Sv: provade skygglapparna..
Menar du kassisk
tävlingskörning?
* Vet flera hästar "tänkta för klassisk körning", som är inkörda utan lappar. Att endast köra in
med lappar är, ... ja just det!
* 1 Enligt det resonemanget brister det i kommunikationen enligt min uppfattning. Rätt är: Hästen ser pisken men reagerar först på signalen, vilken den än blir.
* 2 A- Man skärmar inte av yttre faktorer. Man begränsar synfältet, vilket för med sig att hästen i än större utsträckning blir beroende av sin hörsel, för att höra vad som tilldrar sig bredvid/bakom.
B -Dessutom blir behovet att vända huvudet i sidled, för att se mer, större. Vill du skärma av synfältet för att ta bort den delen av yttre faktorer, blir det till att binda för ögonen på hästen.
* 3 Se 1
* 4 Se 1. Dessutom har hästen naturligtvis lättare att "fokusera in" den port man i slutänden väljer, om den har hela hindret klart för sig.
* 5 Beror på hur hästen är hanterad/uppfostrad. Borde räcka med att man lär den lapparna. När det gäller det omvända förfarandet, håller jag med om, att man i princip bör ta "om inkörningen" från början.
* 6 Nä, inte jag! Men jag törs inte argumentera om det heller. :smirk:
Får tacka för ett lugnt och balanserat inlägg, även om vi till viss del har olika uppfattning. Jag lämnar därmed våra första inlägg därhän.
Jag tror att meningsskiljaktigheterna bottnar i olika syn på hästar, hur man hanterar dom och vad man vill åstadkomma med dom. Jag kritiserar inte dig här, utan ser hästsport i det större perspektivet. Vilket gör, att jag numera har svårt för den. Mina hästar och jag njuter istället av samma sorts blommor som Åke och hans hästar.
Det
är säkert lättare att använda lappar än att utveckla kommunikationen med sin häst/sina hästar. Jag har inte provat att gå lapp-vägen, så jag vet inte. Däremot har jag några gånger plockar bort lappar och blivit nöjd med resultatet. Trots en ägares skräckslagna min.
En häst blev "rak", så snart lapparna kom bort.
Beträffande namnet "skygglappar", torde förklaringen vara självklar, tror du inte? Man hade förr en vana, att kalla saker vid dess rätta namn.
Ber läsaren observera att det jag skriver är min kunskap, mina erfarenheter, mina tankar och mina synpunkter. Det är alltså inga bevisade sanningar!
LIA