prova lasta hästen innan köp?

R

ronjaXX

Kan man begära att få se hästen lastas, när man är där och kollar den för ev köp? är det något ni brukar göra? tänkte när det ståt i annonsen att hästen är lätt lastad så vill man ju kanske se det innan man skriver på papprena.. eller om det tex står att hästen är litte jobbig vid lastning, men att den i själva verket är rena mardrömmen..

hur gör ni? är det vanligt att man begär att få se det?

// en undrande!!

Sv: prova lasta hästen innan köp?

klart du kan be att få se den lastad!!!om det nu står i annonsen att den är lättlastad så borde ju inte säljarna ha nåt problem med att visa. Sj bad vi att se den första ponnyn jag köpte lastad.

Smart! Kräv det! Är för j*ligt med svårlastade!

Tycker jag absolut att du kan. Jag har aldrig gjort just det själv, däremot har jag begärt att få se hästen själv i stallet i samband med provridningen. Av samma grundanledning som att du funderar på att se den lastad, man vill veta att det stämmer.

Så tycker jag absolut du kan, däremot om inte säljarna har någon transport, så tycker jag du får ansvara för att den transport tas dit, men i övrigt så ser jag ingen anledning för säljaren att neka, och skulle de det skulle jag tacka för mig vad gäller den hästen.

Självklart kan du kräva att se hästen bli lastad. De är ju faktiskt en "vara" du köper. Och står de i annansen "på varan" att den är lättlastad. Ska du ju kunna se så att de stämmer.

De är som om du ska köpa ett par högtalare till din stereo. Då får man ju alltid lyssna hur dem låter innan du köper dem.

Och nekar säljaren att visa lastning av hästen. Då skulle iaf jag bli fundersam. Då är hästen antagligen inte lättlastad. Då skulle jag säga, tack för titten, och leta vidare

jag tycker att du ska göra det.:idea: jag gjorde misstaget och gjorde det inte.. och det har jag fått sotat för..:(

Håller med de andra.

Och om säljaren påstått det, så "måste" den ju vara det, eller då en anledning för att hästen inte är det som säljare utgett den för att vara.

eftersom jag alltid följt med på besiktningen så har jag ju automatiskt sett när hästen blir lastad och jag lastar dom själv också för att se om de funkar.
sen får man ju se hur hästen beter sej på andra platser också.

Tycker att det är en utmärkt ide att be att få se hästen lastas. Kanske tom be ett få testa att lasta själv? Säger säljaren att den är lättlastad så borde det inte var ngn bekymmer, det kan ju också vara så att hästen är van vid att lastas på ett visst sätt (alla har ju sina vanor) och då kan du ju få hjälp med att göra likadant så minskar du risken för bekymmer. Hade jag varit säljare hade jag uppskattat om köparen ville se hur vi lastar och även testa själv. Ta upp det på ett schysst sätt bara utan att säljaren känner som att de måste bevisa ngt för dig så är det säkert inge problem...

Om ägaren säger att hästen är lättlastad och den absolut inte är det (inte ens för säljaren) är det skäl för hävande av köpet. Därför är det viktigt som köpare att fråga så mycket som möjligt när man köper häst!

Men enklare är ju såklart att prova själv eller be säljaren visa lastningen. Personligen kräver jag att få rida ut hästen själv också så den inte är ostadig m.m.

Visst kan du be om det. men oftast är det som så att hästen är kanske lättlastad av sin ägare och sedan när den kommer till ett nytt ställe med ny ägare så är det inte så självklart att den är lättlastad då hästar är vanedjur.

Om jag säljer min unghäst så kommer jag visa den nya ägaren hur de ska lastar honom. Han är lättlastad för jag vet hur jag ska lasta honom men han är ranghög och man måste vara tydlig med vilka signaler man ger honom för han är så lyhörd.

Givetvis kan man aldrig garantera att hästen sen i ny miljö och med ny ägare är lättlastad. Men om man soms pekulant tycker det är viktigt att hästen inte är 'erkänt' svårlastad, så kan det ändå vara en vinst i att se att hästen iaf av ägaren är lättlastad. För är den inte det för ägaren heller så.. Sen är också begreppet 'lättlastad' lite varierande från person till person, och det kan vara en fördel att veta innan köp att hästen är lättlastad om man är två personer och en lina exvis. Om man då sällan har möjlighet att ha medhjälpare, så kan det ju vara något man vill forska i, hur hästen skulle reagera utan linan t ex.

Klart att du kan begära det!

När jag köpte min förra häst fick jag se henne lastas eftersom vi åkte till ridhuset för att provrida. Hon gick upp som ett ljus med långt grimskaft.

Det betydde för den sakens skull inte att hon gick rakt upp med mig första gången jag skulle lasta henne.. Ny miljö, nya människor, ny transport, nej tack.. Hon gick alltid upp, men hon ville titta och fundera en stund först. Tog ett litet tag innan hon tyckte att vi kände varandra så bra att hon vågade gå rakt upp, men sen var det aldrig några problem.

Senaste hästen fick jag reda på att han var lite speciell, men att han gick upp om man gjorde på ett speciellt sätt. Detta fick jag också se, så jag visste vad jag agv mig in på.

Jo visst. När jag köpte mitt sto så stod det i annonsen att hon var lättlastade... jo tjena hon slet sig första gången jag skulle lasta henne och sedan fick vi ta linan på henne. Så gjorde hon även nästa gång och nästa gång... Men förra ägaren kunde lasta henne själv så hade jag sett honom lasta henne så hade jag även då trott att hon skulle vara lätt att lasta.

Nu snart 10 år senare är hon lättlastad :D det tog mig ett par år att förstå att hon vill ha frontutlastning.. :devil:

Jag har sålt många hästar och fått många konstiga frågor kan jag ju säg.. men att få se hästen lastad tycker jag är en bra fråga, speciellt om den nu ska vara lättlastad. Ofta visar jag hästen i ridhus så köparen får se hästen bli lastad två gånger automatiskt.

Jo visst. När jag köpte mitt sto så stod det i annonsen att hon var lättlastade... jo tjena hon slet sig första gången jag skulle lasta henne och sedan fick vi ta linan på henne. Så gjorde hon även nästa gång och nästa gång... Men förra ägaren kunde lasta henne själv så hade jag sett honom lasta henne så hade jag även då trott att hon skulle vara lätt att lasta.

Nu snart 10 år senare är hon lättlastad :D det tog mig ett par år att förstå att hon vill ha frontutlastning.. :devil:

'Charmen' med hästar, de är föränderliga djur ;)

Men har den varit lättlastad hos/för förre ägaren vet man ju iaf att det är ett problem som går att lösa, och kan börja jobba på det, och ofta sig själv.

Alltså om det är viktigt ha en lättlastad häst, och man står med en häst som inte är det, så skulle det iaf för mig kännas bättre om jag visste att den har varit lättlastad, det går (och försöka rannsaka mig själv vad jag gör annorlunda t ex), än om man står med en svårlastad som 'alltid' varit det och ingen fått bukt med innan.

Just lastning ber jag inte om att få se, utan går på vad som sägs faktiskt, men jag aktar mig för de som sägs vara svårlastade, börjar helst inte på minus.

Sen har jag haft en som var plättlätt, så hände något och tja, det tog år att lösa igen, så jag vet vad du gick igenom.. :crazy: Övriag har dock tacknämligt nog varit enkla och trevliga att lasta (och jag lastar alltid själv) även om de inte varit så klockrena innan.

Däremot så min motsvarighet till 'kan jag få se den lastad' är ju numera 'kan jag få se den vara själv tack' :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna