S

suliss

:DHej!

Vad bör man tänka på när man ska provrida en ponny ? Hur får man reda på om man passar ihop ? Och vad skall man fråga ägaren ?

Tacksam för alla svar och frågor =)

Sv: Provrida

Jag vill också ha lite tips! :D Antar att du menar när man ska köpa en ponny eller?
Antar att det beror lite på vad man ska ha pållen till. Jag vill tex ha en tävlingsponny och då försöker jag ta reda på hur den beter sig på tävlingsplatser, lastning och att åka, dagskondition, vad den har gått för klasser osv. Andra saker som jag brukar fråga är hur den beter sig mot andra hästar, hur den är att rida i skogen i skogen, hur den klarar att vara ensam, lätt eller svårfödd och bara allmänt försöka ta reda på så mycket man kan om hästen.

Jag vill helst provrida flera gånger.. Första gången känner jag på gångarterna, hur frammåt och kännslig den är, vad den verkar trivas med hos ryttaren och sånt. Helt enkelt hur väl man passar varandra i ridningen och om allt fungerar så kan man ju ta det lite längre nästa gång, kanske testa hoppa bana, jag vill helst rida ut en tur också! Lycka till med ponnyköpet och önska mig lycka till med samma sak :bump:

Fråga ägaren ifall den har haft några tidigare sakador som eventuellt kan komma tillbaka eller liknande frågor. Hur väl utbildad den är, ifall den har några ovanor eller dylikt. Är den vaccinerad mot de sakerna som den ska vara? Fråga lite hur den har varit att rida under (möjligtvis) åren den har ägt ponnyn. Fråga ifall dom har ridit på många olika bett eftersom att ponnyn kanske svarar bättre och sämre på olika bett. Ifall du ska inrikta dig på hoppning och känner att du har kontroll över ponnyn kanske du frågar ifall du får ta några små skutt med ponnyn :) Inriktar du dig på dressyren kanske du ska göra lite skänkelvikningar och så vidare för att kolla hur utbildad ponnyn är. :)

Senast ändrad av en moderator:

Är väl bra och ha någon hästkunnig med sig beroende på hur mkt man kan själv. Är nog oxå bra att ha den hästkunniga med som antagligen kan vara lite mer sansad och se negativa saker som man gärna förbiser annars ;) Jag tkr det är bra om man får se ägaren rida hästen, då får man se hur den rör sig och hur en uppför sig med en den är van vid. Prova att hantera hästen, i stallet, och att leda den. Kolla och känn mkt och fråga!
provrid hästen flera gg om det går, prova oxå gärna att rida ut på den. Och det bästa är om man kan få ta hästen på prov ett tag för attverkligen prova.

efter mina erfarenheter av att provrida hästar så har jag lärt mej detta:

ha INTE för stora förväntningar, ha med dej en kunnigare inom detta (iaf i mitt fall), ta tid på dej att bestämma ifall du vill ha hästen eller inte, inte så kul om du måste gå till stallet varje dag till en häst som du senare kommer på att du inte trivs med ;) ... sen så skall du inte bara provrida, kolla hur hästen är att sadla osv och hur den beter sej.. :bump:

sen håller jag med om alla andra punkter som ovanstående har nämnt! :)

Hur man får reda på om man passar ihop beror väl på.. mellan mej o min häst sa det KLICK direkt.. iaf kändes det så.. och jag kände mej så trygg på honom, fast jag just hade hoppat upp :love:

hej! en viktig sak när man provrider är att ägaren till hästen alltid ska visa grejerna först. ex. om du ska provrida hästen ska ägaren rida först. kolla inte bara hur hästen är i ridningen utan hur han är i sadling borstning o.s.v

Vad frågade och hur gjorde du, när du tog de två andra foderhästarna du har haft? Fungerade det då, så fungerar det väl nu. :idea:

Hej!Just när jag hade de andra hästarna så tänkte jag inte på att ställa frågor , var helt borta :) Jag glömde tillomed fråga hur gammal dom va! Hur naiv får man vara :crazy:

Glöm inte att fråga var och hur hästen är försäkrad!
Jag brukar dessutom känna igenom hästen väldigt noga och om hästen ska vara till barnen, brukar jag vara lite "taskig" oxå; dvs kanske röra mig snabbt och oväntat, "kittla" ponnyn, ta den på öronen, mellan benen, på flanken etc. Bara för att se hur den uppför sig, den bryr sig förhoppningsvis inte, men vissa ponnyer kan bli sura, lägga öronen, hota med ett bakben, visa tänderna etc. Och då är det ingen ponny för mina barn:grin:

kl

Det viktigaste enligt mig är att SJÄLV göra saker och ting, tex borsta, sadla, tränsa, sitta upp utan att nån håller i, och kunna rida på ridbana och ute utan sällskap.

Saker som är viktiga enligt mig att fråga om är skador, vad för mat hästen fått och vad den haft för utrustning, hur mycket den kan, försäkring, ålder, kanske stamtavla om man är intresserad och hur den är att lasta, sko och klippa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 735
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar