Proviva till häst?

Håller helt med om att det låter helt tokigt att ha hästen på så lång metacamkur när den är så känslig. En häst jag hade blev hela utslagen av NSAID-preparat att hon bedömdes må bättre utan smärtlindring även efter en operation (vilket hon garanterat gjorde). Jag är ärligt talat själv mer rädd för kolik än att min häst ev har lite ont under en period.

Det enda medlet som genom forskning har bevisad effekt. Alla medel inklusive bakjäst som innehåller Saccharomyces Cerevisiae i tillräcklig mängd ger givetvis effekt. Jag har inga tillförlitliga källor på hur mycket bakjäst som måste ges för att få tillräckligt med Saccharomyces Cerevisiae. Därför rekommenderar jag inte det.

Enda forskningen jag sätt är på S. Cerevisiae, inte på någon speciell tillsats. I studien som gjordes av Agazzi, A. et al står det bara att de tillsatt 10g levande jästkultur (häst ca 600kg). Bakjäst innehåller inget förutom S. Cerevisiae (dock innehåller blå och röd bakjäst olika stammar av svampen).

Sen är det väldigt stor skillnad mellan 'här är mängden som ger en effekt (mätbar skillnad) i tarmen' och 'här är mängden som ger en effekt (tillräcklig skillnad för att förändra kulturen i tarmen) i tarmen'.

Jag tycker inte att det är jobbigt med bakjäst alls, det vet jag inte var du har fått ifrån. Däremot har jag hört om alltför många som tror att det är helt okej att blanda i jästen i fuktigt foder i timmar innan utfodringen och som inte förstår att de då ger sin häst otjänligt foder eftersom fodret då är jäst

För att förra gången jag påpekade att Yea-Sacc inte var det enda var detta du påpekade. Jag ber om ursäkt för att jag läste in att du tyckte det var omständigt.

Håller helt med om att det låter helt tokigt att ha hästen på så lång metacamkur när den är så känslig. En häst jag hade blev hela utslagen av NSAID-preparat att hon bedömdes må bättre utan smärtlindring även efter en operation (vilket hon garanterat gjorde). Jag är ärligt talat själv mer rädd för kolik än att min häst ev har lite ont under en period.

I mitt fall så är det den antiinflammatoriska effekten vi vill åt. Men kolik vill jag ju inte ha!

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
436
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama