Sv: prova lasta hästen innan köp?
Jo visst. När jag köpte mitt sto så stod det i annonsen att hon var lättlastade... jo tjena hon slet sig första gången jag skulle lasta henne och sedan fick vi ta linan på henne. Så gjorde hon även nästa gång och nästa gång... Men förra ägaren kunde lasta henne själv så hade jag sett honom lasta henne så hade jag även då trott att hon skulle vara lätt att lasta.
Nu snart 10 år senare är hon lättlastad
det tog mig ett par år att förstå att hon vill ha frontutlastning..
'Charmen' med hästar, de är föränderliga djur
Men har den varit lättlastad hos/för förre ägaren vet man ju iaf att det är ett problem som går att lösa, och kan börja jobba på det, och ofta sig själv.
Alltså om det är viktigt ha en lättlastad häst, och man står med en häst som inte är det, så skulle det iaf för mig kännas bättre om jag visste att den har varit lättlastad, det går (och försöka rannsaka mig själv vad jag gör annorlunda t ex), än om man står med en svårlastad som 'alltid' varit det och ingen fått bukt med innan.
Just lastning ber jag inte om att få se, utan går på vad som sägs faktiskt, men jag aktar mig för de som sägs vara svårlastade, börjar helst inte på minus.
Sen har jag haft en som var plättlätt, så hände något och tja, det tog år att lösa igen, så jag vet vad du gick igenom..
Övriag har dock tacknämligt nog varit enkla och trevliga att lasta (och jag lastar alltid själv) även om de inte varit så klockrena innan.
Däremot så min motsvarighet till 'kan jag få se den lastad' är ju numera 'kan jag få se den vara själv tack'