Provridning, solo eller i sällskap?

phie

Trådstartare
Det kan komma att bli ett hästköp för mig i höst, men jag har svårt att hitta någon hästkunnig som jag skulle kunna ta med mig på provridning. Detta beror på att jag har flyttat bort från min gamla hästort och så smått kommit in i den som finns på min nya ort.

Tanken att åka på provridning själv har kommit upp. Jag anser mig ha god koll på hur bra gångarter ska se ut, är otroligt frågvis och dessutom bestämd angående vad hästen ska vara utbildningsmässigt och hur den ska vara när det kommer till hantering. Eftersom jag ska köpa en fritidshäst/lättare träningskompis känns det inte lika akut att ha någon kunnig med mig, även om jag helt klart skulle uppskatta en andra åsikt.

Jag är lite nyfiken på hur er senaste provridning gick till! Åkte ni ensam eller hade ni hästkunnigt sällskap eller annat moraliskt stöd med er? Varför åkte ni ensam/hade sällskap med er? Gick det bra eller dåligt med/utan sällskap? Har ni några tankar kring mitt "dilemma"?

Sv: Provridning, solo eller i sällskap?

På första hästköpet hade jag med en vän men inte på andra. Det var av praktiska skäl tror jag plus att jag fått bättre självförtroende i mina egna bedömningar. O det var väl femtielfte hästen jag tittade på o andra gången jag tittade själv.

Tyckte det var bra. Kunde koncentrera mig på hästen o ägaren. Jag fick rida först men eftersom jag alltid marktränar Dorri innan jag rider så bad jag att få göra det med Kristall oxå. När vi marktränad, värmt upp o ridit i alla gångarter o sidoförflyttningar bad jag henne rida så att jag skulle få se gångarterna. Han har lite travtaktig tölt därav försäljningen, så det visste jag.

Jag tyckte att det kändes jättebra så jag ville köpa hästen. Eftersom priset var lågt satt visste jag att jag var tvungen att slå till snabbt. Hon tyckte jag var bra som inte bara kom och galopperade runt utan tänkte på hästen så vi bestämde oss för att köpa/sälja till varandra. Har haft Kristall sen november o är nöjd med honom och köpet.

Jag kom och tänka på när jag var och provred en häst för typ 9 år sen. Då hade vi med kamera och filmade när jag provred, tyckte han stoppade upp lite lite i ridningen men inget jag funderade så mycket på. Tittade sedan på den med en duktig hästmänniska och då visade sig att han inte gick helt rent :smirk:
Såg också det då, tyckte det var bra att filma för då kunde man i lugn och ro gå igenom och "smälta" allt.

Senast ändrad av en moderator:

Skitbra idé, på ren svenska! Det kan ju vara något om man inte hittar någon att åka ut med! Jättesmart (att jag inte tänkte på det själv) :bow:

*putt putt* tycker denna tråden var viktig:D

Åkte ni ensam eller hade ni hästkunnigt sällskap eller annat moraliskt stöd med er?
På min senaste provridning var jag inte ens 15 år så jag hade min vuxna hästkunniga syster med mig som jag också skulle dela hästen med. Både hon och jag provred hästen.

Gick det bra eller dåligt med/utan sällskap?
Bra, absolut. Man fick någon att bolla det hela med, man hade noterat olika saker och funderade över olika delar. Och det kändes bra att dela beslutet med någon.

Har ni några tankar kring mitt "dilemma"?
Jag hade ju aldrig velat åka själv på provridning. Blir man minsta velig är det bra att någon mer sätt hästen och har bildat en egen uppfattning. Det behöver inte vara hälsorelaterade saker. Någon att diskutera utrustningens passform med tex. Någon mer om kan visitera oh försöka få fram reaktioner på ömhet. Etc. Kanske finns det ngn bukefalist som kan följa med dig? Dessutom är det lättare att ställa jobbiga frågor när man har någon med sig som stöd. Ifrågasätta saker osv. För att inte tala om bedömma säljarens trovärdighet. Som sagt, själv skulle jag aldrig provrida. Jag tycker mig ha lärt mig en hel del sen sist men jag är medveten om att alla kan missa och att man kan ställas inför funderingar som man har svårt att klura ut själv. Även om jag säkert skulle klara av att välja ut en bra häst på egen hand om jag ville.

Men det är upp till var och en.

Om det är svårt att hitta någon hästkunnig som kan följa med rekommenderar jag följade:

Ta med vem som helst som kan hålla i en videokamera och filma allt! Hur hästen ser ut exteriört innan sadling, hur den ser ut vid hantering, under ordinarie ryttare och när du rider. Filma mycket, man kan alltid spola förbi. Sedan tittat på detta med kunnig person om hästen känns intressant. Sedan bokat en andra provridning och då tagit med kunnig person.

På detta sätt behöver man bara hitta någon hästkunnig att ha med sig på den/de hästar man verkligen fastnar för och kan i värsta fall betala en instruktör för några timmar om man inte har någon annan.

När jag provred min Pålle hade jag bara pappa med mig för att ingen annan kunde följa med. Han filmade och stod för pratandet och jag red. Sedan när jag insåg att jag var intresserad tog jag henne till min tränare, både för att få se hur hon var att lasta, vara borta och för att min tränare skulle få se henne. Det var verkligen super.
Jag tycker man alltid ska provrida två gånger eller mer, och jag kände ju första gången att det kändes bra och andra var liksom mer en bekräftelse både från mig och min tränare.

Så summan och kademumman, är det något att ha ska men endå provrida två gånger :) Vid möjlighet då självklart. Och filma!! Då kan man se själv om det såg lika bra/dåligt som det känndes

Jag har provridit själv de senaste gångerna. Oftast helt själv. Det har gått bra. Sen så finns det hästar jag aldrig har sett innna jag hämtat dem oxå och det fungerade super även det.

Nästa häst kommer jag dock ha med mig ngn (ev min ridlärare om hon hinner) då det kommer att vara lite dyrare häst.

Min mamma va inte ens med :crazy: åkte med en tjej i stallet och kollade. hon kände ägaren.

jag red typ fem varv sen var jag såld..:angel:

När jag köpte min D-ponny så hade jag med mig min mamma och min dåvarande tränare. Min pappa kunde dock inte följa med då han var utomlands annars är det han som brukar åka med. Tyckte att det var väldigt bra att ha med sig sin tränare då jag endast var 13-14 år då.

Sist jag var och tittade och provred häst så var det bara jag och min pappa som åkte. Och det gick jätte bra. Han är väldigt duktig på att ställa en del frågor som man kanske inte kommer ihåg ibland samt duktig på att känna igenom hästen och kolla kroppen på den.

jag har alltid varit ensam (eller ja, utan hästkunnig hjälp iaf). är ju jag som ska ha hästen så jag skiter i vad andra tycker.:p

dessutom så hade jag redan bestämt mig för alla mina tre hästar med det samma jag såg dom.

Senast ändrad:

Nu är jag kanske inte representativ...:angel:
Men de hästar som har varit ämnade för mig har jag inte ens provridit...
Men då skall det ju erkännas att två av dem har varit unghästar..

De andra hästarna (två till antalet) har varit ämnade för min dotter.... och då har det ju räckt att hon provridit...

Sen tröttnade dottern och jag tog över hennes häst....

Jag som säljare tycker inte om när det kommer folk och provrider och det fullständigt väller ut folk ur bilen. Jag tycker inte det är det ultimata varken för köparen och säljaren. Det är bättre då som någon skrev att ta med filmkamera och filma för att sen titta ihop med flera och få smakråd.
En sak till som jag är allergisk emot är när den s k tränaren/hästexperten som är med ska visa sina kunskaper och går direkt fram för att känna och klämma på benen. Någonstans tolkar jag det som att de ska få ett övertag över mig som säljare. Det är väl självklart att jag har gjort min dagliga besiktning av hästen innan de kommer. Jag vill inte visa en sjuk häst! Och är hästen ren och fin, utan gallor, i benen så kan man gått se hästen provridas först innan man klämmer. :)

Jag som säljare tycker inte om när det kommer folk och provrider och det fullständigt väller ut folk ur bilen. Jag tycker inte det är det ultimata varken för köparen och säljaren. Det är bättre då som någon skrev att ta med filmkamera och filma för att sen titta ihop med flera och få smakråd.
En sak till som jag är allergisk emot är när den s k tränaren/hästexperten som är med ska visa sina kunskaper och går direkt fram för att känna och klämma på benen. Någonstans tolkar jag det som att de ska få ett övertag över mig som säljare. Det är väl självklart att jag har gjort min dagliga besiktning av hästen innan de kommer. Jag vill inte visa en sjuk häst! Och är hästen ren och fin, utan gallor, i benen så kan man gått se hästen provridas först innan man klämmer. :)

Jag håller med ang att ta med för många. "Ju fler kockar desto sämre soppa" stämmer rätt bra. Det räcker med en person, hur kunnig den bör vara beror på ens egna kunskaper tycker jag, bara den kan filma!

När det gäller att klämma och känna på hästen så handlar det ju även om att ta reda på hur hästen reagerar så att säga. Jag klämmer alltid på de hästar jag tänkt provrida. Inte så att jag dundrar fram och palperar hela hästen men jag känner på den (rygg, ben och "klappar" på huvud hals och rumpa) och lyfter på fötterna. Givetvis utgår jag inte från att jag hittar något fel (men det har hänt) utan det handlar mycket om vad hästen tycker om den hanteringen från en okänd. Tar det i samband med att jag borstar av hästen, för det vill man självklart göra!

Jag aker forsta gangen sjalv, eftersom ibland klickar man helt enkelt inte med hasten och da ar det onodigt att ha tagit med tranare...
andra gangen har jag med mig tranare, och kanske en kompis eller sa...

jag kan ocksa ha video camera med mig sa jag och tranare kan kolla och diskutera senare

jag provred senast i helgen. mamma brukar åka med oftast och kanske någon mer i familjen. men inte nån vi känner oftast. vi tar alltid med oss videokamera så vi filmar. då är det mycket lättare, då kan man se i lugn och ro när man kmr hem. visa tränaren och andra hästkunniga! :)

Håller med dig fullt ut....

När jag tittar på en eventuellt tilltänkt häst... eller är med åt någon bekant som tittar på häst så är ju inte kännandet och klämmandet menat att hitta fel. Precis som du skriver så känner och klämmer jag på hästen för att få en uppfattning om hur den reagerar. Vad accepterar den och vad accepterar den inte...

*kl*

Jag hade med mig en kompis (hästkunnig sådan ja ;) ) sist nu när vi letade häst. Dels för att jag känner mig själv sedan tidigare, blir jag förälskad i en häst så är jag inte lika objektiv och då kanske jag missar saker som jag skulle sett om det var JAG som var med som sällskap den gången. För att få en objektiv bild. Sen var det även för sällskapet eftersom vi skulle åka och titta på 3 olika på en dag och det var runt i göteborgsområdet (vi bor på österlen).

Mina senaste provridningar följde min mamma med. Hon kan ganska mycket om hästar (ridit i 15 år) men det var jag som kollade hästen, hovar, rygg och så.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 386
Senast: pews1972
·
Hästhantering Som rubriken säger. Jag ger upp snart, jag vill ju kunna rida min häst NU. Jag har ju väntat sen i mitten av februari utan att ens ha...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 670
Senast: bizzy
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 638
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama