Psykotisk person

Trivialiserar ingens känsla av obehag. Men man måste ändå se skillnad på en farlig frisk person och en psykotisk person. Man ringer inte polisen och anmäler folk som hotfulla och farliga när inte anledning finns till det.

Ser ingen anledning att spä på fördomar om sjuka psykotiska personer. Som om folk inte redan tycker dom är obehagliga nog. Och vad ska polisen göra med en sjuk person som "bara" orsakar en obehaglig situation? Kommer personen och är hotfull och farlig så ringer man polisen oavsett pga situationen. Att upplysa polisen om att det finns en person som i sin psykos fixerat in sig på en, det är inget dom kan göra något åt då personen är sjuk.
Nej. Psykotiska personer är inte farliga per automatik.

Men nu känner TS oro och det ska man itne förminska.

Min anhöriga som hamnade i psykoser hällde t.ex. bensin runt huset för att kunna tända på när hen "behövde". Samt gjorde en hel del andra saker som var potentiellt farliga för andra.

Så mitt exempel var en person man behövde kontakta polisen för.
Som sagt - TS känner oro. Självklart ska TS ringa polisen i de lägen det känns befogat.

Fast det är ju dumt att blanda in polisen med att det är hotbilder osv som inte finns. Visst är det en obehaglig situation men att meddela polisen att det finns en hotbild är att ta i. Det inte inte något heller positivt för den sjuke att ha hos polisen heller om polis måste kallas ut nångång.

Uppstår det en hotfull situation och man känner sig hotad där och då så är det en annan sak men att från början förbereda polisen att personen är hotfull är fel, psykotiska personer är sällan farliga mot andra än sej själva.
Jag håller med. Det är
Jag köper inte detta. Om en person, som levt i en relation med någon som får en psykos och sen i psykosen fixerar vid sitt ex, känner obehag och har en dålig magkänsla så säger jag att den känslan intet är ogrundad. Det finns ingen anledning att ignorera den känslan för den kommer uppenbarligen nånstans ifrån. Det är heller inte långsökt att säga att män som fixerar vid sina ex kan bli farliga. I detta fallet där fixeringen dessutom är i samband med en psykos ska TS vara än mer försiktig i mitt tycke.
Fast det är vår v
Det är också väldigt sällan män är våldsamma mot kvinnor, det är än mer sällan män dödar kvinnor, det är också ytterst sällan farliga och hotfulla situationer öht uppkommer i livet. Men allt detta förekommer tyvärr ändå. Och för mig som helt utomstående läser om TS situation så skulle jag a l d r i g trivialisera hennes känsla av obehag för jag är tämligen säker på att den faktiskt är grundad med bakgrund av deras relation-även om hon månne inte kan sätta fingret på varför. Det finns dessutom andra varningssignaler att mannan kanske inte har full kontroll över sina handlingar eftersom det finns en beroendeproblematik. Det är egentligen än värre än psykosen skulle jag säga.

Men! Det är vår vardag att människor är emellan två psykoser. Då är läget lite mindre hotfullt om än mycket påfrestande och läskigt. Då får personen klarar sig bäst den kan och även tyvärr de anhöriga. Polisen gör inte särskilt mycket när det gäller personer som polisen har kännedom om är psykiskt sjuk mot det farliga hållet. De rycker ut när psykosens/situationen har spårat ut. Däremellan får man som anhörig leva med situationen. Min erfarenhet är att det är jättesvårt att få tvångsvård, men när den väl kommer så är det såååå skönt. Så befriande.
Jag tror inte polisen gör så mycket annat än tar upp en anmälan. Visst det kan vara bra för framtiden om man säga att polisen gjorde inget fastän de fått in en anmälan…

Jag tror fortfarande att det bästa personen kan göra är att hålla avstånd, inte göda personen med sin närvaro då jag märkt att det ofta ökar intresset hos den psykotiske personen.

Jag tror ingen här har förnekat ts om dennes oro. Men, jag tror att flera av oss som lever med detta i sin vardag vet att varken sociala myndigheter eller polis gör särskilt mycket (de kan skjutsa personen till psykakuten eller avgiftning om man har tur) gällande de mindre hoten som anhöriga upplever. Det är först när det är en mycket hotfull situation som polis agerar.

Jag håller inte med om att beroendet är värre än psykosen. Psykosen är det farligaste. För den sjuke och dess omgivning.

Jag har ett ex som var svårt psykiskt sjuk. Han hade vanföreställningar om att vi hade insekter i väggarna i lägenheten och gjorde en cocktail av olika rengöringsmedel vi hade hemma som han gick runt och sprejade väggarna med när jag inte var hemma. Han sa upp sig från jobbet och trodde på fullt allvar att han skulle kunna göra karriär som proffsspelare i onlinepoker. Han var mytoman och ljög om allt möjligt, påstod att nationella insatsstyrkan hade försökt gripa honom utanför mataffären i tron att han var någon annan men att han brutit armen på den ena och lyckats fly. När vi väl skulle separera efter att ha bott ihop i tre år tog han vid ett bråk en kniv i köket och sprang ut genom ytterdörren medan han skrek att han skulle ta livet av sig (han kom tillbaka en timme senare med skärsår i armarna). Han sov på golvet i köket en hel vecka och försökte hänga sig i ett retriverkoppel mot köksdörren. Just där och då när jag stod i det så var jag aldrig rädd för honom, inte ens lite, han var aldrig hotfull mot mig utan skadebeteenden riktade han alltid mot sig själv även när vi bråkade. Han kunde stå och slå huvudet i väggen tills det blödde i pannan medan vi bråkade. Nu i efterhand däremot när jag tänker tillbaka på det har jag svårt att fatta att jag inte var rädd. Troligen för att jag först nu när jag är utanför sas har insett hur allvarligt det faktiskt var och vad som kunde ha hänt. Har i efterhand hört på omvägar att han varit i lagd och fått mediciner och även blivit diagnostiserad med en handfull olika psykiska sjukdomar.

Känner man obehag ska man absolut ringa polisen, däremot ska man inte ljuga. Att säga att man blivit hotad när man inte blivit det är en dålig idé, däremot absolut att man känner obehag och är rädd för personen även om h*n inte är direkt hotfull. Viktigt är att man sparar alla eventuella samtal och konversationer, spara meddelanden han skickar även om man inte svarar på det, dokumentera tid och plats när han söker upp en fysiskt, hur länge han står och bankar på dörren tex. Be vänner spara konversationer där han pratar om dig osv. Helt plötsligt kanske han slår över och blir väldigt hotfull och då är det bra att ha på fötterna att han stalkat en sen tidigare.

Jag tror att det är dags för polisen nu. Han ringde och smsade min mamma igår. Hela natten har han skrivit saker på Facebook om mig och min familj. Minst 20 inlägg.

Han skrev till mamma att han komma hit och hämta saker (en bokhylla och ett skrivbord som han lämnade och gav mig när han flyttade härifrån). Om inte mina föräldrar lämnat hans saker inom en vecka ska han komma hit med poliseskort.

Han har skrivit arga meddelanden till min syster där han skriver ”om du och din son ser mig gör ni nog bäst i att backa därifrån”.

Jag är rädd och ledsen.

Jag tror att det är dags för polisen nu. Han ringde och smsade min mamma igår. Hela natten har han skrivit saker på Facebook om mig och min familj. Minst 20 inlägg.

Han skrev till mamma att han komma hit och hämta saker (en bokhylla och ett skrivbord som han lämnade och gav mig när han flyttade härifrån). Om inte mina föräldrar lämnat hans saker inom en vecka ska han komma hit med poliseskort.

Han har skrivit arga meddelanden till min syster där han skriver ”om du och din son ser mig gör ni nog bäst i att backa därifrån”.

Jag är rädd och ledsen.
Usch, ja det låter verkligen som att det är dags för polisen.:heart

Jag är rädd och ledsen.

Ja, definitivt dags att ringa polisen. Se till att du har nedskrivet vad som har hänt (så du inte glömmer något) och skärmdumpar etc för dokumentation. Se till att du inte bagatelliserar/underdriver det som hänt utan berätta allting sakligt. Så tråkigt att det blivit så här, jag förstår att det är jättejobbigt. Se till att vara rädd om dig *stor kram* :heart

Ja, definitivt dags att ringa polisen. Se till att du har nedskrivet vad som har hänt (så du inte glömmer något) och skärmdumpar etc för dokumentation. Se till att du inte bagatelliserar/underdriver det som hänt utan berätta allting sakligt. Så tråkigt att det blivit så här, jag förstår att det är jättejobbigt. Se till att vara rädd om dig *stor kram* :heart

Har skärmdumpar på allt. Han postade bland annat en låt ”jag ska bryta nacken av din häst” i samband med att han skrev om mig. Han skrev att han ska komma och förstöra mitt hästsläp.

