emma-vsm
Trådstartare
Tack för svaret, du verkar ha mycket erfarenhet. Ja, min vän läkaren som skjutsade honom bedömde att det inte var någon idé att försöka åka till sjukhuset när han sa nej, inte för att han blev aggressiv men han försökte ta min väns telefon och alltså inte läge att ”reta upp honom” när de två satt ensamma i en bil.Jag har jobbat som socialsekreterare i 12 och några av de åren inom socialpsykiatrin och inom missbruk. Det är tyvärr så att många personer i aktiva psykoser kan vara farliga för sig själv eller andra, trots att de är snälla och omtänksamma i övrigt. Det är därför väldigt viktigt att du kontaktar psykiatrin, om du inte är säker på om det är gjort eller inte. Förstår att det är gjort nu och det är ju jättebra.
Släpp inte in honom i lägenheten om det känns det minsta obehagligt, och tveka inte att ringa polisen om du känner dig osäker i hans sällskap. Ni kan återta kontakten senare, när han är i balans och väl medicinerad.
Vi socialsekreterare har alltid direktlarm till polisen med GPS på oss när vi besöker någon med misstänkt psykos utan medicinering, och vi försöker alltid fysiskt placera oss på ett sätt så att personen aldrig står mellan oss och utgången. Jag har aldrig varit med om att en person i en aktiv psykos gjort mig illa, de flesta är väldigt trevliga men förvirrade, men när något väl går tokigt så kan det gå ordentligt tokigt. Tro mig...
Jag fick veta i denna vevan att hans familj ett antal gånger fått ringa jourhavande läkare, någon gång med handräckning av polis, sista tiden.
Familjen hade redan igår kväll märkt av att medicinerna hjälpt, de har också sagt åt honom att inte kontakta mig, och enligt dom förstod han att jag blivit rädd och orolig. Jag hoppas verkligen han får hjälp och blir bättre snart, det är så jävla sorgligt alltihop.