Psykotisk person

Jag har jobbat som socialsekreterare i 12 och några av de åren inom socialpsykiatrin och inom missbruk. Det är tyvärr så att många personer i aktiva psykoser kan vara farliga för sig själv eller andra, trots att de är snälla och omtänksamma i övrigt. Det är därför väldigt viktigt att du kontaktar psykiatrin, om du inte är säker på om det är gjort eller inte. Förstår att det är gjort nu och det är ju jättebra.

Släpp inte in honom i lägenheten om det känns det minsta obehagligt, och tveka inte att ringa polisen om du känner dig osäker i hans sällskap. Ni kan återta kontakten senare, när han är i balans och väl medicinerad.

Vi socialsekreterare har alltid direktlarm till polisen med GPS på oss när vi besöker någon med misstänkt psykos utan medicinering, och vi försöker alltid fysiskt placera oss på ett sätt så att personen aldrig står mellan oss och utgången. Jag har aldrig varit med om att en person i en aktiv psykos gjort mig illa, de flesta är väldigt trevliga men förvirrade, men när något väl går tokigt så kan det gå ordentligt tokigt. Tro mig...
Tack för svaret, du verkar ha mycket erfarenhet. Ja, min vän läkaren som skjutsade honom bedömde att det inte var någon idé att försöka åka till sjukhuset när han sa nej, inte för att han blev aggressiv men han försökte ta min väns telefon och alltså inte läge att ”reta upp honom” när de två satt ensamma i en bil.
Jag fick veta i denna vevan att hans familj ett antal gånger fått ringa jourhavande läkare, någon gång med handräckning av polis, sista tiden.

Familjen hade redan igår kväll märkt av att medicinerna hjälpt, de har också sagt åt honom att inte kontakta mig, och enligt dom förstod han att jag blivit rädd och orolig. Jag hoppas verkligen han får hjälp och blir bättre snart, det är så jävla sorgligt alltihop.

Han har varit här igen. Jag blev så skärrad och fick panik, och ringde inte polisen direkt utan hans bror. Han hade snott bilnyckel och kört hit, de märkte inte att han var borta.
Jag hade glömt att låsa dörren, men min syster var här tack och lov. Hon kunde uppehålla honom så att jag kunde smita ut. Han var totalt förvirrad och trodde tex att min syster var jag. Han har hakat upp sig på mig fullständigt.
Han blev inkörd till sjukhuset och vi har pratat med psykiatrin också. Förhoppningsvis kan de meddela mig om/när han skrivs ut, men de visste inte än, väntar på läkarbedömning. Han var inte hotfull men fullständigt i en annan verklighet.

Pratat med polisen också och ska nog ringa igen sen när jag vet om han blir inlagd, så att de har info om min adress och hans personnummer, så att det finns i systemet om han kommer igen.

Han har varit här igen. Jag blev så skärrad och fick panik, och ringde inte polisen direkt utan hans bror. Han hade snott bilnyckel och kört hit, de märkte inte att han var borta.
Jag hade glömt att låsa dörren, men min syster var här tack och lov. Hon kunde uppehålla honom så att jag kunde smita ut. Han var totalt förvirrad och trodde tex att min syster var jag. Han har hakat upp sig på mig fullständigt.
Han blev inkörd till sjukhuset och vi har pratat med psykiatrin också. Förhoppningsvis kan de meddela mig om/när han skrivs ut, men de visste inte än, väntar på läkarbedömning. Han var inte hotfull men fullständigt i en annan verklighet.

Pratat med polisen också och ska nog ringa igen sen när jag vet om han blir inlagd, så att de har info om min adress och hans personnummer, så att det finns i systemet om han kommer igen.

Usch, vilken tuff situation för er alla. Men du agerar helt rätt och det finns tyvärr inget annat att göra än att ringa polis eller kontakta psykiatrin och se till att han får hjälp så snabbt som möjligt. Hoppas nu att de lyckas få ordning på honom snabbt så du kan känna dig trygg igen!

För din egen sinnesros skull, skulle du kanske ha möjlighet/lust att åka iväg några dagar så du verkligen inte kan bli kontaktad och slipper situationen?

(OBS! Jag menar inte på något sätt att det är ditt ansvar att se till att situationen inte uppstår eller att du ska lösa den genom att begränsa din illa ro eller så - utan jag tänker att ibland kan det, för ens egen skull, vara skönt att komma bort och slippa ens fundera på att situationen kan uppstå och ständigt vara orolig/beredd på att det kan komma att hända något)

Det är självklart att du aldrig ska behöva hantera en person som tränger sig på. :) Oavsett vad, så ska man ringa polisen i sådana situationer, även om vederbörande är psykiskt sjuk. Polisen kan köra denna till psykakuten.
Har aldrig varit med om att person med beroendehistorik blir skjutsad av polisen till psykakuten. Däremot till avgiftningsavdelningar liknande den på st. Göran i Stockholm. Min erfarenhet är att människor med beroendehistorik inte får komma till psykiatrin utan endast till beroendekliniker. Tyvärr.

Har aldrig varit med om att person med beroendehistorik blir skjutsad av polisen till psykakuten. Däremot till avgiftningsavdelningar liknande den på st. Göran i Stockholm. Min erfarenhet är att människor med beroendehistorik inte får komma till psykiatrin utan endast till beroendekliniker. Tyvärr.

Vilken exakt instans det handlar om har jag själv ingen exakt aning om, menade mer att det är en polisiär uppgift att ta hand om sjuka (oavsett orsak) som dyker upp i folks hem mot deras vilja.

Många droger kan ge psykoser så det är ganska vanligt att människor med beroendeproblematik kommer till psykiatrin.

Till TS: Du gör helt rätt som ringer polisen. Han förstår inte vad han gör för tillfället och kan förhoppningsvis få den hjälp och stöd han behöver. Klandra inte dig själv för något!

Fått uppdaterad info och det verkar vara under kontroll. Han har fått nya tillfälliga mediciner för att häva ”förvirringstillståndet”, återbesök på måndag. Han har sällskap under helgen, även om föräldrarna åker bort.

Nu kan jag slappna av lite. Det är helt sjukt hur den här situationen påverkat min kropp (om det inte beror på annat). Jag har varit dimmig i hjärnan, trött, ingen aptit och ont i kroppen.
Min kompis hävdar att det inte är konstigt, ”om man blir stalkad av en psykotisk man”. Jag har inte trott att han skulle skada mig fysiskt egentligen, men jag tror heller inte han varit medveten om vad han gjort. Hans kompis hade pratat med honom när han varit hos mig igår och då visste han inte själv varför han åkt till mig eller varför han blev skjutsad hem. Obs, jag menar inte att alla med en psykos är farliga, men för mig har den här upplevelsen varit extremt obehaglig.
Han kanske är paranoid? Därför väldigt påstridig?
Vilken exakt instans det handlar om har jag själv ingen exakt aning om, menade mer att det är en polisiär uppgift att ta hand om sjuka (oavsett orsak) som dyker upp i folks hem mot deras vilja.
Det är vardag för väldigt många anhöriga. Det är inte så ofta som polisen gör skjutsningar till avgiftningskliniker. Endast vid allvarliga situationer. Tyvärr. Polisen försöker ofta bara att lugna ned och kanske skjutsa hem vederbörande- om man har tur.
Skrivet utifrån egen erfarenhet.

Många droger kan ge psykoser så det är ganska vanligt att människor med beroendeproblematik kommer till psykiatrin.

Till TS: Du gör helt rätt som ringer polisen. Han förstår inte vad han gör för tillfället och kan förhoppningsvis få den hjälp och stöd han behöver. Klandra inte dig själv för något!
Min anhörig har aldrig fått komma till psykiatrin. Bara beroendeavdelningar.
Måste vara ren ( komplett ren) i 6 månader.

Svarar alla.

Han har fått vårdintyg (tvångsvård antar jag att det är) för 24 timmar, sen får vi se. Psykiatrin har lovat att kontakta hans bror om han skrivs ut och då ska han kontakta mig.

Jag har pratat med polisen igen, för att jag vill att dom registrerar vad som hänt och min adress, om jag behöver ringa akut.

Jag skulle kunna bo borta, men har djuren hemma (skulle kunna få hjälp med dom iofs). Jag sover iaf hos min syster i natt, tänker att jag får ta det dag för dag nu beroende på vad som händer.

Jag vet att inget är mitt fel men kan inte låta bli att må dåligt över att massor av mina nära är inblandade och också mår dåligt över det här. Jag har världens bästa hyresvärdar som bor 15 m från mig, de har bäddat en säng åt mig om jag behöver och de ställer upp både fysiskt och mentalt. Min mamma var hos mig hela eftermiddagen så att jag kunde vila. Min systers insats idag kan jag inte ens beskriva hur tacksam jag är för.

Jag skulle kunna bo borta, men har djuren hemma (skulle kunna få hjälp med dom iofs). Jag sover iaf hos min syster i natt, tänker att jag får ta det dag för dag nu beroende på vad som händer.

Det låter som om du har en bra plan både med syster och bra hyresvärd om något händer!
Jag hoppas verkligen att det inte behöver bli så mycket mer i den här situationen för den låter helt horribel, men om någon händer så är det ju verkligen jättebra att du har alternativ :heart

Det låter som om du har en bra plan både med syster och bra hyresvärd om något händer!
Jag hoppas verkligen att det inte behöver bli så mycket mer i den här situationen för den låter helt horribel, men om någon händer så är det ju verkligen jättebra att du har alternativ :heart
Tack. Jag hoppas verkligen också det. Jag känner så mycket. Oro, rädsla, medlidande och framförallt sorg för att han mår som han mår. Jag kommer nog inte känna mig helt trygg själv hemma på ett tag, och det känns bra att ha en plan.

@emma-vsm förstår att du är rädd men långt ifrån alla psykotiska personer är våldsamma bara så du vet. Ja ett vårdintyg är tvångsintagning och det brukar återgå till frivilligt efter 24 timmar beroende på hur överläkaren bedömer fallet. Dock är min erfarenhet när jag arbetade på akutpsyk att om inte vederbörande gick med på att vårdas frivilligt så skriver dom ett nytt vårdintyg om LPT om det behövs.

Det borde dock ordna upp sig med rätt medicinering.

Skulle du mot all förmodan få besök så stay cool och humma med och ring polisen typ på toa .

@emma-vsm förstår att du är rädd men långt ifrån alla psykotiska personer är våldsamma bara så du vet. Ja ett vårdintyg är tvångsintagning och det brukar återgå till frivilligt efter 24 timmar beroende på hur överläkaren bedömer fallet. Dock är min erfarenhet när jag arbetade på akutpsyk att om inte vederbörande gick med på att vårdas frivilligt så skriver dom ett nytt vårdintyg om LPT om det behövs.

Det borde dock ordna upp sig med rätt medicinering.

Skulle du mot all förmodan få besök så stay cool och humma med och ring polisen typ på toa .
Tack. Jag har väldigt svårt att hålla mig cool i det här fallet tyvärr, men jag hoppas att jag i en sån situation kan koppla på den sidan. Idag kunde jag det inte..

Jag tror inte han skulle skada mig. Men han pratar också en del om min nya partner och skulle han varit hemma är jag inte alls säker på att det skulle gått så bra som det gjorde.

Tack. Jag har väldigt svårt att hålla mig cool i det här fallet tyvärr, men jag hoppas att jag i en sån situation kan koppla på den sidan. Idag kunde jag det inte..

Jag tror inte han skulle skada mig. Men han pratar också en del om min nya partner och skulle han varit hemma är jag inte alls säker på att det skulle gått så bra som det gjorde.

Men är detta alltså din fd som du flyttade in på den där gården med?

Han är fortsatt tvångsinlagd, har kontaktat min syster och verkar fortfarande förvirrad. Men det känns skönt att ansvaret ligger på vården 24/7 just nu iaf. Jag har fått många tips om bemötande och hur jag ska hantera om han dyker upp igen i samma tillstånd, tack!

Vet du vad det är som föranlett hans förvirring? Är det droger, överkonsumtion av mediciner, brist på medicinering eller sjukdomstillstånd?
Jag tror inte du ska förlita dig på vad du tror om honom, om att han aldrig skulle skada dig. Eftersom han har hakat upp sig på dig och dig som person, och är i så pass dålig skick som du skriver, så tycker du gör bäst i att hålla avstånd till honom.
Du har en plan och du har en väl utvecklad magkänsla. Håll fast vid det.

Vet du vad det är som föranlett hans förvirring? Är det droger, överkonsumtion av mediciner, brist på medicinering eller sjukdomstillstånd?
Jag tror inte du ska förlita dig på vad du tror om honom, om att han aldrig skulle skada dig. Eftersom han har hakat upp sig på dig och dig som person, och är i så pass dålig skick som du skriver, så tycker du gör bäst i att hålla avstånd till honom.
Du har en plan och du har en väl utvecklad magkänsla. Håll fast vid det.

Jag vet inte riktigt. Jag vet att hans alkoholism blivit väldigt allvarlig sista året och att han förra fredagen började med antabus. Har läst att psykoser kan utlösas av abstinens, men jag vet inte. Fick veta av hans familj idag att vården satt en bipolär diagnos och att de ansåg att han är manisk (manisk psykos?).
Tidigare är han behandlad för depression med medicinering. Om han tar eller inte tar medicinen vet jag inte, vi har inte haft någon kontakt i princip sista året.

Det är svårt att inte oroa sig med tanke på att han verkligen verkligen vill träffa mig och prata (skrev han senast idag till min syster).

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30