provade skygglapparna.. :)

Sv: provade skygglapparna.. :)

Alltså jag måste vara blåst. " Hästen lyssnar mer på kusken med skyggisar"....... Jag kör en SEX åring i skogen UTAN att behöva ha tömmar han lyssnar på rösten. Och då är han inte särskilt dressyr skolad. MEN lyhörd.Jag menar inte att kritisera någon, men om man börjar med skyggisar hur blir det den dagen man inte har dom?

Nädå, du är inte blåst. Tvärtom.

Vad som händer den dan man tar bort lapparna, beror på en mängd faktorer. Man kan få allt från en stressad häst som är omöjlig att köra (har sett) till ingen skillnad alls (har också sett).

LIA

Men varför gå den korta vägen? Varför börja med skyggisar? Går sånt i mode eller?

Det är med andra ord inte (längre?) obligatoriskt med skygglappar vid körtävling, eller? Var på kurs för flera år sedan men minns att jag trodde att sannolikheten för att min häst skulle acceptera det var ganska liten, varför körningen prioriterades "bort". Men det stämmer alltså inte?

Jag brukar resonera så här i min träning att om man har en stirrig häst så kan man börja med skygglappar för att sedan vänja hästen av vid dom. Jag tror att det är lättare att vänja av hästen vid dom än att börja utan med en stirrig häst. Kanske pga säkerhets skäl också! Visst kan man börja utan direkt, men jag tror att det är bättre att börja lugnt. Förstår du vad jag menar, kan bli lite virrigt ibland när jag ska få fram något :o

Du ska inte börja med skygglappar utan det sätter man på en van häst. Hästen kan lyssna mycket bra även utan, det är det ingen som säger emot här vad jag förstår. Men när man kommit en bit i körningen och speciellt tävlande gör lapparna att hästen istället för att koncentrera sig på allt som händer runt omkring eller hur du rör dig i vagnen koncentrerar sig på dina hjälper, det du verkligen vill. Inte det som hästen tror att du kanske vill. Det och som burton skriver, att de är viktiga när man kör flera hästar i spann. Det är så dom "ska" fungera då de är bra. Sen finns det såklart hästar som inte går nå bättre med lappar men på dom kan man ju skippa det då! Sätta på lappar för att man har dålig kommunikation eller en lättskrämd häst låter mycket korkat, där måste man börja nån annan stans. Och jag undrar också vad LIA fått de "anledningarna" från?

Är det lönt att svara något?
Jag är ingen nybörjare har kört i flera år. Jag tror inte att Tomas eller Mischa heller är några nybörjare som vill prova något nytt.. är det ens lönt att diskutera med någon som inte vill lyssna på andra?

och att sen dra stackars åke med dig, han tillhör inte heller "vi som kör" dressyr, tävlar eller går på träning o kurs för att få en rakare medellinje etc.. Jag tror dessutom det är bullshit att hästarna blir som vilda djur om man ta bort dem, då skulle man alltså inte kunna rida i vanligt träns varannan dag som jag gör?

Du har väldigt konstiga argument LIA, vad grundar du dem på???? Din häst eller?

Idag körde jag maratonhinder med skygglappar...det gick inte så bra.. :) Det blev stoora svängar.

/jenny

Sätta på lappar för att man har dålig kommunikation eller en lättskrämd häst låter mycket korkat, där måste man börja nån annan stans. Och jag undrar också vad LIA fått de "anledningarna" från?
Från dom som använder lapparna. Du behöver bara läsa den här tråden. Att det är korkade anledningar, är din bedömning. Jag törs inte kommentera. ;)

LIA

Är det lönt att svara något?
Jag är ingen nybörjare har kört i flera år. Jag tror inte att Tomas eller Mischa heller är några nybörjare som vill prova något nytt.. är det ens lönt att diskutera med någon som inte vill lyssna på andra?

och att sen dra stackars åke med dig, han tillhör inte heller "vi som kör" dressyr, tävlar eller går på träning o kurs för att få en rakare medellinje etc.. Jag tror dessutom det är bullshit att hästarna blir som vilda djur om man ta bort dem, då skulle man alltså inte kunna rida i vanligt träns varannan dag som jag gör?

Du har väldigt konstiga argument LIA, vad grundar du dem på???? Din häst eller?
Den typen av inlägg du skriver, gör det inte lätt att föra en diskussion. Jag drar rätt av, så får det bli som det blir.

Inte vet jag- det är upp till dig.
Dina tidigare inlägg i olika trådar tyder på att du är nybörjare inom körningen. Det var inte sagt för att kritisera, tvärtom.
Vad har Tomas och Mischa med det här att göra?
Jo, jag lyssnar. Det är därför jag svarar. Kolla hur är det med ditt eget läsande av inläggen.
Vadå "dra stackars Åke med mig"? Tror du inte han kan tänka och skaffa sig åsikter själv?
Jag har alltså med egna ögon sett en häst häst bli så stressad, när man försökte köra den utan lappar, att det inte gick. Utomlands, och jag var bara åskådare. Påstår du att jag ljuger? "Vilda djur" har jag inte talat om.
Rida och köra är, på många sätt, olika saker.
Frågar än en gång, vilka argument??? Jag har inte fört fram ett enda argument om någonting i den här tråden, såvitt jag vet.
På vad sätt kom min häst in här?

Jag påpekade 2 logiska vurpor du gjorde tidigare. Kan man få en kommentar om dom?

LIA

Påstår du att jag o miamiamia använder skygglappar av en korkad anledning??? Eller säger du bara emot för att du måste!?? Du känner inte att du kanske måste revidera din "sanning" lite? Det finns säkert idioter i din närhet som gör som du säger, men de finns nog inte på tävlingsbanan denna säsongen!

/j*

Jag kör överhuvud taget inte en stirrig häst, innan jag fått bort stirrigheten. Går inte det, blir det heller inget köra av.

LIA

Jag känner många mycket rutinerade kuskar som använder skygglappar vid tillfällen då de tycker det behövs.(på rutinerade och välkörda hästar) Tex. då de ska ut och köra vid bröllop eller skolavslutningar inne i stan och dessa kör också i skogen och jordbrukskörning vanligtvis. skygglappar används lite av samma anledning som man har stångbett vid par/spannkörning,
för att inte alla hästar ska ta åt sig av hjälper du vill ge bara EN!
(visst, alla hästarna i ett spann känner ett tömtag, men hästen du satt tömmen längst ner på skänkeln på känner det före de andra).

Man behöver inte vara en skogsmulle bara för att man arbetar i skogen med sina hästar. Som Hans Sidbäck säger så är det våran skyldighet att förvalta det fina arvet från förr genom att uppträda på ett bra sätt och utrusta oss propert efter uppgiften.
Man kör bara inte bröllop med gammal flakvagn och rutten loksele med reptömmar och kanske en fjording som inte är friserad de senaste 10 åren.(något som har förekommit i min hemtrakt).

Anledningen till att jag blir så upprörd är att du påstår detta:
LIA skrev:
:devil:

För att hästen är osäker och lättskrämd.
Eller för att man inte har en bra kommunikation med den.

Orsaken till dom orsakerna är ... :angel:

LIA

Ta tillbaka det om du vill att jag ska kunna läsa dina framtida inlägg med respekt. Jag blev faktiskt väldigt förvånad över att se ett sånt svar här?! Trodde vi var både erfarna kuskar och erfarna trådskrivare nog att inte lägga ut såna anklagelser utan grund. Än så länge har jag inte sett någon förklaring på hur man kan kasta ur sig något sådant och sen hålla för öronen. eller i detta fallet, ögonen :)

Jag hoppas jag får se ditt namn i vårgrönt istället för rött :angel: om en stund.

/jenny

Ok innan någon råkar i luven på en annan så skall jag försöka styra tillbaka till ämnet "varför skygglappar" och komma med bra argument för det.
Skygglappar har tyvärr fått ett dåligt namn men det kan vi inte ändra på.
Jag argumenterar endast för klassisk körning då det är där mina kunskaper finns. (Har mycke liten erfarenhet av skogs och brukskörning)
På tävling från msv klass så har 98% av alla ekipage skygglappar i alla momenten. (Det har inte med mode att göra som någon nämde)
*Om hästen körs in för att köras klassisk körning så använder man skygglappar från början. (Vilket kan diskuteras för dessa hästar bör inte köras utan skygglappar i framtiden).
*Skygglapparna används i första hand för att hästen skall reagera på rätt sätt när man lägger på pisken. Om hästen ser pisken så tror den att den vet vad du vill och flyttar sig förtidigt eller reagerar för mycket framåt. (Skygglappar tycker jag är ett måste för att köra riktigt bra dressyr)
*Skygglapparna bidrar oxså till större konsentration hos hästen då man skärmar av yttre faktorer. Vilket förhoppningsvis gör hästen mera konsentrerad på sin uppgift. Vid körning så har vi bara röst, pisk och tömhjälper, det är mycket lättare att påverka hästen när man sitter på den.
*Vid körning av par och spann så måste man använda skygglappar för att kunna påverka den lite latare hästen utan att störa den andra.
*I början har man nog svårt med att förstå vad skygglapparna skall vara bra för i maraton. Men efterhand så lär man sig att utnyttja dem så hästen får klart för sig vart den ska så tidigt som möjligt vilket inte går utan för då kan hästen se tre portar samtidigt, och det är ju inte särskilt troligt att den kan läsa bokstäverna så chansen att den siktar in sig på fel port blir då mycket större.
*Viktigt är dok att tänka på att den häst som är körd utan skygglappar måste vänjas först vid tömkörning, detsamma gäller hästar som alltid är körda med skygglappar dessa är ännu kännsligare för yttre grejer och måste vänjas försiktigt.
*Ju mera kunskap inom klassisk körning, ju mera förståelse för skygglappen som en utrustnings detalj har man :idea:
/M

Oj,oj,oj,oj, Vilka diskutioner. Först vill jag bara säga att ingen har dragit i mig....... För det andra kan jag bara säga att om jag vill ka kul och roligt med min häst så vill jag faktiskt att den skall se alla vackra vår blommor som sticker upp i vår fina natur.Jag bara undrar när dressyr ryttarna börjar med skyggisar, Här kostar ju en halv poäng lite mer än vad den gör i körsporten. Sedan satt jag och tänkte för mig själv att nja en halv poäng hit eller dit på tävlig är det så viktigt? Jag vet i alla fall att jag har solklara 10 poäng i mitt hjärta när jag lullar fram på landsvägen med min kuse som är tränad till att vara lyhörd. Undra om ögon bindlar skulle fungera på barn som har damp eller på annat vis svårt att lära? En egen liten tanke bara......Ha en bra dag allihopa

ja, men på dressyrbanan är det ju jobb, då skiter jag i vårblommorna och det ska banne mig hästen oxå göra! :) Jag testar ju bara mina skygglappar, hade inte tänkt ha dem när jag ska ut o köra i skogen o dylikt.. är det det du har hängt upp dig på åke?
Nu vet du väl oxå att LIA har helt fel angående skygglapparnas funktion. hoppas jag :) Det hon har sett är nån avart av körning..

snigelfarmor skrev:
ja, men på dressyrbanan är det ju jobb, då skiter jag i vårblommorna och det ska banne mig hästen oxå göra! :) Jag testar ju bara mina skygglappar, hade inte tänkt ha dem när jag ska ut o köra i skogen o dylikt.. är det det du har hängt upp dig på åke?
Nu vet du väl oxå att LIA har helt fel angående skygglapparnas funktion. hoppas jag :) Det hon har sett är nån avart av körning..
Jag har inte hängt upp mig på något. Jag bara undrade när och varför man hade dom. Sen brakade hela skiten igång. Jag skulle aldrig ta på mina hästar skyggisar. Mina jobbar i skogen där kan det kosta mig ett eller i värsta fall 2 ben om hästen hoppar,backar. eller går frammåt. Det e inga julgranar vi kör med våra hästar. Även om mina hästar jobbar i skogen som dina gör på banan så behöver jag inte ha skyggisar. Jag tycker att det ser ouppfostrat ut men det är ju min åsikt.

Hej Åke! Då tycker du förmodligen att alla elitkuskar som troligtvis är mycket bättre på körning än du och jag och alla som är här, är knäppisar?
Anders Eriksson och många fler.

Som jag sa tidigare så känner jag dem som kör både arbetskörning och fin och tävlingskörning och för dom är det självklart att kör de
i par med griplastare för dagen så är de utrustade för det, med andra ord inga stångbett eller skygglappar.
Men ska de däremot köra ett bröllop så plockas
viktoriavagnen och finselarna med tillhörande stångbett och skygglappar fram, plus att pisk, hatt och frack blir obligatoriskt.
Gillar inte du att köra på flera sätt än ett?
Förr arbetade man också med sina hästar för att sedan ta fram fingrejerna när man skulle köra på fest eller till kyrkan.
det fanns inte en människa som körde med några arbetsredskap dit.

Menar du kassisk tävlingskörning?
* Vet flera hästar "tänkta för klassisk körning", som är inkörda utan lappar. Att endast köra in med lappar är, ... ja just det!
* 1 Enligt det resonemanget brister det i kommunikationen enligt min uppfattning. Rätt är: Hästen ser pisken men reagerar först på signalen, vilken den än blir.
* 2 A- Man skärmar inte av yttre faktorer. Man begränsar synfältet, vilket för med sig att hästen i än större utsträckning blir beroende av sin hörsel, för att höra vad som tilldrar sig bredvid/bakom.
B -Dessutom blir behovet att vända huvudet i sidled, för att se mer, större. Vill du skärma av synfältet för att ta bort den delen av yttre faktorer, blir det till att binda för ögonen på hästen.
* 3 Se 1
* 4 Se 1. Dessutom har hästen naturligtvis lättare att "fokusera in" den port man i slutänden väljer, om den har hela hindret klart för sig.
* 5 Beror på hur hästen är hanterad/uppfostrad. Borde räcka med att man lär den lapparna. När det gäller det omvända förfarandet, håller jag med om, att man i princip bör ta "om inkörningen" från början.
* 6 Nä, inte jag! Men jag törs inte argumentera om det heller. :smirk:

Får tacka för ett lugnt och balanserat inlägg, även om vi till viss del har olika uppfattning. Jag lämnar därmed våra första inlägg därhän.

Jag tror att meningsskiljaktigheterna bottnar i olika syn på hästar, hur man hanterar dom och vad man vill åstadkomma med dom. Jag kritiserar inte dig här, utan ser hästsport i det större perspektivet. Vilket gör, att jag numera har svårt för den. Mina hästar och jag njuter istället av samma sorts blommor som Åke och hans hästar. :)

Det är säkert lättare att använda lappar än att utveckla kommunikationen med sin häst/sina hästar. Jag har inte provat att gå lapp-vägen, så jag vet inte. Däremot har jag några gånger plockar bort lappar och blivit nöjd med resultatet. Trots en ägares skräckslagna min. ;) En häst blev "rak", så snart lapparna kom bort.

Beträffande namnet "skygglappar", torde förklaringen vara självklar, tror du inte? Man hade förr en vana, att kalla saker vid dess rätta namn.

Ber läsaren observera att det jag skriver är min kunskap, mina erfarenheter, mina tankar och mina synpunkter. Det är alltså inga bevisade sanningar!

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka