Proviva till häst?

Nevermind

Trådstartare
Hej!
Min häst äter Metacam och ska göra det i två veckor till. Problemet är att han blir väldigt lös i magen av det, tappar även hull. Förra perioden fick han i 10 dagar och det kämpade vi oss igenom :crazy: Denna gången känns det som att jag måste hjälpa honom på något sätt och jag fick tipset om att ge Proviva. Funkar det? Vilka smaker brukar gå hem och hur mycket ska man ge?:)

Jag vet inte själv om det funkar men rimmar illa för mig att ge hästar litervis med söt dricka. Hade nog hellre letat upp någon probiotika eller liknande. Har själv problem med min hästs mage som kraschar om han äter något fel. Det enda som hjälpt av alla preparat jag provat (inkl veterinära) är enkel bakjäst. 1 om dagen när det är som värst och han är ok i magen efter 3-4 dgr. Riktigt bra i magen efter 1 vecka

Jag ger Proviva Nypon, alltid i samband med antibiotika, och ibland även i samband med avmaskning. Hästarna älskar det, det är så gulligt när de står och sörplar / suger i sig provivan...:love:
En halv - en liter per gång, två gånger dagligen.

Jag vet inte själv om det funkar men rimmar illa för mig att ge hästar litervis med söt dricka. Hade nog hellre letat upp någon probiotika eller liknande. Har själv problem med min hästs mage som kraschar om han äter något fel. Det enda som hjälpt av alla preparat jag provat (inkl veterinära) är enkel bakjäst. 1 om dagen när det är som värst och han är ok i magen efter 3-4 dgr. Riktigt bra i magen efter 1 vecka
Bra tanke, med det söta. Har aldrig tänkt så själv, men det stämmer ju. Har själv aldrig upplevt nåt negativt, men kanske bra att tänka på om man har en sockerkänslig häst.

Ja för oss är det säkert helt ok, men socker brukar så gott som aldrig vara bra för en känslig mage.

Men om jag tar bort hans betfor så minskar jag ju sockret lite på det sättet, skulle det vara ok att ge lite Proviva då tror du? Det skadar väl inte att prova, om man inte har en sockerkänslig häst? :) Jäst provade jag förra rundan, funkade inte tyvärr...

Men om jag tar bort hans betfor så minskar jag ju sockret lite på det sättet, skulle det vara ok att ge lite Proviva då tror du? Det skadar väl inte att prova, om man inte har en sockerkänslig häst? :) Jäst provade jag förra rundan, funkade inte tyvärr...
Vet inte, min tål inte betfor, blir katastrof i magen. Jag tror på noll socker.

Jag ger Proviva Nypon, alltid i samband med antibiotika, och ibland även i samband med avmaskning. Hästarna älskar det, det är så gulligt när de står och sörplar / suger i sig provivan...:love:
En halv - en liter per gång, två gånger dagligen.
Jag har också gett Proviva Nypon till min häst som också älskade det.
Detta gjorde jag på inrådan av veterinär. Det funkade jättebra.

Ge yea-sacc. Det enda medlet som har bevisad positiv effekt på hästmagar.

Om din häst blir dålig av metacam ska kuren avslutas. Risken för kolik är enorm. Du bör diskutera det här med din veterinär så att hen kan ta ställning till om din häst behöver annan smärtlindring eller om smärtlindringen ska tas bort helt.

Ge yea-sacc. Det enda medlet som har bevisad positiv effekt på hästmagar.

Om din häst blir dålig av metacam ska kuren avslutas. Risken för kolik är enorm. Du bör diskutera det här med din veterinär så att hen kan ta ställning till om din häst behöver annan smärtlindring eller om smärtlindringen ska tas bort helt.

Kolik? :eek::crazy:

Igen. Det är inte enda medlet som har bevisad effekt.

Att du tycker att det är enda för att du tycker att det är jobbigt med tex bakjäst, är något helt annat.

Det enda medlet som genom forskning har bevisad effekt. Alla medel inklusive bakjäst som innehåller Saccharomyces Cerevisiae i tillräcklig mängd ger givetvis effekt. Jag har inga tillförlitliga källor på hur mycket bakjäst som måste ges för att få tillräckligt med Saccharomyces Cerevisiae. Därför rekommenderar jag inte det.

Jag tycker inte att det är jobbigt med bakjäst alls, det vet jag inte var du har fått ifrån. Däremot har jag hört om alltför många som tror att det är helt okej att blanda i jästen i fuktigt foder i timmar innan utfodringen och som inte förstår att de då ger sin häst otjänligt foder eftersom fodret då är jäst. De får då inte heller önskad effekt utan hästen fortsätter vara dålig i magen. Yea-sacc jäser inte. Därför rekommenderar jag det. Det är en säker kontrollerad produkt.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama