Provridning

liiinnea

Trådstartare
Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid tvätta kläder när jag åker till nya stall men kan ju inte köpa nytt allting för en provridning.

Hur ska man tänka med det? Hade ju inte tänkt köpa nya ridbyxor precis utan tänkte att rena kläder borde vara ok (Nytvättade)… skulle ju bli väldigt dyrt att köpa nya ridkläder varje gång man skulle provrida
 
Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid tvätta kläder när jag åker till nya stall men kan ju inte köpa nytt allting för en provridning.

Hur ska man tänka med det? Hade ju inte tänkt köpa nya ridbyxor precis utan tänkte att rena kläder borde vara ok (Nytvättade)… skulle ju bli väldigt dyrt att köpa nya ridkläder varje gång man skulle provrida
Jag hade bara tvättat, kanske med en skvätt virkon.
 
Jag tänker att det bara var klumpigt uttryckt av ägaren. Ordentligt tvättade kläder och virkona det som inte går att tvätta hade jag nöjt mig med
Jag brukar också tänka så, desinfecera allt som går och tvätta men nya kläder kändes lite ”mycket”. Ridbyxor ect. Är ju inte precis billigt men ville dubbelkolla att jag inte tänkte helt fel 👍🏼
 
Nytvättade. Glöm inte att fixa hjälm, skor och handskar. Just skor och handskar verkar folk ofta inte tänka på, samtidigt som det ju kan vara de stora smittspridarna.
Rider utan handskar så det slipper jag men skor får man desinfektioners så gott det går. Jag har tidigare bara tvättat så gott det gått med det jag haft hemma. hjälm är samshield så är hård yta, men finns det något bra tips / trix jag kanske inte vet om för att tvätta hjälm och skor? Dom kan man ju inte slänga in i tvättmaskinen ju 😂
 
Rider utan handskar så det slipper jag men skor får man desinfektioners så gott det går. Jag har tidigare bara tvättat så gott det gått med det jag haft hemma. hjälm är samshield så är hård yta, men finns det något bra tips / trix jag kanske inte vet om för att tvätta hjälm och skor? Dom kan man ju inte slänga in i tvättmaskinen ju 😂
Virkon!
 
Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid tvätta kläder när jag åker till nya stall men kan ju inte köpa nytt allting för en provridning.

Hur ska man tänka med det? Hade ju inte tänkt köpa nya ridbyxor precis utan tänkte att rena kläder borde vara ok (Nytvättade)… skulle ju bli väldigt dyrt att köpa nya ridkläder varje gång man skulle provrida
Hypoklorsyra är mer smidigt än Vircon. Sliter mindre och behöver inte sköljas bort. Ekodes är hypoklorsyra i sprayform. Det dödar alla virus, bakerier, svamp etc på under minuten. Det är ogiftigt för oss, miljö och djur. Det är bara naturgummi som kan reagera negativt på Hypoklorsyra.
Himla bra att spraya skor/stövlar etc med.
 
Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid tvätta kläder när jag åker till nya stall men kan ju inte köpa nytt allting för en provridning.

Hur ska man tänka med det? Hade ju inte tänkt köpa nya ridbyxor precis utan tänkte att rena kläder borde vara ok (Nytvättade)… skulle ju bli väldigt dyrt att köpa nya ridkläder varje gång man skulle provrida
Allt är en tolkningsfråga. Nya kläder kan ju absolut ha menas med rena kläder tänker jag. Dvs som du inte använt i stallet tidigare under dagen om du har fler hästar hemma tex.
Jag ber alltid kunder komma i nytvättade kläder, virkonade skor, hjälm ja allt som varit i ett annat stall. Bedriver avel på min gård och även om rid/tävlingshästarna är avgränsade till avelsstona så vill jag vara noga.
 
Jag hade blivit jätteglad över att få en bra anledning till att shoppa nya ridkläder! :love:


(Skämt åsido så menar hon helt säkert nytvättade kläder som flera andra redan skrivit :))
 
Brukar köra nytvättade kläder, ridskor och hjälm med virkon om jag ska till annat stall. Har bara handskar i material som går att tvätta. Jag tänker nya kläder kan ju innebära att hen inte vill att du kommer direkt från annat stall i samma kläder. Men kanske lite slarvigt uttryckt av ägaren.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 491
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 055
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 428
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 265
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp