provade skygglapparna.. :)

Sv: provade skygglapparna.. :)

"Ber läsaren observera att det jag skriver är min kunskap, mina erfarenheter, mina tankar och mina synpunkter. Det är alltså inga bevisade sanningar!"

Ja det är ju så som du skriver att det är dina erfarenheter. Jag tror att hela världens körelit använder sina erfarenheter och sina tankar och kunskap -och därför använder skygglappar, om de hade använt skygglappar för att de komunicerade dåligt med sina hästar så skulle de inte vara världselit? har jag fel?

Då tycker du förmodligen att alla elitkuskar som troligtvis är mycket bättre på körning än du och jag och alla som är här, är knäppisar?
Svarar inte för Åke här och ursäkta så mycket, men jag tycker frågan är dum. Kanhända är elitkuskarna mycket bättre på tävlingskörning än oss andra här, men vad bevisar det? Vem vet hur bra dom är på körning i stort. Eller på hästhanterande?
Ska vi se upp till dom och tro, att dom är perfekta, bara för att dom är i tävlingseliten? Varför är deras tävlingsinsatser i så fall så ojämna?

Det är väl tämligen självklart, att man har olika utrustning för olika jobb? Men tror du det finns praktiska skäl till hög hatt och lappar, eller är det helt enkelt en utrustning som passar vid bröllop? Tänker... För om hästen inte behöver lappar annars, behövs dom väl knappast heller, bara för att den går framför finvagnen? Ah, älskar logik! :)
Lappar förhöjer onekligen intrycket, fr a om dom är utsmyckade med släktemblemet. Sådant saknar Svensson, varför en simpel stjärna eller liknande får stå för den detaljen. Men jag anser fortfarande att dom är just det, en prydnad bland övriga.

Slutligen, så fanns det många, som körde med sina "arbetsredskap" till kyrkan. Man hade nämligen inget annat val! Samma häst/ar, samma sele, samma vagn (uppsnyggad), men i söndagskläderna. Jag var med! :smirk:

LIA

Jag tror att hela världens körelit använder sina erfarenheter och sina tankar och kunskap -och därför använder skygglappar, om de hade använt skygglappar för att de komunicerade dåligt med sina hästar så skulle de inte vara världselit? har jag fel?
Vet inte. Man kan ju faktiskt resonera så här: Om lapparna är en genväg som ersätter hästhantering och/eller kommunikation, vore det intressant att plocka av alla dessa lappar och se köreliten köra hästarna utan. Om alla använder ett föremål, prestationshöjande eller inte, är alla tillbaka på samma nivå sins emellan. Ju fler små hjälpmedel som tas bort, ju mer utslagsgivande blir den personliga skickligheten. Allmänt alltså.
Det blev kanske kryptiskt. Förstår du, vart jag vill komma?

Kommer att tänka på ett annat föremål i (rid)hästvärlden. Nosremmen!
Alla(?) har den, men hur många behöver den? Finns det någon häst(!) som behöver den?
Vad händer om man tar väck alla nosremmar inför en tävling? Intressant tanke, eller hur? Vad tror du svaret är? Tänka * tänka! ;)

LIA

burton skrev:
Hej Åke! Då tycker du förmodligen att alla elitkuskar som troligtvis är mycket bättre på körning än du och jag och alla som är här, är knäppisar?
Anders Eriksson och många fler.

Som jag sa tidigare så känner jag dem som kör både arbetskörning och fin och tävlingskörning och för dom är det självklart att kör de
i par med griplastare för dagen så är de utrustade för det, med andra ord inga stångbett eller skygglappar.
Men ska de däremot köra ett bröllop så plockas
viktoriavagnen och finselarna med tillhörande stångbett och skygglappar fram, plus att pisk, hatt och frack blir obligatoriskt.
Gillar inte du att köra på flera sätt än ett?
Förr arbetade man också med sina hästar för att sedan ta fram fingrejerna när man skulle köra på fest eller till kyrkan.
det fanns inte en människa som körde med några arbetsredskap dit.
Jag tycker absolut inte att någon här e någon knäppis.Det jag säger e bara min egna åsikt. Självklart fattar jag att man inte åkte plog te kyrkan, så jäkla blåst e jag inte.Vill folk ha skyggisar så får om ha det, det är upp till dom. JAG tycker att det ser ouppfostrat ut sen om man är landslags kusk eller inte det spelar ingen roll. Min fråga var vaeför inte träna mer med hästen så den får lite mer vana och rutin?För mig känns det som att t den korta vägen. Lite som pligasil faktiskt. MEN det är åter igen min åsikt. Jo en sak till, Åke är en dam på 35 år. Hästen heter Åke........

Ska du köra på elitnivå är en bra kominukation med hästen en förutsättning. Utan den tar du dig ingen vart, kanske någon placering på tur men de som tillhör eliten har inte tagit "bara någon placering". Jag förstår inte hur du kan påstå att dessa skickliga kuskar inte kan speciellt mycket i hästhantering eller komunikation. Varför finns då dom i den höga klassen och inte du, om du nu har så mycket bättre komunikation? Du har inga grunder att stå på när du säger att de som använder lappar inte kan hantera sin häst eller komunicera utan dom. Även om du inte vill använda lappar på din häst så behöver du väl inte dra alla som gör det över en kam och säga att de har dålig komunikation med sin häst?

Sen behöver du nosgrimma även i körning om du ska tävla, men visst skulle det vara intressant att se hur det gick om man inte fick ha det. De finns de som försöker dölja sina problem med hästen medvetet och omedvetet men man kan knappast påstå att alla som använder skygglappar och/eller nosgrimma döljer nåt eller att dom inte kan hantera sin häst annars. Många har det ju mer för utseendet och så länge det inte gör någon skada förstår jag inte varför man ska klaga på det...

Jag förstår inte hur du kan påstå att dessa skickliga kuskar inte kan speciellt mycket i hästhantering eller komunikation.
Var har jag skrivit det?
Varför finns då dom i den höga klassen och inte du, om du nu har så mycket bättre komunikation?
Läs och tänk!
Du har inga grunder att stå på när du säger att de som använder lappar inte kan hantera sin häst eller komunicera utan dom.
Var har jag skrivit det?
Även om du inte vill använda lappar på din häst så behöver du väl inte dra alla som gör det över en kam och säga att de har dålig komunikation med sin häst?
Var har jag skrivit det?

Sen behöver du nosgrimma även i körning om du ska tävla,
Jag skrev nosremmen! Menade den "extra" som blivit ett måste bland ridfolk.
men man kan knappast påstå att alla som använder skygglappar och/eller nosgrimma döljer nåt eller att dom inte kan hantera sin häst annars.
Var har "man" skrivit det?
Många har det ju mer för utseendet och så länge det inte gör någon skada förstår jag inte varför man ska klaga på det...
Det här är ett diskussionsforum. Diskuterar är vad vi gör.

Kvällsbönen:
Snälla, läs inläggen, se vad som verkligen står där samt tänk efter! För vem vet, kanske t o m LIA säger något vettigt, även om det bryter mot "vad alla vet".

LAI

hela det här inlägget från dig LIA är som ett enda stort förnekande av vad vi andra uppfattat att du sagt. men ok, om du tar tillbaka det så! :)

ang nosrem...jag hatar nosremmar som används felaktigt, jag rider alltid utan den och hoppas att fler börjar göra det. men tävling är tävling, och jag skulle vilja ha min häst barfota oxå, men det får jag inte heller i maraton. Likaså kandartvång och sporrtvång i dressyr...
Sen, så är det skillnad på ras oxå om vi ska tala skygglappar igen, det kan ju vara så att ett lite nervigt halvblod tittar på plastpåsen lite mer än en ardenner i skogen gör... och det är också därför vi använder dem till tävlingskörning i dressyr.

/jenny, ser vårgrönt?

ojojoj. Jag orkar inte hålla på att klippa och klistra som du gör men stämmer inget av det jag skrivit så låter det ju som att vi tycker likadant. Så då förstår jag inte vad du gnäller om. Eller här har vi ju ett inlägg från dig:

För att hästen är osäker och lättskrämd.
Eller för att man inte har en bra kommunikation med den.

Orsaken till dom orsakerna är ...

LIA

Här skriver du ju att de som använder lappar har en osäker och lättskrämd häst och att man inte har en bra komunikation med hästen.

Ursäkta att jag uppfattade nosrem som nosgrimma men vad jag hört så kallas den remmen för snokrem eller achen.

Att åke egentligen är kvinna var ju en liten överraskning, jag såg framför mig en skäggig gubbe med pipa i vadmalskläder.

Jag tycker fortfarande att det är förnuftigt med skygglapp i vissa situationer, tex. vid bröllop och körningar inne i stan. detta är tillfällen som man inte brukar träna och då anser jag det bra att hästen inte tillåts se allt stoj runtomkring, utan behåller uppmärksamheten på kusken.
Plus fördelarna vid spannkörningen.och att man då måste ha dessa vid dressyrkörning. Jag vet vad JAG tycker och många jag känner och även ni här som är för bra körutrustning.
Inget nån här säger kan ändra på fakta och inte heller regler och att undra varför en tävlingskusk på elitnivå inte vinner varenda tävling är bara idiotiskt.
Det finns ju massor av faktorer som spelar in, varför vinner då inte elitidrottare varje gång, oavsett idrott?? Eller Malin Baryard? eller John Whitaker?? T.om. Anja Pärson?? räknas de som dåliga för det??
skulle inte tro så.....

Så LIA!!! upp till bevis! ge dig ut nu och slåss med Anders Eriksson och co. (utan skygglapparna) Jag lovar att jag ska sitta på första parkett och komma och gratulera dig när du vunnit!!

Senast ändrad av en moderator:

Nä, just Anders håller nog mest kurser (och skriver böcker,gör filmer) kom jag på, jag blandar ofta ihop honom med Tomas :D
men det finns ju andra att tävla emot för den som känner sig hugad och har stor plånbok/skicklighet att ta sig till toppen.
(jag är dålig på att komma med bra exempel när det gäller namn, kommer mest ihåg stora namn som är inpräntade sen år tillbaka, gäller all sport)

Jag håller bara på med "vanliga" ridhästar och skall kanske igentligen inte lägga mig i diskussionen. Nu tänkte jag att göra det ändå som en oberoende betraktare.

Jag får en känsla av att skygglappar är ett redskap för att förfina hjälperna, för att få den där perfektionen. Precis som man använder kandar i högre dressyr ridning.

Sen är det så att alla hjälpmedel går att missbruka och/eller använda fel, men rätt använda av en duktig ryttare/kusk kan man få det där "lilla extra" som blir priken över i:et.

Bravo Tora!! Du fattade rätt galopp direkt!! :bow: :bow: Tack!!

Senast ändrad av en moderator:

burton skrev:
Att åke egentligen är kvinna var ju en liten överraskning, jag såg framför mig en skäggig gubbe med pipa i vadmalskläder.

Jag tycker fortfarande att det är förnuftigt med skygglapp i vissa situationer, tex. vid bröllop och körningar inne i stan. detta är tillfällen som man inte brukar träna och då anser jag det bra att hästen inte tillåts se allt stoj runtomkring, utan behåller uppmärksamheten på kusken.
Plus fördelarna vid spannkörningen.och att man då måste ha dessa vid dressyrkörning. Jag vet vad JAG tycker och många jag känner och även ni här som är för bra körutrustning.
Inget nån här säger kan ändra på fakta och inte heller regler och att undra varför en tävlingskusk på elitnivå inte vinner varenda tävling är bara idiotiskt.
Det finns ju massor av faktorer som spelar in, varför vinner då inte elitidrottare varje gång, oavsett idrott?? Eller Malin Baryard? eller John Whitaker?? T.om. Anja Pärson?? räknas de som dåliga för det??
skulle inte tro så.....

Så LIA!!! upp till bevis! ge dig ut nu och slåss med Anders Eriksson och co. (utan skygglapparna) Jag lovar att jag ska sitta på första parkett och komma och gratulera dig när du vunnit!!
Livet är fullt av överraskningar.....

snigelfarmor skrev:
hela det här inlägget från dig LIA är som ett enda stort förnekande av vad vi andra uppfattat att du sagt. men ok, om du tar tillbaka det så! :)

ang nosrem...jag hatar nosremmar som används felaktigt, jag rider alltid utan den och hoppas att fler börjar göra det. men tävling är tävling, och jag skulle vilja ha min häst barfota oxå, men det får jag inte heller i maraton. Likaså kandartvång och sporrtvång i dressyr...
Sen, så är det skillnad på ras oxå om vi ska tala skygglappar igen, det kan ju vara så att ett lite nervigt halvblod tittar på plastpåsen lite mer än en ardenner i skogen gör... och det är också därför vi använder dem till tävlingskörning i dressyr.

/jenny, ser vårgrönt?
Hur är det med raser innom dressyr körningen? Är der halvblod som dominerar? Är det inte någon tysk som har 2 varmblod som förlöpare i sitt 4spann? I ungern för ett anal år sedan körde dom ju nästan uteslutande med lipizzaner eller hur det stavas. Vilken ras dominerar på tävlings banan här? OBS NU VILL JAG INTE ATT DETTA SKALL LEDA TILL NÅGOT JÄKLA KRIG IGEN..........

Jag måste faktiskt hålla med LIA i den här diskussionen, och i viss mån även Burton.

En häst som inte är koncentrerad och uppmärksam för kuskens signaler behöver träning, inte lappar. Oavsett vad som händer runt omkring, trafik, träd som fälls, stojande publik osv. så måste hästen lita på sin kusk och ägna hela sin uppmärksamhet åt denne.

Skygglappar kan vara en genväg, precis som alla dessa hjälptyglar folk använder av vilka minst hälften hör hemma i soptunnan, men jag anser inte att genvägen är den bästa vägen.

Kör man däremot i spann, vilket jag aldrig har gjort, kan jag mycket väl tänka mig att lapparna kan ha en vettig funktion.

När det gäller det estetiska är det ju en smaksak, men att använda lappar för att man tycker det är snyggt, eller ser proffsigt ut är lika idiotiskt som att sko en shettis som inte behöver det bara för att det är gulligt.

Oj då, Det gick jusst upp för mig att Burton är en tjej....... Tänk att man kan se en person som man tror att den ser ut och vips så är det något helt annat.Jag trodde att du var en tjock liten gubbe me blåställ och gummi stövlar och typ 60+ Ursäkta mig....

Hästar av halvblodstyp är de som används mest internationellt och svår klass. Det finns några fyrspann med lipizzaner och friser, men firserhästarna har svårt att hävda sig. lipizzaner är jämförbara med halvbloden. På ponnysidan ser man därimot flera raser från olika cobar till tyska ridponnys och haflinger mm.

Hur kom du fram till att jag också är av kvinnligt kön.? :smirk:
Just genom namnet "åke" antog jag bara att du var gubbe.
Visst är det så att man målar upp sig en egen bild av nån genom deras användarnamn.

Jag surfade lite i natt och på någon tråd tror det var om staket så stod det typ... Men burton hon har ju.......

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka