Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Håller verkligen med om detta. Jag har länge önskat att det skulle finnas regler om att detaljerade inlägg om tex ätstörning, självskada, suicid och beroende skulle förbjudas. Det finns liksom inget positivt alls med att tillåta den typen av inlägg. De hjälper garanterat inte den som skriver och de riskerar att trigga läsare som själva har problem eller är på gränsen att utveckla problem. Det är orimligt att förvänta sig att de som själva brottas med sin problematik ska ha insikt kring hur de påverkas av att läsa sådana inlägg och dessutom kraft att hålla sig borta. De som klarar det är förmodligen i ett bättre läge och har kommit en bit i sitt eget tillfrisknande.Suveränt inlägg. Suveränt verkligen! Och jag håller förstås med om alltihop - liksom om det du skriver om dagboksforumet. Dels pga att ohälsan verkar eskalera därinne, dels pga att jag inte förstår hur trådar kan tillåtas som handlar om hur skönt det är att vara påtänd just nu eller detaljerat återger hur man skär sig eller får svår ångest för att man blir tjock när man ätit ett äpple.
Det handlar inte om hur du eller jag mår när vi läser det, vi kan ju bara låta bli att läsa. Men för de som inte har styrkan att låta bli kan det vara förödande, liksom för dem som sitter och mår dåligt i sina trådar dag ut och dag in.
Tack för ett bra och informativt inlägg!Jag tänker att det är helt omöjligt att få till något bra kring trådar om psykisk ohälsa.
Det är extremt sällan det är gynnsamt för den som skriver, oftast leder det bara till att personen spenderar ännu mer tid med sin sjukdom vilket är vidmakthållande.
Det finns dessutom ingen kontroll över vem som svarar vilket innebär att det kan komma hjälpsamma svar med det kommer garanterat också komma svar som på olika sätt påverkar negativt.
När man mår dåligt och vill må bättre behöver man träna upp färdigheter som gör att man övar på att vara snäll mot sig själv och att man ger sig själv goda förutsättningar. Det innebär tex att man kanske inte ska försöka prata om sitt mående med personer som man vet inte kommer ge en vettiga svar. Samma gäller sociala medier. Det är helt enkelt en jättedålig ide eftersom man för varje hjälpsamt svar förmodligen kommer få tio ohjälpsamma.
Gällande hur man bemöter psykisk ohälsa här på buke så försöker jag själv hålla mig borta från den typen av trådar. Av flera anledningar.
1. Jag vill inte jobba på fritiden (jag jobbar som psykolog)
2. Jag tycker att det är väldigt osunt och för min del oetiskt att ”leka psykolog” till någon som inte ens bett om det. Här tycker jag många användare regelbundet går långt över gränsen i sin välvilja. Hur många inlägg som helst med innehåll som skulle kunna vara hämtat rakt från ett terapirum med både tips och ”analys” som jag tycker är gränsöverskridande. Allra värst är de som analyserar folks mående och sedan skriver inlägg om sina tolkningar, om personens fungerande, diagnos osv.
3. Det är en hårfin gräns mellan att validera och att vidmakthålla som jag tänker att de flesta inte har koll på. Försök till att stötta och bekräfta kan lika gärna bli sånt som håller personen kvar i sjukdom.
En annan grej är att det är ganska svårt att ge hjälpsamma tips och sedan bara acceptera om tipsen inte tas emot. Många användare här blir extremt envisa i att ts måste fatta att just deras tips är rätt väg framåt. Det verkar också skapa oerhört mycket frustration när ts inte tar åt sig av tipsen. Jag fattar verkligen det, jag vet själv hur jobbigt det är när man försöker hjälpa någon och den bara dissar allt och fortsätter vältra sig i sitt elände. Man vill bara skaka om personen och få den att förstå, men det går ju inte.
Men en sak som jag tycker att vissa användare gör jättefint är när de är uppmuntrande kring friska saker som ts gör eller berättar. Alltså där fokuset inte är på sjukdom utan på fritidsaktiviteter osv. Vissa har också en himla fin känsla för när det passar att göra detta och inte. Andra verkar sakna känsla helt och trampar runt som elefanter i en glasbutik.
Nu blev det visst ett sådär långt inlägg som jag nog inte skulle orka att läsa själv
Jag tänker att det är helt omöjligt att få till något bra kring trådar om psykisk ohälsa.
Det är extremt sällan det är gynnsamt för den som skriver, oftast leder det bara till att personen spenderar ännu mer tid med sin sjukdom vilket är vidmakthållande.
Det finns dessutom ingen kontroll över vem som svarar vilket innebär att det kan komma hjälpsamma svar med det kommer garanterat också komma svar som på olika sätt påverkar negativt.
När man mår dåligt och vill må bättre behöver man träna upp färdigheter som gör att man övar på att vara snäll mot sig själv och att man ger sig själv goda förutsättningar. Det innebär tex att man kanske inte ska försöka prata om sitt mående med personer som man vet inte kommer ge en vettiga svar. Samma gäller sociala medier. Det är helt enkelt en jättedålig ide eftersom man för varje hjälpsamt svar förmodligen kommer få tio ohjälpsamma.
Gällande hur man bemöter psykisk ohälsa här på buke så försöker jag själv hålla mig borta från den typen av trådar. Av flera anledningar.
1. Jag vill inte jobba på fritiden (jag jobbar som psykolog)
2. Jag tycker att det är väldigt osunt och för min del oetiskt att ”leka psykolog” till någon som inte ens bett om det. Här tycker jag många användare regelbundet går långt över gränsen i sin välvilja. Hur många inlägg som helst med innehåll som skulle kunna vara hämtat rakt från ett terapirum med både tips och ”analys” som jag tycker är gränsöverskridande. Allra värst är de som analyserar folks mående och sedan skriver inlägg om sina tolkningar, om personens fungerande, diagnos osv.
3. Det är en hårfin gräns mellan att validera och att vidmakthålla som jag tänker att de flesta inte har koll på. Försök till att stötta och bekräfta kan lika gärna bli sånt som håller personen kvar i sjukdom.
En annan grej är att det är ganska svårt att ge hjälpsamma tips och sedan bara acceptera om tipsen inte tas emot. Många användare här blir extremt envisa i att ts måste fatta att just deras tips är rätt väg framåt. Det verkar också skapa oerhört mycket frustration när ts inte tar åt sig av tipsen. Jag fattar verkligen det, jag vet själv hur jobbigt det är när man försöker hjälpa någon och den bara dissar allt och fortsätter vältra sig i sitt elände. Man vill bara skaka om personen och få den att förstå, men det går ju inte.
Men en sak som jag tycker att vissa användare gör jättefint är när de är uppmuntrande kring friska saker som ts gör eller berättar. Alltså där fokuset inte är på sjukdom utan på fritidsaktiviteter osv. Vissa har också en himla fin känsla för när det passar att göra detta och inte. Andra verkar sakna känsla helt och trampar runt som elefanter i en glasbutik.
Nu blev det visst ett sådär långt inlägg som jag nog inte skulle orka att läsa själv
Jättebra inlägg som helhet, och känner lite att den med psykisk ohälsa faktiskt kan utläsa nära nog vad som helst negativt i inlägg som bygger på sin egen ohälsa och då på sikt ger den med ohälsa rätt i sina destruktiva tankar. Så svårt är det vid sådana tillfällen att skriva/svara utifrån - så frågan är hur lämpligt det är att som dagboksuppstartare skriva ens, och varför skriver man? tror man att det ska bli bättre eller är det ett sätt att behålla sitt negativa tankemönster omedvetet, ingår det i måendet att på något vis där att få hjälp- omedvetet- att hålla nere sitt mående?Jag tänker att det är helt omöjligt att få till något bra kring trådar om psykisk ohälsa.
Jag håller med. Jag tror det bästa är att inte skriva den typen av trådar alls.Jättebra inlägg som helhet, och känner lite att den med psykisk ohälsa faktiskt kan utläsa nära nog vad som helst negativt i inlägg som bygger på sin egen ohälsa och då på sikt ger den med ohälsa rätt i sina destruktiva tankar. Så svårt är det vid sådana tillfällen att skriva/svara utifrån - så frågan är hur lämpligt det är att som dagboksuppstartare skriva ens, och varför skriver man? tror man att det ska bli bättre eller är det ett sätt att behålla sitt negativa tankemönster omedvetet, ingår det i måendet att på något vis där att få hjälp- omedvetet- att hålla nere sitt mående?
Håller med , den användaren var ju mkt rik på erfarenhet som alla borde varit intresserade av dessutom inte otrevlig. Där upplevde jag det som den personen fick stryk för ingenting och nada stöttning av forumet utan då blev det mer som forumet stod bakom de andra.Mycket av det där gjorde att användaren sedan lämnade forumet. Det krävs så mycket att hålla sig insatt i exakt varje användare och hur de brukar reagera, ibland är det lämpligt att fråga varför någon är i en tråd men allt kan inte vara för att skydda en TS.
Ja precis, man mår så dåligt att allt det positiva som skrivs vilket många härinne är jätteduktiga på , inte når fram överhuvudtaget. Och sedan tolkas förslag som tvång och sedan är cirkusen igång.Jag håller med. Jag tror det bästa är att inte skriva den typen av trådar alls.
Jag upplever att många tänker att de blir hjälpta av det (eller andra varianter, som tex att ha ett ”recovery konto” på sociala medier) och har svårt att se att det påverkar dem negativt.
Tack MiniLi, för professionell och klok synvinkel i dina inlägg!Det är orimligt att förvänta sig att de som själva brottas med sin problematik ska ha insikt kring hur de påverkas av att läsa sådana inlägg och dessutom kraft att hålla sig borta. De som klarar det är förmodligen i ett bättre läge och har kommit en bit i sitt eget tillfrisknande.
'*inte riktat helt till dig utan vidarespinn* samt *ev trigger i spoiler"Välskrivet inlägg!
Just det där med att man ofta är "trygg" i sitt dåliga mående är det är det jag personligen jobbar på med mina vårdkontakter. Fan vad svårt det är att acceptera att man på ett sätt, hur hårt och fel det än låter, väljer det helvete som aldrig tar slut istället för det som har en ände. Jag har aldrig mått bra och jag vet inte hur det är att må bra. Jag kan inte se nåt mål att sträva mot och det blir skitsvårt och jätteläskigt! Det är som ett berg där jag inte kan se nån topp. Jag vet inte hur långt upp den är och jag vet inte vad som finns där men ingen annan än jag kan klättra upp för det där berget för att se vad sjutton som finns på den dimhöljda toppen. Folk kan stå längs vägen och hålla mig i handen för att jag ska kunna våga ta nåt steg, de kan ge mig bättre verktyg och sådant, men att lyfta fötterna och föra dem framåt är det bara jag som kan göra.
Klart det är så mycket lättare att bara sluta klättra, sätta mig på en stol på vägen där jag får snälla ord, varma kramar och klappar på axeln. Jag kommer förstås ingenstans då. Inuti är jag ju lika trasig och inga ord, kramar eller klappar på axeln ändrar på det. Men det är "tryggt". Det tar egentligen lika mycket energi att ligga på golvet med panikångest som det gör att gå ut och trotsa den nästan helt förlamande sociala fobin, men det förstnämnda är "lättare". Det krävs inte några svåra beslut, jag kan bara krypa ihop. Men det är ju det andra alternativet som kan ge nån positiv förändring över tid även om jag inte kan se det just nu.
Det är tydligt att en hel del trådar blir den där stolen och det blir väldigt problematiskt när användarna då "uppmuntrar" det.
För att återgå mer till ämnet:
Jag skulle säga att det som stjälper mest är att själv fastna i samma beteendemönster. Arga gubbar på provocerande inlägg, hjärtan på ältande inlägg (ja de är ofta ältande redan från början i en del fall) och negativa tankemönster, upprepande av samma råd eller frågeställningar som aldrig tagits väl emot osv.
Vad man bör göra istället är helt individuellt. Vissa kanske bara behöver prata om allmänna eller positiva saker. Sånt man pratar med lite vem som helst om.
Några kanske behöver få cred och uppmuntran för det de lyckats med senaste tiden osv. Tycker många på forumet är bra på att försöka flytta fokus till positiva och produktiva ämnen, även om det inte alltid lyckas beroende på hur TS mår för tillfället.
Andra kanske inte bör få svar alls just precis då. Det är som sagt extremt individuellt och supersvårt att veta.
I princip finns det inget bra svar, skulle jag säga.
Denna funktion finns och har funnits ganska länge.Kan man sätta en hel forumdel på ignore? I så fall kan man väl göra det med dagboksdelen.
Om inte, är det en funktion som skulle kunna införas?