Provloppat!!!!!

Djurjouren

Trådstartare
Idag har min älskade häst gått provlopp. Vägen dit har varit lång.

Han hade svårartat magsår när jag köpte honom, totalt omusklat höger bak, hängde på en töm, var het som jag vet inte vad, svåra felläkta gamla skador från en förmodad omkullkörning/ridning/halkning (vet inte vad som hänt), gick inte att borsta honom utan att han lekte piraya, han kunde inte gå rakt fram när man red utan gick som en krabba i sidled och blev fly förbannad när man krävde att han skulle gå rakt fram.
Sista loppet han gjorde för sin gamla tränare så hade man enligt uppgift fått dra med bägge händerna i högertömmen (med entömsbett) bara för att hindra honom att ramla in på innerplan)

MEd mkt lock och pock, skritt träning av typ barrockridning så har han sakta börjat bli bättre, sen la vi till simning och lite skogsridning och 2 gånger i månaden fick han gå lite intervaller på slingan på Jägersro. Oftare än så klarar han inte av att gå fort, då återgår han till sitt gamla sneda hysteriska jag.

En gång i månaden har han fått nån form av alternativbehandling, massage, kiropraktik, feldenkraiss o.s.v.LAserbehandling varannan vecka sen han började gå fort.

Jag själv har även jobbatr mkt med T-touch på honom och Tteam övningar för att lära honom balansera sig bättre.

Han har fått gå 4 snabbjobb för sulky nu de sista 2 månaderna och det har han tyckt varit skitskoj, jag med. Att se honom springa på banan med klippande öron är så vackert att det gör ont i hjärtat.

Nu var det dags för provlopp tyckte jag men kusken var skeptisk och tyckte att han hade för lite jobb i sig men jag envisades och han sa ok och så kom vi överens om att han skulle köra på hästens eget initiativ och om det kändes tomt så skulle han köra ut efter 1600 meter, annars fortsätta hela 2140 meter.

Startade 20 efter, åkte med långt bak och såg lycklig ut hela vägen , travade bra, spurtade på eget initiativ sista biten.
21 första 1000, 18,6 sista 1000, tussar kvar, inget spö.96 i puls.

När jag käkade av honom såg han så stolt ut, det var roligt att se.

Kusken var helnöjd och förvånad, han trodde inte han skulle orka ens 1600 meter, vi har ju bara kört 22 i jobb tidigare och det bara en gång för en månad sen.
Han hade inte hängt på en töm heller och när jag joggade hem honom (jag bor 5 km bakom Jägersro) så skulle han springa ifatt alla han såg och till och med kvastade:-)

Nu ska vi kvala!!!!! Och försöka hitta lopp för en 6 årig häst med 20 000 på sig och 5 startpoäng........

Nån kanske ställer sig frågande till varför man överhuvudtaget tar sig an en sån här häst.
Jag gillar utmaningar, jag är starkt kritisk till hur man tränar travhästar och behandlar dem, jag ville se om man kunde få bra resultat UTAN att göra hästen till en spänd, nervös individ, utan att hänga på den en massa extragrejor utan istället försöka lösa problemen som ligger bakom behovet av extrautrustning.

Och om man kunde göra det på denna hästen då kan man förmodligen göra det på de flesta för jag har sällan sett en häst i sämre skick än denna.
 
Sv: Provloppat!!!!!

Djurjouren skrev:
Idag har min älskade häst gått provlopp. Vägen dit har varit lång.

Han hade svårartat magsår när jag köpte honom, totalt omusklat höger bak, hängde på en töm, var het som jag vet inte vad, svåra felläkta gamla skador från en förmodad omkullkörning/ridning/halkning (vet inte vad som hänt), gick inte att borsta honom utan att han lekte piraya, han kunde inte gå rakt fram när man red utan gick som en krabba i sidled och blev fly förbannad när man krävde att han skulle gå rakt fram.
Sista loppet han gjorde för sin gamla tränare så hade man enligt uppgift fått dra med bägge händerna i högertömmen (med entömsbett) bara för att hindra honom att ramla in på innerplan)

MEd mkt lock och pock, skritt träning av typ barrockridning så har han sakta börjat bli bättre, sen la vi till simning och lite skogsridning och 2 gånger i månaden fick han gå lite intervaller på slingan på Jägersro. Oftare än så klarar han inte av att gå fort, då återgår han till sitt gamla sneda hysteriska jag.

En gång i månaden har han fått nån form av alternativbehandling, massage, kiropraktik, feldenkraiss o.s.v.LAserbehandling varannan vecka sen han började gå fort.

Jag själv har även jobbatr mkt med T-touch på honom och Tteam övningar för att lära honom balansera sig bättre.

Han har fått gå 4 snabbjobb för sulky nu de sista 2 månaderna och det har han tyckt varit skitskoj, jag med. Att se honom springa på banan med klippande öron är så vackert att det gör ont i hjärtat.

Nu var det dags för provlopp tyckte jag men kusken var skeptisk och tyckte att han hade för lite jobb i sig men jag envisades och han sa ok och så kom vi överens om att han skulle köra på hästens eget initiativ och om det kändes tomt så skulle han köra ut efter 1600 meter, annars fortsätta hela 2140 meter.

Startade 20 efter, åkte med långt bak och såg lycklig ut hela vägen , travade bra, spurtade på eget initiativ sista biten.
21 första 1000, 18,6 sista 1000, tussar kvar, inget spö.96 i puls.

När jag käkade av honom såg han så stolt ut, det var roligt att se.

Kusken var helnöjd och förvånad, han trodde inte han skulle orka ens 1600 meter, vi har ju bara kört 22 i jobb tidigare och det bara en gång för en månad sen.
Han hade inte hängt på en töm heller och när jag joggade hem honom (jag bor 5 km bakom Jägersro) så skulle han springa ifatt alla han såg och till och med kvastade:-)

Nu ska vi kvala!!!!! Och försöka hitta lopp för en 6 årig häst med 20 000 på sig och 5 startpoäng........

Nån kanske ställer sig frågande till varför man överhuvudtaget tar sig an en sån här häst.
Jag gillar utmaningar, jag är starkt kritisk till hur man tränar travhästar och behandlar dem, jag ville se om man kunde få bra resultat UTAN att göra hästen till en spänd, nervös individ, utan att hänga på den en massa extragrejor utan istället försöka lösa problemen som ligger bakom behovet av extrautrustning.

Och om man kunde göra det på denna hästen då kan man förmodligen göra det på de flesta för jag har sällan sett en häst i sämre skick än denna.

Kul att höra att du lyckats... Får hoppas att det håller i sig efter kvalet oxå så ni kan starta!
 
Sv: Provloppat!!!!!

Är mest rädd för att hästarna nu för tiden springer så himla fort. Annat var det på min tid minsann *låtsas gammal och klok*, då hade vi stora plastvojlockar istället för små hårda brickor och hästarna sprang inte alls lika fort :-)
 
Sv: Provloppat!!!!!

:bow: men kan dom 22 i jobb ensam kan du väl räkna med att dom kan åtminstone 18 i lopp..

men tyder inte den ngt höga pulsen på stress? Kan ju bli stressad av att springa ensam bakom klungan.


Hoppas kvalet går bra:bow:
 
Sv: Provloppat!!!!!

Ok, det visste jag inte.
Kan tyda på stress men vi tolkade det som att han gick vad han kunde och att vi gav honom ett bra jobb. Han sprang inte bakom klungan utan med tre andra.Men vad vet man?
Hoppas oxå!!!!!
 
Sv: Provloppat!!!!!

Ja dåså!! (det var ingenkritik.. bara tips/fråga)
Kul att du lyckats få tillbaka hästen på banan, eftersom den verkar tycka att det är skoj!! Viktigt tycker jag. (att dom gillar det alltså..):bow:

har beskrivit mina metoder i en annan tråd.
 
Sv: Provloppat!!!!!

Har ju gjort samma resa själv (fast det var inte min häst) och kan instämma i hur roligt det är att se dem komma tillbaka.

Du gör det ju heller inte lätt för dig konkurrensmässigt med tanke på vilken bana du har "närmst" ;)
 
Sv: Provloppat!!!!!

Men det beror ju på När pulsen är tagen om den är hög eller ej, är den tagen efter 5 min. har ju hästen fått ett helt normalt utvecklande jobb, är den efter 10 min. är den något hög.

Jag skummade tråden men hittade ingen tidsangivelse... Blind???

/// ghost
 
Sv: Provloppat!!!!!

Grattis grattis! Min häst hade väll inte lika stora problem..5 år, trött på livet, banan och skulle nog ha gått till slakt om inte jag hade "snubblat" över henne! Men nu får hon en chans inom monte och verkar tycka att det är helkul att bli riden. Öronen ligger framåt hela tiden! Tänk om alla hade lite tålamod.
 
Sv: Provloppat!!!!!

Djurjouren skrev:
Är mest rädd för att hästarna nu för tiden springer så himla fort. Annat var det på min tid minsann *låtsas gammal och klok*, då hade vi stora plastvojlockar istället för små hårda brickor och hästarna sprang inte alls lika fort :-)


:rofl: :rofl: Instämmer


Grattis till framsteget och du, jag skickar ner min hästvalp till dig på tåget. Din adress (5 km bakom Jägersro) hänger runt halsen så han skickas nog dit han ska av snälla människor.
 
Sv: Provloppat!!!!!

Charlottenlund, Billund, Nyköping Falster är mina banor :-)
Man vill ju liksom ha en chans att få en peng eller två.
 
Sv: Provloppat!!!!!

MMm, det är ju så roligt att åka över bron och lyssna på deras halssjukdom till språk :)

(fast Charlottenlund tycker jag är vackert, den gamla delen i alla fall!)
 
Sv: Provloppat!!!!!

Halsjukdom :-)Jag tycker att det låter gemytligt. Inte för att jag fattar vad de säger men iallafall :-)
 
Sv: Provloppat!!!!!

ghost skrev:
Men det beror ju på När pulsen är tagen om den är hög eller ej, är den tagen efter 5 min. har ju hästen fått ett helt normalt utvecklande jobb, är den efter 10 min. är den något hög.

Jag skummade tråden men hittade ingen tidsangivelse... Blind???

/// ghost
Jag förutsatte att det var 10-12 min puls...
 
Sv: Provloppat!!!!!

jari skrev:
Jag förutsatte att det var 10-12 min puls...

Men du vet väl att man aldrig ska förutsätta nåt??? ;)

Själv läste jag och förutsatte att det var 5-min.-pulsen och tyckte det var skitbra... :idea: :o
 
Sv: Provloppat!!!!!

ghost skrev:
Men du vet väl att man aldrig ska förutsätta nåt??? ;)

Själv läste jag och förutsatte att det var 5-min.-pulsen och tyckte det var skitbra... :idea: :o

JAG hinner bara ta efter 10-12 min, så då hinner ingen annan ngt annat heller:angel: :angel: :p
 
Sv: Provloppat!!!!!

fruktansvärt roligt att läsa om utvecklingen! :) :bow: :bump: fullkomligen ÄLSKAR när djur kommer tillbaka trots stora bakslag!

Kommer alltid att tänka på den häst som kom hem för 4 år sedan och den han är idag :love: :love:
 

Liknande trådar

Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 827
Senast: Pallen
·
Relationer Om någon vet vem jag är så vore jag tacksam om ni behöll det för er själv, då detta är lite känsligt, Jag behöver tips hur jag ska lösa...
Svar
12
· Visningar
2 537
Senast: Keb71
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 586
Senast: sandrafors
·
J
Trav Blir galen på 4 åringen...Hittar inte felet på honom men nåt stör honom. Kom med förslag med era erfarenheter. Observera att det är ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 024
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp