provade skygglapparna.. :)

Sv: provade skygglapparna.. :)

åke skrev:
Hur är det med raser innom dressyr körningen? Är der halvblod som dominerar? Är det inte någon tysk som har 2 varmblod som förlöpare i sitt 4spann? I ungern för ett anal år sedan körde dom ju nästan uteslutande med lipizzaner eller hur det stavas. Vilken ras dominerar på tävlings banan här? OBS NU VILL JAG INTE ATT DETTA SKALL LEDA TILL NÅGOT JÄKLA KRIG IGEN..........

miamiamia skrev ju vilka raser som är vanliga i svår klass. Men kollar du på lätt och msv kan du se lite större variation. Här är nog de vanligaste raserna kallblodstravare och shettis. Men dom raserna kan ju ha svårt att hävda sig i högre klasser. Men har man inte som mål att ta sig till eliten så kan man tävla med vilken ras som helst!

knoppan skrev:
En häst som inte är koncentrerad och uppmärksam för kuskens signaler behöver träning, inte lappar. Oavsett vad som händer runt omkring, trafik, träd som fälls, stojande publik osv. så måste hästen lita på sin kusk och ägna hela sin uppmärksamhet åt denne.

Skygglappar kan vara en genväg, precis som alla dessa hjälptyglar folk använder av vilka minst hälften hör hemma i soptunnan, men jag anser inte att genvägen är den bästa vägen.

Kör man däremot i spann, vilket jag aldrig har gjort, kan jag mycket väl tänka mig att lapparna kan ha en vettig funktion.

hoppar in i diskussionen igen.

Nej, jag tycker inte att skygglappar kan klassas som genväg. Jag tycker det är svårare att köra med skygglappar än utan, och skygglappar förvandlar inte din häst till något den inte är.
Min häst och en annan jag oxå satt skygglappar på reagerar skarpare för ljud ex i trafik än utan. Hon reagerar oxå aningens mer på mig så att jag inte behöver mer än viska så travar hon. Innan kunde hon först titta på den där grenen i diket o sen trava. Det kan du inte jämföra med en tygel, som ska kröka nacken på hästen, för den får du ändå inte ha i tävling. En sk hjälptygel ska oxå användas innan hästen är utbildad, medans vi använder skygglapparna tvärtom. Som ett kandar.

Många tycker synd om hästen om man sätter på skygglappar, men varför?
Ser hon inte maskrosen så saknar hon den inte..logiken. Istället ser jag på hennes öronspel att det är mej hon lyssnar på. Är det negativt?
Det gäller 1 timme varannan dag, och snart ska jag ta av skygglapparna igen eftersom vi bara ska vänja oss vid dem inför tävling.

Det verkar som om folk som inte tävlar körning är emot, och folk som tävlar är för. Jag är väl lite mittemellan, jag kan hålla med om att hästen egentligen ska tyda signalrna rätt, lika mycket utan, men den gör helt enkelt inte det, speciellt på en tävling de aldrig varit med på innan. Jag har inga ben eller säte att korrigera med, jag sitter på en kuskbock. och framförallt, så skadar inte en skygglapp hästen, något som hjälptyglar och konstiga bett oftast gör.

När det gäller det estetiska är det ju en smaksak, men att använda lappar för att man tycker det är snyggt, eller ser proffsigt ut är lika idiotiskt som att sko en shettis som inte behöver det bara för att det är gulligt.

att skygglappar är lika idiotiska som onödiga järnskor är helt uppåt.. järnskor skadar häst o hovslagare (shettis) skygglappar skadar ingen. Det gör inte ett mias schabrak heller som folk köper för 500 för att det är snyggt. Fast det kan jag hålla med om är liiite konstiga folk :)

/vårgrönt i Umeå (såg lite gräs)

Oavsett om vi tycker lika eller inte, så korrigerade jag ett antal av dina felaktiga slutsatser/återgivningar, av det jag skrivit ovan. Det jag skrivit står jag för, men inte din version av det. Gäller f ö din kommentar till mitt första inlägg.

Gnäller? Så bara för att jag har åsikter, som du inte förstår dig på eller sympatiserar med, så är jag gnällig? Huga, så mycket gnäll det i så fall måste finnas här.

Tänk så trevligt det vore, om man kunde diskutera sakfrågor och argumentera för sina åsikter, i st f att racka ner på dom som inte följer strömmen. Man är inte nödvändigtvis korkad eller okunnig, för att man tänker annorlunda! :idea:

LIA

Inget nån här säger kan ändra på fakta och inte heller regler och att undra varför en tävlingskusk på elitnivå inte vinner varenda tävling är bara idiotiskt.
Det finns ju massor av faktorer som spelar in, varför vinner då inte elitidrottare varje gång, oavsett idrott?? Eller Malin Baryard? eller John Whitaker?? T.om. Anja Pärson?? räknas de som dåliga för det??
skulle inte tro så.....

Så LIA!!! upp till bevis! ge dig ut nu och slåss med Anders Eriksson och co. (utan skygglapparna) Jag lovar att jag ska sitta på första parkett och komma och gratulera dig när du vunnit!!
Burton!
Ang ditt uttalande ovan, vem har påstått det?
Hur smart är ditt uttalande längst ner? Varför ska jag slåss med Anders Eriksson, som är en sympatisk person och som jag inte har något otalt med? Oavsett han har skygglappar på sig eller inte.

Men om du menar körtävling, vilket jag antar, förstår jag inte, vad du syftar till. Vad skulle det bevisa?

LIA

nej..innan så tyckte jag att du hade bra åsikter, men detta tog liksom lite hårdare eftersom du påstod att jag hade dålig kommunikation med min häst och sen rullade det på med att jag var nybörjare och andra påstod att det var synd om hästarna som inte fick se vårblommor.. ja, suck.!
och eftersom ditt inlägg var allmänriktat så tog fler illa vid sig och berättade den riktiga användningen av skygglappar, som du blundar för vilket ju är synd eftersom din uppfattning grundar sig på en avart. Jag har aldrig sett några såna kuskar eller hästar iallafall.
Liknelse:
(nybörjaren)Varför använder man körspö? (Körkunnig) För att kunna slå hästen så den går fortare.

alla som kör vet att det är felaktigt. Men jag har mött småpojkar som tror att det är syftet med min pisk..

/jenny

Tack för det, Knoppan.
Hoppas fler tänker i dina banor, dvs fritt och logiskt.

LIA

Du själv undrar ju i inlägg 42 varför elitkuskar har så ojämna resultat i sina tävlingsinsatser. Det tycker jag är totalt onödigt att ifrågasätta vilket jag också tog upp i mitt inlägg. Det kan ju som sagt troligtvis du också räkna ut varför man inte vinner varje gång.

Om du sedan trodde att jag menade att du skulle ta fram knytnävarna och börja slåss med folk i köreliten så missuppfattade du gravt.
Självklart menade jag att du ska köra häst i tävling mot dem och orsaken är att du verkar tycka dig vara just elitkusk. (utan skygglappar dessutom).
Jag tycker att du ska göra det så att du får bevisa och vi får se vad duktig du är som kan köra vartsomhelst utan några skygglappar för att din kuse är så väluppfostrad.
Men du har inte tänkt på att ibland kanske man kör nån annans häst?
då känner man ofta inte hästen på samma sätt som sin egen och i det läget kan en del hjälpmedel av olika slag vara bra.

Senast ändrad av en moderator:

eftersom du påstod att jag hade dålig kommunikation med min häst
Det hoppas jag, att jag inte gjort. Om jag gjort det, ber jag om ursäkt. Berätta i så fall var jag sagt det. Orkar inte läsa igenom hela tråden igen.
"Nybörjare" tror jag fortfarande på, och lutar mig mot tidigare trådar. Men observera, att det inte heller innebär kritik, vilket jag redan förklarat.
Vårblommorna var nog en mer skämtsam vinkling för att belysa alternativen.

Angtående skygglappar. Vad för avarter menar du? Den "riktiga" användningen du talar om, vad är den?
Eftersom ingen velat ge sig på att förklara benämningen "skygglappar", antar jag att det är ett känsligt ämne. Har du någon idé?

Liknelsen lappar - körpisk haltar en del. För min del, är skillnaden enorm. Pisken är en av få signalmöjligheter vi har under körning, lapparna är ... Ja, jag vet inte. I bästa fall onödiga.
Om du menar, att man kan bruka/missbruka hjälpmedel, håller jag med. Det kan man med nästan allt.

LIA

hrrrm.. om jag kör någon annans häst hade jag nog velat göra det utan skygglappar..för att lära känna hästen. Eller så får ägaren sitta med om man tvunget inte orkar ta bort skygglapparna. Fast sen beror det ju på varför jag kör någon annans häst oxå :) och var jag kör och hur jag kör.

Jämför åter igen med kandar, inte hade jag velat rida en häst med kandar, utan med ett vanligt tränsbett för att få ett hum om mun och utbildningsnivå.

ju mindre grejer på hästen vinner../jenny

och nu till LIA!

åke frågade: varför använder du skygglappar, då svarade LIA: "För att hästen är osäker och lättskrämd.
Eller för att man inte har en bra kommunikation med den."

Vilket är helt felaktigt användande av skygglappar. Du får gärna säga: för att jag (LIA) har en bla bla. med min häst. men inte att jag eller andra som tävlar har det.

Dessutom, du som klistrar o klipper så bra till nora, orkar nog, och VET vad du har sagt.

SKYGGLAPPAR: för att inte hästen ska skygga om det kommer ett barn springande i staden. Hästar är flyktdjur LIA, och benämningen håller än, för det är en av funktionerna. Har någon förnekat det? Det betyder inte att hästen är lättskrämd, snarare normal. Men en körhäst kan inte vara normal, den ska vara exemplarisk i stadsmiljö bland barn och fordon. Skygglappar är en underlättning för dem att vara exemplariska.

orsaken till att nordisar inte har skygglappar i skogen är för att de har så mycket hår att de inte ser nåt alls :) nästan sant.

/jenny

Senast ändrad:

Du kan göra mig en stooor tjänst! Nämligen läsa det jag skriver, och om du inte förstår, fråga! Mitt citat: "Ska vi se upp till dom och tro, att dom är perfekta, bara för att dom är i tävlingseliten? Varför är deras tävlingsinsatser i så fall så ojämna?"
Det gällde alltså här, om man måste se dom som perfekta eller inte. Ingenting annat. Om du fortfarande inte förstår, hur jag menade, ska jag gärna PM:a dig och förklara utförligare.

Jag har inte påstått mig bättre än, eller en jämfört mig med, elitkuskarna.
Ja, jag kan köra var som helst med mina hästar (inom rimliga gränser), utan att sätta på dom lappar. Kan inte du med dina? Iofs går det med lappar också. ;)

Var "annans häst" kommer in i bilden, förstår jag inte. Då talar vi genast om en helt annan bild med helt andra förutsättningar. Och en miljon "om" och "om inte". Du skulle kunna köra mina hästar, som dom är, under förutsättning att du kan köra (inte någon kritik). Se f ö Jennys inlägg.

LIA

Nu har jag läst, och ingenstans ser jag, att jag skrivit om dig, det du påstår. Upp till bevis!

Om du menar att dom orsakerna är fel, håller jag med dig. Men jag ser inga andra orsaker till lappbehov heller.

SKYGGLAPPAR: för att inte hästen ska skygga om det kommer ett barn springande i staden. Hästar är flyktdjur LIA, och benämningen håller än, för det är en av funktionerna. Har någon förnekat det? Det betyder inte att hästen är lättskrämd, snarare normal. Men en körhäst kan inte vara normal, den ska vara exemplarisk i stadsmiljö bland barn och fordon. Skygglappar är en underlättning för dem att vara exemplariska.
Ahh! Så då är det för att hästen är lättskrämd och osäker ändå, då?
Det där med "flyktdjur" verkar ha blivit ett mantra, som ska upprepas i alla sammanhang. Så bara för det skulle hästen inte kunna se barn, utan att bli skrämt?
Konsekvensfrågor: Hur klarar hästen av, det den de facto ser? Hur hindrar du, att hästen kikar åt sidorna? Hur hindrar du, att hästen reagerar på det den hör? Hur upplever hästen dom ljud den hör, men vars orsak den inte kan se?
Kort sagt, har man inte stor hjälp av lappar i den situationen, eller hur?

Exemplarisk, det är hästen, om den uppför sig på rätt sätt utan "hjälpmedel". Som du själv skriver: "ju mindre grejer på hästen vinner." Det är även en del av min filosofi, vilken vi kan ta upp en annan gång.

LIA

ok, jag ger mig

det är inte lönt att diskutera med en som inte fattar vad hon själv skriver!

sitt du där o tala illa om oss som använder skygglappar, om det känns bättre. Hädanefter blir det till att ögna igenom dina inlägg med en stor nypa salt!
/jenny

om vad? sams o sams, tränare och utövare säger en sak, medans lia säger en annan högst personlig åsikt... inget att bli sams om här.

/jenny

Då får man jobba hårt om man ska ha en chans med något annat då? :smirk:

snigelfarmor [B skrev:
Min häst och en annan jag oxå satt skygglappar på reagerar skarpare för ljud ex i trafik än utan. [/B]
Självklart, de ser ju inte vad det är som låter

Hon reagerar oxå aningens mer på mig så att jag inte behöver mer än viska så travar hon. Innan kunde hon först titta på den där grenen i diket o sen trava.
Där har vi ett tydligt bevis på bristande kontakt med hästen. Ni behöver träning, inte lappar.

Det kan du inte jämföra med en tygel, som ska kröka nacken på hästen, för den får du ändå inte ha i tävling. En sk hjälptygel ska oxå användas innan hästen är utbildad, medans vi använder skygglapparna tvärtom. Som ett kandar.
Vad jag menade var att vissa hänger på en massa läder för att det ser avancerat ut, utan att veta vad dom sysslar med.

Ser hon inte maskrosen så saknar hon den inte..logiken. Istället ser jag på hennes öronspel att det är mej hon lyssnar på. Är det negativt? Ja, det är negativt att du inte kan uppnå detta utan lappar.

Jag är väl lite mittemellan, jag kan hålla med om att hästen egentligen ska tyda signalrna rätt, lika mycket utan, men den gör helt enkelt inte det, speciellt på en tävling de aldrig varit med på innan.
Titta! Vi är överens om nå´t! :)
Hästen ska tyda dina signaler utan lappar och vara uppmärksam på enbart dig. Detta kan bara uppnås med träning. Bättre att köpa en lektion av en kunnig kusk än att köpa lappar.

att skygglappar är lika idiotiska som onödiga järnskor är helt uppåt.. järnskor skadar häst o hovslagare (shettis) skygglappar skadar ingen.
Hur skadar skorna hovslagaren? :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Ja, förmodligen.
Min hovis säter sig på golvet när han verkar mina småttingar.

Ok! Jag medger att jag ofta läser mellan raderna och snabbt tycker att jag har tolkat budskapet. är inte så lätt alla gånger när man inte står framför varandra och pratar.

Anledningen till att jag drog upp andras hästar är att jag oftare har kört andras hästar genom åren än min egen då mina just nu är drygt 2 år och under utbildning och jag aldrig har haft nån egen förut.
Min före dettas pappa hade 14 hästar varav de flesta gick att köra
och jag har varit med i många olika körsammanhang, även bland stoj och stim, tex. kört par i en storstad med dagisungar på vagnen.
Just dom hästarna var stabila och lugna och det spelade egentligen inte så stor roll vem som körde, så länge man verkligen kunde köra häst. De var vana vid att gå med el. utan all slags utrustning.

Jag har också kört det mesta i vagn och redskapsväg med
olika slags hästar, (halvblod framför harv som ett ex, gick utmärkt)
Jag anser att all denna körning har gett mig grymt mycket mer
än om jag skulle ha haft bara en häst. dessutom vet jag nu hur jag ska göra med min egen häst när jag på sikt ska lära honom gå i par och hur han ska bete sig vid plöjning, i skogen och i mötet med nya skramlande/brummande redskap.
Jag har även varit med vid inkörning av många hästar och även sett hur det kan gå när det går illa. (ofta för att nån använder utrustning hästen inte är van vid, tex. en sån enkel grej att hästen inte är riktigt van vid draglinor, viftar till med ett bakben och vips, så är draglinan innanför benet. Därför tycker jag att man ska förklara ordentligt hur man ska gå tillväga vid draglineanvändning innan man rekommenderar nån att sätta på dem).
Men jag är naturligtvis långt ifrån nån jädra stjärna för det. Jag var skakis första gången jag fick köra ett fyrspann och jag har inga tävlingsnerver så där lär ni aldrig få se mig, jag tittar helst. Det skulle möjligtvis vara en brukskörningstävling som jag råkar vara med på då.

Jag tror att är man riktigt duktig och kan köra eller rida bra, så kan man ofta göra det på nästan (obs! nästan) vilken häst som helst, oavsett utrustning på hästen.(om det så må vara skygglapp, stångbett el. graman den råkar ha på sig)

Nu halkade jag en bra bit bort från ursprungsdiskussionen, ursäktar för det, allt började ju med att Jenny här bara skulle prova sina nya skygglappar för att vänja sin häst till tävling och jag hoppas att det går bra även i fortsättningen och ni får trevliga tävlingsdagar :)

Jag är inte osams! :)
Men diskussionslivet skulle onekligen vara lättare, om alla läste vad man skriver utan att, medvetet eller omedvetet, vinkla och vränga.

Nu ska jag ut och njuta vårsol och hästar! :d

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka