han på dem och ska slåss?

Nejnejnej ALDRIG slåss! Han är ursnäll och läser andra hundar superbra. Leker fint med stora och små. Vill de tacklas, ja visst vill de bara leka jaga toppen! Men han är osäker och valpig. Skällde innan kastreringen. När modet senare blev mindre blev osäkerheten större men han slutade skälla och mäta sig och lyssnade mycket mer på mig. Nu kan jag t om säga till honom att sluta. Men han fortsätter att tycka främst ögon mot ögon möte är jobbigt, sänker huvudet som en vallhund och stelnar med svansen mot ryggen och stirrar. Han släpper det om vi går en omväg eller eller jag ber om kontakt. Vissa hundar är naturligtvis mycket bättre för att de är trygga och inte stirrare tillbaka. Han är 21 mån.

Men han är envis och tänker mycket själv, tar mycket egna initiativ. Och möter man andra hundar lös stelnar han först och glor- jag kallar men han struntar i mig och springer fram och hälsar men inte så där snyggt med svansviftning och nos i bak och nos utan hej hopp ska vi brottas, säkert bara omoget beteende men ändå. Nu har han inte gjort så på länge eftersom han gått i flexi ( som om han vore lös ) eller kallats in i tid för det är klart, har han lyckats ignorera mig en gång kan man fortsätta. Nu har vi en annan kontakt och kanske att han skulle lyssna mer nu om jag blev tvärarg på honom om han stack fram till en hund. Problemet med att bli arg är att de mötande då ofta tror min hund är farlig såklart.

Aliide har träffat min vovve och det första hon sa var hur omogen han är. Trotsar hennes bitchiga tik ( ingen kritik bara så tikar är ) hela tiden med fortsatta lekinviter trots att hon tyckte han var en pestig omogen snorunge.

Problemet med att bli arg är att de mötande då ofta tror min hund är farlig såklart.

Men är inte det en bra sak då? Då kanske dom, nästa gång ni stöter på dom, puttar undan din hund istället för att låta dom busa? Jag blir absolut "arg" (aka tar tag i närmaste kroppsdel och säger "nej") om Devon springer fram till nån jag inte "okejat". Men nu händer inte det så ofta, och det tror jag beror på att han just får en konsekvens av det när han är där och han förstår vad han gjort.

Tänkte bara berätta att ibland blir jag så sjukt impad av min hund! Igår tänkte jag köra lite trickträning och kom då på ett nytt trick att lära in; buga. Så jag visade honom (handgripligen) hur han skulle sätta frambenen, det gjorde jag väl 2-3 gånger, sen satt det! Nu bugar han hur lätt som helst :p Och nu imorse så tänkte jag att; jamen eftersom han kan sittandes höger-vänster tass så borde han väl kunna lära sig spansk skritt? Det satt som sten på 1 minut. Blir bara mer och mer amazed över den här rasen :D

Vad roligt! :D Han verkar väldigt duktig!

Och jag är supernöjd då allt gick jättebra på kursen. Precis i början vart hon lite stressad för det var mycket liv, hundar som skällde och rörelse, men så fint har hon aldrig gått vid hundmöten eller med så mycket sammarbete med mig. Jag har hittat ett godis hon ÄLSKAR.. haha. Kom på henne med att sitta och glo på mig, "matteeeee, nu är jag duktig och sitter ner framför dig och tittar på dig.. kan jag få godiiiiiis?" Inte är dom dumma inte ;)

Så jag är jättepeppad inför kursen för mitt självfötroende har ökat jättemkt! :bump: Vi är ett bra team.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
432
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 021
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
907
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna
  • Valp 2025