Provloppsrutiner

Conversation Piece

Trådstartare
Hur har ni det på andra banor, här på Jägers körs inga provlopp med fasta km-tider utan propositioner efter vilken klass hästarna är i. Det resulterar i att loppet för ostartade hästar avverkas i tempon runt 1.17 - 1.18. Alltså, vad är vitsen med provlopp då? Jag förstår nu varför det itne är så många amatörer som är med i de där provloppen...

Där jag tränat hästar tidigare har vi haft andra rutiner. Hur är det hos er?

Sv: Provloppsrutiner

1.30, 1.25, 1.22 och ett auto med fri fart.

Vi har inte fri fart sista 300 ens, avstängning 2 provloppsdagar om man kör mer än 2 sek. för fort.

1.30 är sällan på vanliga dagarna men amatörprovlopp händer det att det är i den farten.

Och så babyracen, fram till nu med linjestart och successiv fartsänkning från 2 min till 1.40 där vi är nu. :) Nästa gång volt... (också bra på amatördagarna men otroligt uppskattade)

Det är ju därför så många amatörer kör sina hästar i utbildningsloppen i stället även om de har licens. Där är det ju fast tid.

Ja, och det får man ju bara om hästen är inkvalad. Och det är väl just hästar som inte är inkvalade som behöver gå provlopp, kan man tycka.

Mutter, mutter.

Det finns att välja på:

Fri fart
1.23 jämn fart
1.27 jämn fart

1.45 fri fart sista 500
1.40 fri fart sista 1000
1.35 jämn fart
1.30 jämn fart
1.25 fri fart sista 500
1.22 fri fart sista 500

Böter och avstängning för dålig tempobedömning, felaktig drivning mm.

Axevalla:

Torsdagar

1. Start 10.30. För hästar med -10.000 kr.

2. Start 10.50. För hästar som har tjänat 10.001 kr och mer. (Tillägg 20m v.v. 50.001, 40m v.v. 200.001, 60m montéekipage.)

3. Start 11.10. Träningsprovlopp. Idealtid 1.25.

4. Start 11.30. Tvååringsprovlopp.

Lördagar

1. För alla hästar, 2140m volt/(autostart sista lördagen varje månad). Ingen provstart.

2. Handikapplopp, 2140m volt, för hästar med prissumma 0 kr – 100.000 kr.

Eventuell loppdelning samt tilldelning av tillägg görs av handikappansvarig. En provstart.

3. Ostartade hästar (hästar som aldrig gått ett godkänt kvallopp) 2140m volt. En provstart.
4. Träningsprovlopp, idealtid 1.25.
5. Montéprovlopp.
6. Tvååringslopp, idealtid 1,40-1,45.

Senast ändrad:

Vilken bana hör du till, Anhe?

Jag har inlett en kartläggning, som ni märker. ;)

Nu är ju inte jag Anhe, men tillhör samma bana ,Romme.

Sen får även 2-åriga varmblod vara med bland kallbloden,20 m bakom i volten o dom får inte köra om under loppets gång om jag inte missminner mig, var ett tag sen vi var med o provlopp så det kan ju ha blivit ändring.

Det blir kanske lite svårt att vara med bland kallbloden här på Jägers, men annars skulle det passa min 4-åring alldeles utmärkt. ;) Jag har funderat på att smita in bland ponnyerna. Hon skulle inte sticka ut, tror jag.

Det blir kanske lite svårt att vara med bland kallbloden här på Jägers, men annars skulle det passa min 4-åring alldeles utmärkt. ;) Jag har funderat på att smita in bland ponnyerna. Hon skulle inte sticka ut, tror jag.

har själv en 4 åring! hon har inte ens premieloppat..:o vet inte riktigt vart jag ska sätta in henne nånstans. kanske kan vi be att få ha vårt egna provlopp????:D

Meeen du..! Det finns säkert många sådana som vi. Det kanske går att få ihop ett gäng som kan träna tillsammans, förslagsvis på lördagar? :bump:

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 958
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 688
Hästmänniskan Jag har en fundering. Jag skaffade en medryttare till vårt sto som stått med dräktig och haft föl innan. Så vi letade medryttare då jag...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 992
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 479
Senast: Ewelina02
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur