Protest vid ledarskapsträning

N

Nora

Har aldrig varit inne just här men tänkte att detta är väl bästa stället att fråga om råd i denna fråga!

Jag har en 6-årig kbl travare som vi börjat jobba mer ordentligt med ledarskap nu den/de senaste månaderna. Främst för att få han så lättlastad som vi vill ha honom men nu när man börjat uppvisar sig ju alla läckor:o Transporten går det att skicka in honom i nu (han har aldrig varit direkt rädd utan mest tjurat) men igår var vi på promenad och tänkte skicka han genom en vattenpöl (även det ett projekt!) och han tvärvägrade. Slängde sidan över mamma som höll i honom, studsade runt henne i galopp och bock och var farlig med bakbenen.

Nu vet jag inte hur mycket som är bus/överskottsenergi och hur mycket som är riktiga protester och ifrågasättanden av vem som bestämmer. Mamma blev i alla fall rätt skakis då hon inte heller hade hjälm på sig. Han slänger aldrig iväg så man har svårt att hålla honom men de viftande bakbenen känns inte helt trygga. Han kan tydligt visa oss sitt missnöje genom att dra upp ett bakben, vilket har hänt flera ggr.

Så vad gör vi? Gå tillbaka och bara nöta på grunderna? Skydda oss från topp till tå och ta fajten? En häst som respekterar sin ledare hotar väl knappast med bakbenen? Är det vanligt att dem ska testa läget efter man "vunnit" lite (lastningen)?

Det var långt nu men svara gärna, mamma var rätt bedrövad igår och funderade om han "vunnit" över henne och skulle fortsätta vara otrevlig, hon visste till och med inte om hon vågade ta han nå mer:crazy:

Sv: Protest vid ledarskapsträning

Är det ingen som har nåt att säga??:confused:

Min erfarenhet från kallblodstravare är att de hela tiden försöker att testa lite om de får ta över. De gäller att hela tiden hålla på att det är du som bestämmer och aldrig släppa efter när han testar. Även om jag verkligen gillar nordisar och har haft mycket med dem att göra och aldrig varit med om några som är elaka, så har de mycket egen vilja.
Ge dig till tåls lite till ni har tränat ordentligt och han verkilgen accepterat dig som sin ledare. De kan gå fort, men även ta längre tid. Ingen häst gillar väl i början när de blir av med sitt lderarskap ;)
Det brukar gå över när hästen accepterar helt och fullt en som sin ledare
Lycka till!!!:bump:

Ta några steg tillbaka, kräv inte såna "svåra" saker innan han slutat hota er med benen.
Om en häst hotade mig skulle jag med kroppspråk visa vad jag tycker. Ta ett snabbt steg mot honom och "krypa ihop", lite. Försök tänka dig att du är en häst, vad skulle den ha för ansiktsuttryck? Var skulle den lägga tyngdpunkten? Få honom ur balans, och så fort han ställt ner benet, ge honom en ny uppgift så att du har något att belöna, även det med kroppspråk. Det kan vara en enkel uppgift, bara att han vänder ett steg åt sidan eller något.

När en häst kastar sig över någon på det viset, visar den tydligt att den inte tycker att den personen behöver någon plats. I det här fallet har din mamma inte TAGIT sin plats. Visst kan hästar bralla runt och ha sig, det kan vara ren energi som måste ut, men om den vet var den har dig och respekterar din plats, så går den inte över dig.

Gå tillbaka några steg och börja med att visa hästen hur nära den får komma, hur långt din plats räcker sig.

Jag tänkte också det, att det blev nog för svårt. Hotar med benen har han gjort ibland sen vi fick han för 7 månader sen när han blir irriterad, oftast när han är hungrig och grinig :D Men dom här riktiga sparkarna har kommit nu när vi börjat jobba ordentligt, han var inte långt från mamma huvud en gång. Vi brukar försöka peppa varann att säga åt ordentligt men jag antar att man blir lite feg när man kan räkna broddar på hästen och jag vet inte om han skulle kunna gå till riktig attack om man pressade ännu hårdare då... Men vi ska väl då gå tillbaka några steg och jobba med Vår plats? Tack för tipsen och tankarna båda två!

Liknande trådar

Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 950
M
Trav Hoppas att ni orkar med för jag har faktiskt sökt i forumet och inte hittat riktigt rätt svar på alla frågor jag har. Tyvärr kommer det...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 059
Senast: Montéryttare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar