Sv: Protesterande ridtravare
Det är jättesvårt att svara på när inte ens du är särskilt bekant med hästen. Så en viktig del kan ju vara att fråga ägaren om denne stött på detta och vad h*n tolkat det som? Sen behöver man inte ta svaret som en absolut sanning eftersom man kan tolka olika (hästar är kluriga djur!
) men det kan hjälpa att få ett hum iaf vad man ska titta efter.
Min egen kuse är egentligen väldigt o-testig och ambitiös, ändå har jag varit med i en period där jag "kommit åt" honom så bra tekniskt att fysiken inte hängt med. Som att vi fått till för bra kvalitet helt enkelt mot vad han eg. haft styrkan till i en övergångsperiod. T o m om man har en häst man känner så kan det då vara klurigt att väga hur mycket man vågar fortsätta be om för arbetsmoralens skull (och för att fortsätta utvecklas) och hur mycket man bör anpassa sig till det hästen talar om, att jag pressar för mycket för fysiken.
Det jag gjorde i det läget var att kräva samma kvalitet men i väldigt korta intervaller och vara väldigt noga med att lyssna när hästen
börjar visa minsta pyttetecken på att det börjar bli jobbigt, och försöka sluta då vid de pyttesignalerna eller när man är på topp istället för när riktiga protester kommer.
Om det däremot uppstått i ett ganska "snällt" läge alltså när man absolut inte krävt något ovant eller lite extra jobbigt, kanske t o m i början av ett pass, då har jag bara legat kvar lugnt och fint med kommandot till det jag ville, fortsätta fokusera på det jag vill istället för det hästen gör - inte göra en grej av det så att säga. Enstaka gånger kanske jag har förstärkt ytterligare det jag vill, men absolut inte så hästen upplever det som en bestraffning.
Gäller att vara väldigt ödmjuk gentemot hästen tänker jag. För vi VET aldrig, vi kan bara gissa. Att straffa kan vara nog så effektivt men oj oj vilken skada man kan göra om man bara så blir arg eller frustrerad/irriterad eller bestraffar i ett läge där hästen har en anledning att protestera! Jämfört med att lugnt vänta ut och fortsätta hålla fokus på det man vill göra.
Jag tror inte heller på att hästar protesterar i onödan, bara att vi människor kan ha svårt att veta exakt vad den protesterar för.
Men har man kollat det viktigaste NOGA, dvs att den är bra i fysiken och har passande utrustning, då skulle jag som sagt tänka att det jag gör, det gör jag helhjärtat, men jag tar väldigt korta intervaller i det hästen upplever jobbigt, och bestraffar aldrig utan ligger bara kvar i det jag vill att hästen ska göra.
Blir protesterna värre och värre, då har man antingen reagerat fel utifrån hästen och förstärkt beteendet, eller så finns det något fysiskt bakomliggande.
Kommer de tidigt och försvinner tidigt, då är det bara att köra på men ändå tänka på ovanstående och fortsätta vara lyhörd.