Har skärmdumpar på allt. Han postade bland annat en låt ”jag ska bryta nacken av din häst” i samband med att han skrev om mig. Han skrev att han ska komma och förstöra mitt hästsläp.

Det är väldigt långt över gränsen, polisen lär ta det hela på allvar. Har du pratat med arbetsgivaren/kollegorna samt de i stallet om vad som händer? Det är ju bra om din omgivning vet om det hela.

Det är väldigt långt över gränsen, polisen lär ta det hela på allvar. Har du pratat med arbetsgivaren/kollegorna samt de i stallet om vad som händer? Det är ju bra om din omgivning vet om det hela.
Ja alla i min närhet vet. Ska prata med mina hyresvärdar igen nu, om det senaste. Kanske ska meddela de andra i stallet också. Han är säkert full och bitter men det känns ändå som att det gått över gränsen nu. Eller?

Nu är polisanmälan gjord. Jag och syster satt hos polisen två timmar igår, och personen som tog emot (visst är det inte alltid poliser?) rubricerade som olaga hot. Vi la ganska många timmar igår kväll på att maila screenshots till polisen också, det är så himla mycket och allt är rörigt. Inte många direkta hot men den sammantagna bilden hoppas jag ändå visar problemet. Det känns som rätt sak att göra, men jag är helt klart orolig för vad som kommer hända när han och hans familj får reda på det.

Han har efter gårdagsnatten också blockerat alla mina vänner på Facebook, vilket kanske är bra. Däremot kan vi ju inte längre se om han skriver offentliga saker om mig.

Nu är polisanmälan gjord. Jag och syster satt hos polisen två timmar igår, och personen som tog emot (visst är det inte alltid poliser?) rubricerade som olaga hot. Vi la ganska många timmar igår kväll på att maila screenshots till polisen också, det är så himla mycket och allt är rörigt. Inte många direkta hot men den sammantagna bilden hoppas jag ändå visar problemet. Det känns som rätt sak att göra, men jag är helt klart orolig för vad som kommer hända när han och hans familj får reda på det.

Han har efter gårdagsnatten också blockerat alla mina vänner på Facebook, vilket kanske är bra. Däremot kan vi ju inte längre se om han skriver offentliga saker om mig.

Bra gjort :up:

Vad gäller hans familj... är de någorlunda vettiga måste de ju se att det gått för långt och att en polisanmälan var den enda vägen att gå. Gör de inte det är de inte vettiga.

Bra gjort :up:

Vad gäller hans familj... är de någorlunda vettiga måste de ju se att det gått för långt och att en polisanmälan var den enda vägen att gå. Gör de inte det är de inte vettiga.

Hans bror har varit pådrivande (tror jag) att polisanmäla läkaren som höll honom tvångsinlagd, så där tror jag inte på så stor förståelse. Föräldrarna kanske förstår, men jag tror att de kanske blir besvikna att jag inte kontaktade dom innan. Känner att jag försökte gå den vägen i början, men de är nog ganska maktlösa också.

Hans bror har varit pådrivande (tror jag) att polisanmäla läkaren som höll honom tvångsinlagd, så där tror jag inte på så stor förståelse. Föräldrarna kanske förstår, men jag tror att de kanske blir besvikna att jag inte kontaktade dom innan. Känner att jag försökte gå den vägen i början, men de är nog ganska maktlösa också.

Du har ingen som helst skyldighet att ta ansvar för deras känslor (jag tror du vet det men det kan vara bra att få höra också ;)).

Jag är rädd och ledsen.
Otäckt, det där är ju rent hot nästan. Hoppas polisen gör någonting.

Bra att ni polisanmält, men bäst är nog att göra en orosanmälan till sociala myndigheter. Då åker det ut någon och kollar till honom på plats och i bästa fall ger honom ett LPT.
Borde jag göra det? Jag pratade med min handledare, som jag har genom jobbet, och hennes råd var att ringa psyk och informera om polisanmälan. Vilket jag nu också gjort. Har kontakt med hans f.d vän, som försöker få kontakt med hans föräldrar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar