Proteinvärde på överblommat bete??

amalia

Trådstartare
Vårt bete är väldigt övervuxet och står i full blom på gränset till att vara överblommat. Hur är det med proteinvärdet? Sjunker de snabbt iom överblommningen. Tycker mig märka på min häst att hon tappat lite... funderar på att tillskottfodra henne lite, trots att det är fullt med gräs i hagen, dock övervuxet. Vad har ni för erfarenheter av detta??

Sv: Proteinvärde på överblommat bete??

Skillnaderna mellan näringsvärdena under hela betesperioden är minimala.
Det som ger sämre värden är förvuxet bete. Så länge som betet hålls kort är värdena bra under hela betesperioden. För att sedan dala framåt hösten.

Tidigt försommarbete: Mj/kg ts- 11,5 g smbrp/kg ts - 160
Försommarbete: Mj/kg ts - 11,0 g smbrp/kg ts - 147
Högsommarbete: Mj/kg ts - 10,5 g smbrp/kg ts - 128
Sensommarbete: Mj/kg ts - 10,8 g smbrp/kg ts - 166
Förvuxet bete: Mj/kg ts - 9,5 g smbrp/kg ts - 72

Liknande trådar

Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
2 132
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Jag har drabbats av riktig fångest,trots att jag har en ponny som inte ens haft fång.Jag läser och läser om alla hästar som...
Svar
4
· Visningar
1 375
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?