Psst... en fråg?a till! "Kan" man skola om ett äldre hbl

W

Wanilj

Vi har köpt ett stort och rejält hbl på 18 år.. Hon har gått på ridskola större delar av livet och är skrämmande omusklad i rygg och bakkärra.. Går det att skola om henne samt hur kan det påverka hennes fysik? ...och... vilken sadel kan passa på ett hbl med HÖG manke och smal rygg?
Hemskt tacksam för lite tips och synpunkter!!!

Sv: Psst... en fråg?a till! "Kan" man skola om ett äldre hbl

Man behöver inte skola om. Det är bara att rida hästen i bättre balans och låta den trampa under sig ordentligt utan att sitta och hålla. Annars gäller regeln att god ridning är god ridning oavsett inriktning. Låt hästen ta för sig mer, driv och försök inte hålla den i bettet. Hästen skall gå i egen balans. Jag sitter och rider engelskt ridna hästar och det är inga problem alls. Hästen vet inte skillnaden förutom om du använder komandoord och liknande.

klart att man "skola" om en äldre häst till western, men det blir ju kanske lite mer jobb än med en yngre. Men vill du verkligen det och om du lägger ner jobb på henne så är det inga problem. Men eftersom hon verkar vara lite omusklad måste du se till att ta det lite lugnare med henne och inte pressa henne för mycket, ta ett steg i taget så kommer det nog gå bra! :) Lycka Till!

Min gamling är Halvblod och skolades om vid 19 års ålder från dressyr till Western. Idag går han både trail och reining och vinner mycket i båda. Det är aldrig försent.

BAra att köra igång:D... Skolade om en f.d. skogshäst (Nordsvensk brukshäst) till att bli en mycket trevlig westernhäst då hon var 17 år...och det lustigaste av allt var att hon visade sig ha "cowsense" men p.g.a. min koskräck tog jag inte vara på det:(

En bekant har ett halvblod som läromästare i western och hans karriär har varit på de internationella hoppbanorna...nu är han framgångsrik på Western Ridingklasser och han var 18 när hon började rida honom.

Det går att skola om alla hästar. Har själv haft en del gamlingar på träning, bland annat fd ridskolehästar.

När hästen hittar sin balans och får chansen att sätta muskler så kommer fysiken att ändras.

låter ju utmärkt! Hon är stor och tung... och vi ville ge henne en behaglig och stimulerande sista tid..

Sista tid??? Oj oj oj...är hon bara frisk kan hon funka ända upp i 30-årsåldern;) Äldsta hästen jag känt och ridit var då 32 år och nyligen omskolad till western:D...han slutade sina dagar vid 34 p.g.a. att tänderna inte räckte till längre.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 658
Senast: Mabuse
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 055
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30