Jag tänker att det är helt omöjligt att få till något bra kring trådar om psykisk ohälsa.
Det är extremt sällan det är gynnsamt för den som skriver, oftast leder det bara till att personen spenderar ännu mer tid med sin sjukdom vilket är vidmakthållande.
Det finns dessutom ingen kontroll över vem som svarar vilket innebär att det kan komma hjälpsamma svar med det kommer garanterat också komma svar som på olika sätt påverkar negativt.
När man mår dåligt och vill må bättre behöver man träna upp färdigheter som gör att man övar på att vara snäll mot sig själv och att man ger sig själv goda förutsättningar. Det innebär tex att man kanske inte ska försöka prata om sitt mående med personer som man vet inte kommer ge en vettiga svar. Samma gäller sociala medier. Det är helt enkelt en jättedålig ide eftersom man för varje hjälpsamt svar förmodligen kommer få tio ohjälpsamma.
Gällande hur man bemöter psykisk ohälsa här på buke så försöker jag själv hålla mig borta från den typen av trådar. Av flera anledningar.
1. Jag vill inte jobba på fritiden (jag jobbar som psykolog)
2. Jag tycker att det är väldigt osunt och för min del oetiskt att ”leka psykolog” till någon som inte ens bett om det. Här tycker jag många användare regelbundet går långt över gränsen i sin välvilja. Hur många inlägg som helst med innehåll som skulle kunna vara hämtat rakt från ett terapirum med både tips och ”analys” som jag tycker är gränsöverskridande. Allra värst är de som analyserar folks mående och sedan skriver inlägg om sina tolkningar, om personens fungerande, diagnos osv.
3. Det är en hårfin gräns mellan att validera och att vidmakthålla som jag tänker att de flesta inte har koll på. Försök till att stötta och bekräfta kan lika gärna bli sånt som håller personen kvar i sjukdom.
En annan grej är att det är ganska svårt att ge hjälpsamma tips och sedan bara acceptera om tipsen inte tas emot. Många användare här blir extremt envisa i att ts måste fatta att just deras tips är rätt väg framåt. Det verkar också skapa oerhört mycket frustration när ts inte tar åt sig av tipsen. Jag fattar verkligen det, jag vet själv hur jobbigt det är när man försöker hjälpa någon och den bara dissar allt och fortsätter vältra sig i sitt elände. Man vill bara skaka om personen och få den att förstå, men det går ju inte.
Men en sak som jag tycker att vissa användare gör jättefint är när de är uppmuntrande kring friska saker som ts gör eller berättar. Alltså där fokuset inte är på sjukdom utan på fritidsaktiviteter osv. Vissa har också en himla fin känsla för när det passar att göra detta och inte. Andra verkar sakna känsla helt och trampar runt som elefanter i en glasbutik.
Nu blev det visst ett sådär långt inlägg som jag nog inte skulle orka att läsa själv