provade skygglapparna.. :)

snigelfarmor

Trådstartare
Igår provade jag den nya selen och det nya huvudlaget med skygglappar, jag ställde henne med huvudet ut genom porten medans jag selade på, och hon stod hela tiden o ryckte till där bakom sina skygglappar, ungefär varannan sekund kom det en epileptisk ryckning av huvudet, jag blev förståss jätteorolig och undrade varför hon reagerade så pga några skygglappar!
Så jag ställde mig framför henne och började justera, plötsligt ryckte jag till! Det var kalla droppar från taket som droppade mig i nacken, inte konstigt att hästen ryckte till varannan sekund med något blött droppandes på mulen!
Premiär uteturen med skyggisar gick jättebra annars! Inga ryckningar iallafall!

/jenny

Sv: provade skygglapparna.. :)

Det var ju bra att det fanns en så enkel förklaring till denna plötsliga "epilepsi". :p
Jag måste bara fråga av vilken anledning du vill ha skygglappar?

:D Jisses då.
Tur det gick så bra för er. När jag provade skygglappar på mitt nu avlivade sto fick hon panik.Gick inte att få kontakt med henne.Så det la jag ner omgående att använda på henne. :(

:devil:

För att hästen är osäker och lättskrämd.
Eller för att man inte har en bra kommunikation med den.

Orsaken till dom orsakerna är ... :angel:

LIA

LIA skrev:

LIA
Jag fattar vad du menar...... Jag trodde att det va en ren dekorationsgrej. Jag skulle då inte vilja sitta bakom en lättskrämd häst. Skulle nog träna mer då.........

LIA skrev:

LIA

LIA:
Ha hahaha! eller menar du allvar??

ÅKE, jag använder skyggisar för att: pisken ska få sin rätta verkan, hon ska inte gissa sig till vad jag vill med den.
För att hon ska koncentrera sig framåt, inte titta bakåt i halten, inte bli rädd om en plastpåse blåser upp bakom vagnen. Ser propert ut på dressyrbanan! kanske en halv poäng?? :)

Min häst är annars rätt flegmatisk i bortariktningen och med skygglapparna lyssnar hon MYCKET mer på vad jag säger, behövde inte använda pisken en enda gång idag! Lycklig :) Stolt :)
/jenny

Jag har nog och kommer nog aldrig att fatta vitsen med skyggisar. OM jag skulle komma ridande med det så skulle jag bli idiotförklarad. Men inte kuskarna inte.....OM jag har fattat det hela rätt så började man ha det på djur som drog i en cirkel jusst för att dom inte skulle bli yra i bollen. Men det är väl kanske bara ploj?

åke skrev:
Jag har nog och kommer nog aldrig att fatta vitsen med skyggisar. OM jag skulle komma ridande med det så skulle jag bli idiotförklarad. Men inte kuskarna inte.....OM jag har fattat det hela rätt så började man ha det på djur som drog i en cirkel jusst för att dom inte skulle bli yra i bollen. Men det är väl kanske bara ploj?

vitsen har jag skrivit ju.
Jag har ridit med skygglappar, blev inte idiotförklarad, bara av hästen!
Jag tror de hade ögonbindel för de stackars djuren som fick gå runt runt..
Kör du med din häst, kör du dressyr? Om inte så behöver du inte förstå det där med skygglappar :) Annars får du ligga i skygglappeträning!

Skygglapparna är ju som sagt till för att få hästen att koncentrera sig på kusken istället för att titta så mycket. Och som jenny skriver för att pisken ska få rätt verkan. På vissa funkar det ju, på andra har det ingen som helst betydelse (min! Han tittar ändå så vi får fina tvärstopp där det lagts ny asfalt och liknande och pisken lyssnar han knappt på ändå :D ).Inget tvång alls men ibland kan det vara bra och kan kanske ge någon extrapoäng i dressyren när du tävlar.

snigelfarmor skrev:
vitsen har jag skrivit ju.
Jag har ridit med skygglappar, blev inte idiotförklarad, bara av hästen!
Jag tror de hade ögonbindel för de stackars djuren som fick gå runt runt..
Kör du med din häst, kör du dressyr? Om inte så behöver du inte förstå det där med skygglappar :) Annars får du ligga i skygglappeträning!
Japp jag kör mina hästar. Inte sååå mycket dressyr. Då tömkör jag bara el. markarbete kanske det skall kallas. Jag har ytterst sällan med pisken. Bara när jag kör på landsvägen. Bilarna bromsar så himla bra om man vevar lite med den när dom kör för fort.Annars så är det skogs arbete som gäller. Lite opraktiskt med pisk och skyggisar då..

LIA!
Du har just idiotförklarat landets/världens alla skickliga kuskar!
Hur kan man säga att man har skygglappar för att man har dålig kommunikation med hästen??????
Vet inte vilken typ av körning du ängnar dig åt, men den är inte på särskilt hög nivå om du kommer med en sådan kommentar eller så kör du brukskörning el i skogen och då förstår jag om man inte har skygglappar.
/M

LIA skrev:

LIA

Du skämtar va?? :eek: :eek: :eek:

Skygglappen är ju också bra att ha vid par och spannkörning om du behöver korrigera en häst med pisk utan att de andra ska bli störda och så koncentrerar sig hästen/hästarna mer på uppgiften än på andra saker runtomkring.

Du har just idiotförklarat landets/världens alla skickliga kuskar!
Nej, det har jag verkligen inte!
Hur kan man säga att man har skygglappar för att man har dålig kommunikation med hästen??????
Du kan ju läsa argumenten för skygglappar!
Vet inte vilken typ av körning du ängnar dig åt, men den är inte på särskilt hög nivå om du kommer med en sådan kommentar
Inga kommentarer, vilket du får tolka som du vill.
eller så kör du brukskörning el i skogen och då förstår jag om man inte har skygglappar.
Så där behöver inte hästen koncentrera sig på kusken?

Om den värsta indignationen lagt sig nu, kan du kanske komma med seriösa argument för skygglappar istället? (Bättre än övriga i tråden, tack!) Till att börja med en kommentar till själva namnet? :angel:

Svar till övriga: Nej, jag skämtar inte (Fast kanske lite.. ;) .). Tyvärr går det inte att ha egna erfarenheter och uppfattningar här, därför är det meningslöst att argumentera. Var och en får väl tänka själv, i den mån "så har vi alltid gjort" tillåter det.

Den enda poäng med skygglappar jag kan se, är det Burton tar upp, nämligen att man (enklare) kan påverka en häst utan att behöva bry sig om de övriga, i fall med mer än en häst.
OK, då. Kanske också en poänghöjare hos dom domare som inte kan släppa "uniformstanken". Om man promt måste se det ut tävlingssynvinkel.

LIA

Senast ändrad:

men Lia, jag då, som har en oskrämbar häst och våran kommunikation fungerar alldeles utmärkt. VARFÖR tror du jag vill prova skygglappar då? Dina kassa och felaktiga argument stämmer inte på mig och inte på övriga seriösa kuskar heller! Kanske det är dags att tänka om för din del om vi som kör inte håller med dig??
Tyvärr går det inte att ha egna erfarenheter och uppfattningar här, därför är det meningslöst att argumentera.
Vilka är dina erfarenheter av skygglappar, använde du dem för att du hade dålig kommunikation med din häst?? Jag vet ingen som använder skygglappar så, det är snarare när man kört ett tag man använder skygglappar för att komma ett snäpp längre i sina hjälper. dvs MINDRE hjälper! Och ursprunget är säkert att man i spann skulle kunna tillrättavisa en enda häst med pisken, samt att det är en ren säkerhetsåtgärd om det kommer en plastpåse flygande bakom rumpan.
Det kanske är som du säger, inte lönt att ens diskutera detta. Men jag är ändå nyfiken på vad du baserar dina uttalanden!

Vad gäller brukskörning och i skogen så får man inte ha skygglappar!
MVH jenny

Senast ändrad:

jag då, som har en oskrämbar häst och våran kommunikation fungerar alldeles utmärkt.
Hur fungerar logiken här då? :confused:
det är en ren säkerhetsåtgärd om det kommer en plastpåse flygande bakom rumpan.
VARFÖR tror du jag vill prova skygglappar då?
Varför ska jag tro något om det? Som nybörjare är det naturligt att prova så mycket som möjligt. Det viktiga är vad man lär sig och kommer fram till.
Dina kassa och felaktiga argument stämmer inte på mig och inte på övriga seriösa kuskar heller!
:confused: Du har ju själv klippt ut citatet som klargör att jag inte argumenterar här. :confused:
Kanske det är dags att tänka om för din del om vi som kör inte håller med dig??
Vadå "vi som kör"? I den här tråden är det 2 (minst) som kör utan lappar och 2 andra som frågar varför lappar.
Tycker du majoriteten som hävdade att "jorden är platt" hade rätt? Tur att några tänkte själva, tycker du inte? ;)

LIA, en oseriös kusk?

Det är det jag också förstått att de från början var till för.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka