Psykotisk person

En bekant till mig och exet fick en drogutlöst psykos i somras. Fan det obehagligaste jag varit med om! :nailbiting: Hen fick sova hos oss en natt för hen hade ingenstans att ta vägen, och hen var så sjukt nojig. Gick runt och tittade i fönster hela tiden, kollade så dörren var låst 100 ggr, trodde jag skulle förgifta hen så när jag serverat maten på tallriken så fick jag ta några tuggor från bägge för att bevisa att det inte var något farligt i maten. Psykakuten var naturligtvis inblandade men dom ansåg att hen inte behövde vara kvar där, och vi kunde inte släppa hem hen ensam...(hens sambo var bortrest) Kommer aldrig göra om det dock! Som sagt, det mest obehagligaste jag varit med om! En människa som man endå känner, skalet är där, men på insidan är det något helt annat! Och man vet ju inte vad dom är kapabla till!

Jag vet inte vad du ska göra, tyvärr. Men jag förstår din oro fullt ut. Jag satt själv i den sitsen i somras...

En bekant till mig och exet fick en drogutlöst psykos i somras. Fan det obehagligaste jag varit med om! :nailbiting: Hen fick sova hos oss en natt för hen hade ingenstans att ta vägen, och hen var så sjukt nojig. Gick runt och tittade i fönster hela tiden, kollade så dörren var låst 100 ggr, trodde jag skulle förgifta hen så när jag serverat maten på tallriken så fick jag ta några tuggor från bägge för att bevisa att det inte var något farligt i maten. Psykakuten var naturligtvis inblandade men dom ansåg att hen inte behövde vara kvar där, och vi kunde inte släppa hem hen ensam...(hens sambo var bortrest) Kommer aldrig göra om det dock! Som sagt, det mest obehagligaste jag varit med om! En människa som man endå känner, skalet är där, men på insidan är det något helt annat! Och man vet ju inte vad dom är kapabla till!

Jag vet inte vad du ska göra, tyvärr. Men jag förstår din oro fullt ut. Jag satt själv i den sitsen i somras...
Det är fruktansvärt obehagligt. När jag tittat lite på hans livesändningar kan jag inte förstå att detta är en person jag levt med, det finns inte mycket kvar av den personen jag kände.
Har iaf bestämt mig för att det bästa nog är att inte få någon info om honom och vad han skriver/säger alls, av mina vänner. Har velat veta för att ha någon typ av kontroll, men inser att det påverkar mig för mycket. Har känt ett behov av att veta om han försöker kontakta mig genom dom, men kanske är det bättre att inget veta. Dyker han upp så gör han väl det oavsett.

Min tanke är att du inte ska förminska de känslor av obehag du har. Det är så himla vanligt att ffa kvinnor tänker "amen det är nog inte så farligt" när män i deras närhet beter sig konstigt. Jag tycker att du bör ha kontakt med polis så att de vet att det finns en "hotbild" mot dig. Nu vet jag inte om den här mannen varit våldsam mot dig i er relation men även om en person aldrig varit våldsam och att alla psykoser inte utlöser våldsamt beteende, så finns risken trots allt där. Just att han uppenbarligen fixerar så mycket vid dig ger inte en bra känsla. Så ta det på allvar!

Det viktiga är att hålla avstånd när de är inne i en psykos. Man klarar inte som anhörig eller bekant att hantera dem.

Det är också så att de flyttar in i ens hjärna och de tar över ens hjärna. Helt plötsligt inser man att man har tänkt på situationen hela tiden i många timmar. Man jobbar, sköter vardagen men de liksom fjärrstyr ens hjärna. Man tänker oavbrutet på personen, vad kommer han att göra nu? Vad händer nu? Vem ska hjälpa mig? Man blir helt upptagen av situationen att man glömmer bort att vara mamma till exempel. Stressen över vad som ska hända gör att man blir galen av oro.
Jag har två bekanta med svår psykisk ohälsa och de bägge två startar bränder när de mår som sämst. Det går inte att beskriva skräcken. Man vet inte heller när det där; mår som sämst infaller. Min släkting gömmer sig på farliga ställen när paranoian är som värst. Vi vet inte om hon överlever gömstället. Hennes organ är förstörda på grunt av att hon suttit fast. Nervbanor är för alltid skadade.
Det som händer under psykoser är ofattbart. Tyvärr så när man som anhörig är emellan psykoser så städar man upp efter den som varit och oroar sig för nästa. Det är det jag menar med att de flyttar in i hjärnan.
När det är som värst så är fängelsestraff eller tvångsvård en enorm lättnad för de anhöriga som då kan få lite respit i sina liv.

För övrigt vill jag tillägga att jag älskar min anhöriga. Hon är fantastiskt på många sätt. Vi skiljer på vem hon är och vad hon gör.

Min tanke är att du inte ska förminska de känslor av obehag du har. Det är så himla vanligt att ffa kvinnor tänker "amen det är nog inte så farligt" när män i deras närhet beter sig konstigt. Jag tycker att du bör ha kontakt med polis så att de vet att det finns en "hotbild" mot dig. Nu vet jag inte om den här mannen varit våldsam mot dig i er relation men även om en person aldrig varit våldsam och att alla psykoser inte utlöser våldsamt beteende, så finns risken trots allt där. Just att han uppenbarligen fixerar så mycket vid dig ger inte en bra känsla. Så ta det på allvar!
Fast det är ju dumt att blanda in polisen med att det är hotbilder osv som inte finns. Visst är det en obehaglig situation men att meddela polisen att det finns en hotbild är att ta i. Det inte inte något heller positivt för den sjuke att ha hos polisen heller om polis måste kallas ut nångång.

Uppstår det en hotfull situation och man känner sig hotad där och då så är det en annan sak men att från början förbereda polisen att personen är hotfull är fel, psykotiska personer är sällan farliga mot andra än sej själva.

Tack! Det är ganska ambivalenta känslor, där jag ibland absolut tycker att mina oroskänslor är befogade, ibland tänker jag att jag överdriver (och att han kanske är precis lika upphängd på andra saker som han verkar vara på mig).
Han har inte varit våldsam mot mig direkt, men i slutet av vår relation slog han sönder dammsugaren efter ett bråk (jag var inte hemma men han lämnade den sönderslagen i bitar så att jag upptäckte det när jag kom hem). Det kändes tillräckligt hotfullt.

Jag vet bara inte hur jag ska få honom att lämna mig och mina nära i fred? Jag och min syster besvarar ingenting nu, och det verkade funka, men nu har han som sagt börjat igen.

Fast det är ju dumt att blanda in polisen med att det är hotbilder osv som inte finns. Visst är det en obehaglig situation men att meddela polisen att det finns en hotbild är att ta i. Det inte inte något heller positivt för den sjuke att ha hos polisen heller om polis måste kallas ut nångång.

Uppstår det en hotfull situation och man känner sig hotad där och då så är det en annan sak men att från början förbereda polisen att personen är hotfull är fel, psykotiska personer är sällan farliga mot andra än sej själva.

Jag köper inte detta. Om en person, som levt i en relation med någon som får en psykos och sen i psykosen fixerar vid sitt ex, känner obehag och har en dålig magkänsla så säger jag att den känslan intet är ogrundad. Det finns ingen anledning att ignorera den känslan för den kommer uppenbarligen nånstans ifrån. Det är heller inte långsökt att säga att män som fixerar vid sina ex kan bli farliga. I detta fallet där fixeringen dessutom är i samband med en psykos ska TS vara än mer försiktig i mitt tycke.

Jag köper inte detta. Om en person, som levt i en relation med någon som får en psykos och sen i psykosen fixerar vid sitt ex, känner obehag och har en dålig magkänsla så säger jag att den känslan intet är ogrundad. Det finns ingen anledning att ignorera den känslan för den kommer uppenbarligen nånstans ifrån. Det är heller inte långsökt att säga att män som fixerar vid sina ex kan bli farliga. I detta fallet där fixeringen dessutom är i samband med en psykos ska TS vara än mer försiktig i mitt tycke.
Men det är skillnad på fixering hos en "frisk" person och psykos, psykotiska personer kan vara obehagliga ja men hotfulla och farliga till den grad att man ska meddela polisen att det är en farlig person, det är ett stort steg däremellan. Psykotiska personer är ju ändå inte helt borta och har kvar gränser i sin snurrighet..oftast.

Himla dumt att spä på fördomen att psykotiska personer är lika med farliga personer. Obehagliga absolut, men det är inte en tillräcklig anledning att meddela polisen om dom om man inte är i en akut hotfull situation och då bör man ringa polisen oavsett psykos eller inte.

Obehagliga personer är inte lika med hotfulla personer och psykotiska personer är väldigt sällan farliga för några andra än sej själva.

Senast ändrad:

Kan inte annat än hålla med. Dessutom, TS ska inte behöva känna obehag eller rädsla. Dvs man vidtar de åtgärder som gör att man känner sig tryggare. Jag själv hade inte tvekat att ringa polisen i en sådan här situation.

Men det är skillnad på fixering hos en "frisk" person och psykos, psykotiska personer kan vara obehagliga ja men hotfulla och farliga till den grad att man ska meddela polisen att det är en farlig person, det är ett stort steg däremellan. Psykotiska personer är ju ändå inte helt borta och har kvar gränser i sin snurrighet..oftast.

Himla dumt att spä på fördomen att psykotiska personer är lika med farliga personer. Obehagliga absolut, men det är inte en tillräcklig anledning att meddela polisen om dom om man inte är i en akut hotfull situation och då bör man ringa polisen oavsett psykos eller inte.

Obehagliga personer är inte lika med hotfulla personer och psykotiska personer är väldigt sällan farliga för några andra än sej själva.
Det är också väldigt sällan män är våldsamma mot kvinnor, det är än mer sällan män dödar kvinnor, det är också ytterst sällan farliga och hotfulla situationer öht uppkommer i livet. Men allt detta förekommer tyvärr ändå. Och för mig som helt utomstående läser om TS situation så skulle jag a l d r i g trivialisera hennes känsla av obehag för jag är tämligen säker på att den faktiskt är grundad med bakgrund av deras relation-även om hon månne inte kan sätta fingret på varför. Det finns dessutom andra varningssignaler att mannan kanske inte har full kontroll över sina handlingar eftersom det finns en beroendeproblematik. Det är egentligen än värre än psykosen skulle jag säga.

Det är också väldigt sällan män är våldsamma mot kvinnor, det är än mer sällan män dödar kvinnor, det är också ytterst sällan farliga och hotfulla situationer öht uppkommer i livet. Men allt detta förekommer tyvärr ändå. Och för mig som helt utomstående läser om TS situation så skulle jag a l d r i g trivialisera hennes känsla av obehag för jag är tämligen säker på att den faktiskt är grundad med bakgrund av deras relation-även om hon månne inte kan sätta fingret på varför. Det finns dessutom andra varningssignaler att mannan kanske inte har full kontroll över sina handlingar eftersom det finns en beroendeproblematik. Det är egentligen än värre än psykosen skulle jag säga.
Trivialiserar ingens känsla av obehag. Men man måste ändå se skillnad på en farlig frisk person och en psykotisk person. Man ringer inte polisen och anmäler folk som hotfulla och farliga när inte anledning finns till det.

Ser ingen anledning att spä på fördomar om sjuka psykotiska personer. Som om folk inte redan tycker dom är obehagliga nog. Och vad ska polisen göra med en sjuk person som "bara" orsakar en obehaglig situation? Kommer personen och är hotfull och farlig så ringer man polisen oavsett pga situationen. Att upplysa polisen om att det finns en person som i sin psykos fixerat in sig på en, det är inget dom kan göra något åt då personen är sjuk.

Kan inte annat än hålla med. Dessutom, TS ska inte behöva känna obehag eller rädsla. Dvs man vidtar de åtgärder som gör att man känner sig tryggare. Jag själv hade inte tvekat att ringa polisen i en sådan här situation.
Vilken situation då? Jag kan inte läsa att han gjort någonting farligt men har väl missat något. Vad ska polisen göra åt dom känslorna? Att ringa polisen om personen dyker upp och är hotfull absolut.

Vilken situation då? Jag kan inte läsa att han gjort någonting farligt men har väl missat något. Vad ska polisen göra åt dom känslorna? Att ringa polisen om personen dyker upp och är hotfull absolut.

Jag har varit utsatt för en stalker och polisen tog det hela på allvar och var glad att jag anmält det hela. Det ger nämligen dem en helt annan verktygslåda om det eskalerar. Jag kan tillägga att det var innan lagarna ändrades vad gäller stalking.

Oönskad kontakt som ger en obehag är inte acceptabelt oavsett om man är psykiskt sjuk eller ej, enligt lag. Jag tycker TS gör helt rätt som ser om sin säkerhet i den här situationen.

Jag har varit utsatt för en stalker och polisen tog det hela på allvar och var glad att jag anmält det hela. Det ger nämligen dem en helt annan verktygslåda om det eskalerar. Jag kan tillägga att det var innan lagarna ändrades vad gäller stalking.

Oönskad kontakt som ger en obehag är inte acceptabelt oavsett om man är psykiskt sjuk eller ej, enligt lag. Jag tycker TS gör helt rätt som ser om sin säkerhet i den här situationen.
Och det är per automatik en psykotisk person? Vad jag vet så kan dom som stalkar vara friska också. Att polisen bryr sig om en frisk person som är hotfull och stalkar osv är inte alls konstigt, sådana människor ska inte vara ute.

Men vad ska dom göra åt en sjuk person som är inne i en psykos? Personen kommer inte att sluta bara för att den skulle ev få ett kontaktförbud tex. Personen är sjuk, den behöver vård. Som tur är så har även polisen förståelse för sjuka personers beteende, hade varit illa annars. Är tex en frisk person våldsam mot polisen så åker den dit för våld mot tjänsteman, är en psykotisk sjuk person våldsam så får den vård..förhoppningsvis.

Därför är det svårt i en situation som TS är i för det handlar om en sjuk person, där är det vård som hjälper. Polisen kan inte göra någonting. Hade personen varit frisk så är det en helt annan sak.

Senast ändrad:
Och det är per automatik en psykotisk person? Vad jag vet så kan dom som stalkar vara friska också. Att polisen bryr sig om en frisk person som är hotfull och stalkar osv är inte alls konstigt.

Men vad ska dom göra åt en sjuk person som är inne i en psykos?

Men snälla du, jag tror inte den som stalkade mig var psykotisk. Däremot SKA man anmäla till polisen om man blir upprepat oönskat kontaktad av någon. Att TS stalker har en allvarlig psykisk sjukdom kombinerad med missbruk gör bara det hela ännu allvarligare.

Bara för att man är sjuk betyder det inte att samhällets regler inte gäller. Polisen kan absolut ingripa mot en psykiskt sjuk person som bryter mot lagen.

Ditt bagatelliserande av TS obehagskänslor och rädsla är rent ut sagt väldigt elak.

Men snälla du, jag tror inte den som stalkade mig var psykotisk. Däremot SKA man anmäla till polisen om man blir upprepat oönskat kontaktad av någon. Att TS stalker har en allvarlig psykisk sjukdom kombinerad med missbruk gör bara det hela ännu allvarligare.
Vad jag läst har personen kontaktat Ts en gång, det är inget upprepat eller något brott. Eller är det ett brott att kontakta vänner osv som även dom faktiskt kan blockera personen.
Bara för att man är sjuk betyder det inte att samhällets regler inte gäller. Polisen kan absolut ingripa mot en psykiskt sjuk person som bryter mot lagen.
Ja, när den begår ett brott vilket inte denna personen har gjort än. Det är inte olagligt att vara i en psykos och ha en aning förvrängd verklighetsuppfattning. Det är vården som ska rycka in där, inte polisen. Polisen kan komma absolut om det är en akut situation men det har inte uppstått någon vad jag läst.
Ditt bagatelliserande av TS obehagskänslor och rädsla är rent ut sagt väldigt elak.
Gör jag verkligen inte, men jag tycker man bör ha lite i åtanke att personen är psykotisk och inte farlig och har faktiskt inte skrivit ett enda hot än, bara försökt kontakta.

Jag tycker det är otroligt onödigt att skrämma upp någon ännu mer och mena på att oj oj, psykosen gör personen ännu farligare osv..ser ingenting som hjälper med att skriva sådant som inte ens behöver vara i närheten av sant. Att personen är obehaglig absolut, sjuka människor kan vara det.

Märker att det skiljer sig lite i hur ni andra uppfattar och resonerar kring det här. Jag tycker inte att någon skrämmer upp mig, och jag värdesätter allas tankar.

Han har kontaktat mig en gång NU, från ett nytt nr som inte var blockat. Innan dess vet jag inte hur mycket han försökt kontakta mig, eftersom jag blockade honom när han blev inlagd i juni. Innan dess kom han hem till mig två gånger. Hade han varit frisk hade han helt klart förstått att jag inte vill ha någon kontakt, då jag både skrivit det (innan jag blockade) och därefter helt tagit avstånd.
Jag vet inte om han fortfarande har en psykos eller om det är något annat. Jag vet att han dricker mycket dock. Kanske i kombination med andra droger, mediciner eller så har han någon annan psykisk sjukdom. Av det jag sett att han lagt ut på sociala medier är något väldigt fel iaf.

Och min oro kanske är överdriven, eller så är den inte det. Jag har iaf inte nu gjort mer än att skriva här och bolla med hans (f.d) bästa vän. Det kanske lugnar ner sig, men fram tills dess har jag strategier i huvudet om han skulle dyka upp, och en liten ständig oro.

Och tack @Bison, det betyder mycket!

Och det är per automatik en psykotisk person? Vad jag vet så kan dom som stalkar vara friska också. Att polisen bryr sig om en frisk person som är hotfull och stalkar osv är inte alls konstigt, sådana människor ska inte vara ute.

Men vad ska dom göra åt en sjuk person som är inne i en psykos? Personen kommer inte att sluta bara för att den skulle ev få ett kontaktförbud tex. Personen är sjuk, den behöver vård. Som tur är så har även polisen förståelse för sjuka personers beteende, hade varit illa annars. Är tex en frisk person våldsam mot polisen så åker den dit för våld mot tjänsteman, är en psykotisk sjuk person våldsam så får den vård..förhoppningsvis.

Därför är det svårt i en situation som TS är i för det handlar om en sjuk person, där är det vård som hjälper. Polisen kan inte göra någonting. Hade personen varit frisk så är det en helt annan sak.
Fast om personen behöver vård eller något annat är inte @emma-vsm ansvar att bedöma, det är något för andra att hantera.

Hennes situation är att hon kontaktas oönskat av någon. Denne vissar en onormal ihärdighet genom att gå runt blockningar och att säga till har inte hjälpt. Då är det -för henne, i hennes situation - ett ärende att vända sig till polisen med när det gått över gränsen för vad som är acceptabelt (oavsett bakomliggande orsak!).

Sen är det polisen som får utröna de närmare omständigheterna (t.ex. mannens status) och avgöra vad som bäst görs i den situationen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
404
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
2
Svar
22
· Visningar
4 032
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar