Protesterande ridtravare

Anyo

Trådstartare
Jag håller på och försöker vidareutbilda en ridtravare. Han är jätte fin i ridningen och samarbetsvillig. Men efter ett tag så tröttnar han och protesterar genom att börja backa och sparka bakut. Och eftersom jag inte riktig känner den här hästen än vill jag ju inte gå på som om det vore ens egen. Har ni nå tips på hur jag ska bära mig åt när han gör så ? Han har tydligen också gjort detta inom både montén och travet nån gång tidigare.

Sv: Protesterande ridtravare

Han har ont/är missnöjd(.

Hästar bråkar inte utan anledning. Antingen har/får han ont under ridning (gammal skada, mjölksyra, låsningar, illapassande utrustning, munproblem osv) eller så orkar/förstår hästen inte vad du viklkl och bråkar av den anledningen...

Ont, missnöjd eller utrustning som stör/ är opassande.

Kolla också upp hästen..Det är inte helt ovanligt att travarna är vinda och snea lite överallt

Ok. Ägaren är väldigt mån om sin häst och kollar honom noggrant varje dag. Så jag vet inte. Har inte ridit han på ett tag nu men enligt henne så har det gått över när hon ridit han. Men för mig kändes det lite som att han kanske testade mig eftersom jag var ny på honom. Som sagt jag vet inte men skall höra med henne i morgon när hon kommer å se om det finns nått på honom som kanske kan irritera.

Ok. Ägaren är väldigt mån om sin häst och kollar honom noggrant varje dag. Så jag vet inte. Har inte ridit han på ett tag nu men enligt henne så har det gått över när hon ridit han. Men för mig kändes det lite som att han kanske testade mig eftersom jag var ny på honom. Som sagt jag vet inte men skall höra med henne i morgon när hon kommer å se om det finns nått på honom som kanske kan irritera.

Att kolla upp hästen är inte den dagliga kollen man gör utan låta en veterinär gå igenom hästen och kanske en kiropraktor, så det kan vara en bra idé att börja med innan man börjar fundera på andra saker.
Sen kan det även vara så att han inte förstår vad du vill och alltså protesterar, om det inte är något fel på hästen, utrustningen passar utan att klämma eller göra honom illa, så börja om från början, ren odla hjälperna och kolla att framåt fungera och broms fungerar och fortsätt där ifrån.

Okej. jag får höra med henne om hon kollat han nåt med vet. Förstår det gör han, för jag gör ännu inget som han inte redan kan, jag har ju bara provat lite volter och så än så länge och övergångar just för att vi ska lära känna varandra osv.. Ingen galopp endast trav. Men tack för tipset :)

Om hästen inte har ont å så vidare så kanske den blir trött?
Varmblodet jag rider brukar protestera lite för att försöka slippa, han är väldigt bestämd i sina åsikter, eller om han blir trött.
Sen måste jag hela tiden kolla av så jag inte pressar han för hårt både psykiskt och fysiskt. Rider ca 20 min på banan bara det räcker för han (är inte riden och utbildad så mycket).
Så ett tips är att känna av i vilka situationer beteendet uppstår och sedan försöka ta det därifrån. Gå efter känsla på hästens beteende ;) Fråga även ägare hur hon brukar göra vid dessa situationer, eller hur hon tycker du ska göra. Hon lär ju veta hur mycket du kan kräva av hästen... ;)

Okej:) Denna herre är ju bra utbildad i grunden så han är ju en jätte fin ridhäst. Jag tror ju att han tycker det blir tråkigt efter ett tag så han vill helt enkelt inge med. jag har ridit han i 20-30 minuter vilket absolut räcker för honom. Jo hon vet väl hur mkt jag kan gå på men känns ändå lite som att jag vill verkligen känna hästen innan man går på så, eftersom många kan ju ljuga och säga att den är super snäll så kanske man går på den och så ligger man i backen sen :P så va tar träningen som den kommer tills vi känner varandra lite bättre :)

Låter bra. kan ju mycket väl vara så att den försöker testa om den kan slippa...;)

jag skulle mer fundera på varför han försöker slippa undan. travare är ofta villiga att vara till lags och även om man inte kan generalisera rakt över så har jag nästan enbart stött på ambitiösa travare.
de som inte varit det har haft någon form av obehag eller skada/spänningar som kommit fram när man luskat lite närmare...

så jag tror på smärta eller annat obehag, alt. att han helt enkelt inte tycker att det jobb du gör med honom är roligt.

Kolla igenom hästen så att den inte har ont, kolla över din ridning om det är något som du gör som gör att hästen reagerar eller om du kräver för mycket. Efter allt är kollat kan man fundera på om hästen testar.

Min travarfröken slår nästan knut på sig själv för att göra rätt och det är den känslan jag har fått av de flesta travarna, de vill väldigt gärna göra rätt.

Jag får känslan att han har ont eller blir trött.

Det tar ju nästan två år för "hela" kroppen att omskola.. ca 3-6 månader för muskler, ca 1 år för senor och ligament och kan ta upp till ca 2 år för skelettet att ändra sig efter nytt arbete..

Fortsätter han med detta beteende hade jag absolut kollat honom med veterinär och en massör.

Ok. han är ju inte skolad som travare utan han är ridhäst från början. kan även påpeka att det är ett kallblod. Ok tack för tipset :)

Ok:) han är ju ridhäst från början. Och det är så kort tid jag rider honom. max 30 minuter. Men fortgår det så ska ja be ägaren kolla upp det:)

hänger inte med på vilket i mitt inlägg du svarar på, det med attde är samarbetsviliga kanske? det har isåfall enligt mig inte med skolning att göra, utan med rasen och det har de således med sig från start... mina har inte heller travtränats men alla varit väldigt ambitiösa.

dock, mina har varit/är varmblodstravare, inte kallblod. kallblod kan jag inte uttala mig, men poängen är ändå att hästar som gör något för att slippa undan, då måste man fundera på varför de vill slippa undan från jobb. har den ont? har den tråkigt? förstår den inte? och det får man fundera på oavsett ras eller skolning.

Det är jättesvårt att svara på när inte ens du är särskilt bekant med hästen. Så en viktig del kan ju vara att fråga ägaren om denne stött på detta och vad h*n tolkat det som? Sen behöver man inte ta svaret som en absolut sanning eftersom man kan tolka olika (hästar är kluriga djur! ;) ) men det kan hjälpa att få ett hum iaf vad man ska titta efter.

Min egen kuse är egentligen väldigt o-testig och ambitiös, ändå har jag varit med i en period där jag "kommit åt" honom så bra tekniskt att fysiken inte hängt med. Som att vi fått till för bra kvalitet helt enkelt mot vad han eg. haft styrkan till i en övergångsperiod. T o m om man har en häst man känner så kan det då vara klurigt att väga hur mycket man vågar fortsätta be om för arbetsmoralens skull (och för att fortsätta utvecklas) och hur mycket man bör anpassa sig till det hästen talar om, att jag pressar för mycket för fysiken.
Det jag gjorde i det läget var att kräva samma kvalitet men i väldigt korta intervaller och vara väldigt noga med att lyssna när hästen börjar visa minsta pyttetecken på att det börjar bli jobbigt, och försöka sluta då vid de pyttesignalerna eller när man är på topp istället för när riktiga protester kommer.
Om det däremot uppstått i ett ganska "snällt" läge alltså när man absolut inte krävt något ovant eller lite extra jobbigt, kanske t o m i början av ett pass, då har jag bara legat kvar lugnt och fint med kommandot till det jag ville, fortsätta fokusera på det jag vill istället för det hästen gör - inte göra en grej av det så att säga. Enstaka gånger kanske jag har förstärkt ytterligare det jag vill, men absolut inte så hästen upplever det som en bestraffning.

Gäller att vara väldigt ödmjuk gentemot hästen tänker jag. För vi VET aldrig, vi kan bara gissa. Att straffa kan vara nog så effektivt men oj oj vilken skada man kan göra om man bara så blir arg eller frustrerad/irriterad eller bestraffar i ett läge där hästen har en anledning att protestera! Jämfört med att lugnt vänta ut och fortsätta hålla fokus på det man vill göra.
Jag tror inte heller på att hästar protesterar i onödan, bara att vi människor kan ha svårt att veta exakt vad den protesterar för.
Men har man kollat det viktigaste NOGA, dvs att den är bra i fysiken och har passande utrustning, då skulle jag som sagt tänka att det jag gör, det gör jag helhjärtat, men jag tar väldigt korta intervaller i det hästen upplever jobbigt, och bestraffar aldrig utan ligger bara kvar i det jag vill att hästen ska göra.

Blir protesterna värre och värre, då har man antingen reagerat fel utifrån hästen och förstärkt beteendet, eller så finns det något fysiskt bakomliggande.
Kommer de tidigt och försvinner tidigt, då är det bara att köra på men ändå tänka på ovanstående och fortsätta vara lyhörd.

Okej:) Ägaren blev helt paff när han började så. Men nu säger hon att han lagt av med det nästan helt och hållet när hon ridit honom. Vet inte om det har nått med saken o göra men det var ett nytt ställe för honom. Tror väl inte det påverkar så sett. Men jag skall höra med henne om hon kollat upp honom i veterinär väg :)

Haha nej det blir lite rörigt :) Mjo men som sagt jag har ingen aning egentligen om hästens bakgrund osv det var första gången vi träffades och red. Men jag ska kolla up detta ang ev smärta och se. Men enligt ägaren skall han ha slutat med detta. Vi får se hur det avlöper :) Tack :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 082
Senast: Flixon
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka