Proteinvärde i hö

Sandra -74

Trådstartare
Undrar om någon kan ge mig tips på bra proteinersättare som inte hästarna är så känsliga emot då pållan reagerade på för mycket lusern i våras. Mitt hö har tyvärr låg kvot 3,29:devil:.... MJ 8,0 och smrp26,3.
Jag har suttit på hippocampus och kollat men får inte ihop något bra.:crazy:

Sv: Proteinvärde i hö

Bästa och billigast är nog att skaffa annat grovfoder. Jag är tveksam till att ens lusern hjälpt upp kvoten utan att starkt begränsa högivan. Då åsterstår som jag ser det soja, som är rätt svårt att ge om hästen är känslig.

Undrar om någon kan ge mig tips på bra proteinersättare som inte hästarna är så känsliga emot då pållan reagerade på för mycket lusern i våras. Mitt hö har tyvärr låg kvot 3,29:devil:.... MJ 8,0 och smrp26,3.
Jag har suttit på hippocampus och kollat men får inte ihop något bra.:crazy:

Har du provat med Krafft Protein i foderstaten, det innehåller ingen soja, är dock ganska dyrt, innehåller 12 MJ och 330 gr smb rp, kvoten blir 27,5?

När hästen reagerade på lusern - hur mycket gav resten av foderstaten? Hade du ett bättre hö då, så är det liksom inte samma förutsättningar i dag. Jag menar att det är inte säkert att det var lucernen som var boven utan det totala intaget (givetvis minskar man på kraftfodret först, men det hade kanske inte ens behövts).

Det är ju lättare om man har siffror att se tillbaka på när man skall hitta nästa års lösning. Som Lovis säger så kan det dock bli svårt att fodra upp med ett sånt grovfoder.

Korn lär ju inte hjälpa upp höet som diskuteras, kvoten är inte tillräckligt hög.

Jag har lärt mig för "hundra" år sedan att man kan ge korn om hullet behöver ökas, men man för den delen inte vill ha en piggare häst. Är det inte protein i korn? Kanske en korkad fråga, men jag har alltid haft tur med hö och bara behövt fodra med hö och havre, mineraler o lite betfor förut. Nu står jag inför samma situation som TS, låg proteinhalt i höet. Jag hade tänkt börja ge krossad korn tillsammans med havren, är det fel tänkt?

Korn och havre har ungefär samma mängd energi och protein (ca 10-12 MJ, 80-90 smb rp). Sen ser väl sammansättningen av stärkelse och andra beståndsdelar lite annorlunda ut, men det vågar jag inte ens ge mig in på.

Har du ett hö med lägre näringsvärden, så räcker det inte så långt. Det är då man kollar t ex lucern (smb rp 105-140), Krafft Protein (smb rp 330) eller andra sorter med högt proteininnehåll, alternativt Soja (också smb rp över 300 per kilo).

Nästa korkade fråga:

Vad är Krafft protein för slags foder?
Vilket är lämpligast att ge, detta eller Lucern? Eller räcker det att ge soja? Törs man ge soja till yngre hästar?

Prova lusern utan melass. Har hört att en del reagerar på melass.

Inga frågor är så korkade som de som aldrig ställs ;) :cool:

Krafft Protein och Soja är båda två foder med HÖG proteinhalt. Det ger stor skillnad i den berömda kvoten, och kan kompensera uselt hö till viss del. Soja är ren råvara, nämns i många trådar om du söker. KP är en foderblandning som innehåller bl a potatisprotein mm. Kraffts egen beskrivning finns här: www.krafft.nu

Lucern, finns det en egen tråd om här på första sidan ;)

Jag får svara alla i samma...jag hade inte någon höanalys då min häst reagerade så det kan vara att höet hade ett lågt energivärde men jag gjorde som min tränare sa och gav lucern....:angel:
I år bestämde jag mig för att göra analys och det är väl ett måste ett år som detta då vi skördade vårt hö i början av augusti.
Jag har tittat lite på kraft protein men undrar lite om maxgivan...
Sedan tittade jag på min andra analys och såg att kvoten inte var jättebra där men bättre smrp/Mj= 4,8
Det blev enna att jag stirrade mig blind på höet med den sämre kvoten.:crazy:
Om någon vet maxgivan på kraft protein får de gärna skriva här.

Jag har inte sett någon maxgiva på Krafft Protein, men har för mig att det står så här på säcken!
100 gram smb rp = 300 gram KP
200 gram smb rp = 600 gram KP
300 gram smb rp = 900 gram KP

Antar då att de menar att man kan ge dessa förslag som dagsgivor, beroende på hur mycket protein man vill tillföra!

Det innehåller ju ingen soja så det borde gå bra att fodra ganska mycket med det.

Vilket är lämpligast att ge, detta eller Lucern? Eller räcker det att ge soja? Törs man ge soja till yngre hästar?

Vilket proteinfoder du ska välja beror på HUR mycket protein som behöver tillföras - det får du räkna på. Antingen för hand elelr i ett foderstatsprogram!
Och ja, soja är jättebra även för unghästar, det innehåller mycket lysin.

Vad gäller korn så är det ett ENERGIkraftfoder. (ger mest energi)
Visst kan det hjälpa att hulla hästen men nu pratar vi ju om att du behöver höja proteinmängden i foderstaten och då räcker oftast inte spannmål... Det beror på HUR låg proteinhalten är i ditt hö.

Tack för hjälpen! Höet innehåller ca 25 g smrp. Har tidigare varit med om att fodra med sojamjöl, men det finns väl i form av olja också? Är det någon skillnad? Kan tillägga att min häst är ganska lättfödd.

(förlåt TS att jag "kapar" din tråd lite)

Tack för hjälpen! Höet innehåller ca 25 g smrp. Har tidigare varit med om att fodra med sojamjöl, men det finns väl i form av olja också? Är det någon skillnad? Kan tillägga att min häst är ganska lättfödd.

Sojaoljan har inget med SOJAMJÖLET att göra (fast dom kommer från samma växt ;)) . Det är STOR skillnad! Oljan innehålelr bara fett (rent energi och ingen protein alls) och sojamjölet mest protein.

25g smb rp per kg är väldigt LÅGT. Vad är det för energivärde per kg?

(tyst och skamset) jag vet inte :o

Nåja, jag ska ta reda på lite mer om värdena. Sedan får det nog bli sojamjöl då som tillskott. Är tyvärr totalt "koko" när det gäller sådant här. Har hittills alltid gått bra med hö, havre o mineraler, som sagt, och det verkar nu vara en ren "djungel" av diverse olika tillskottsfoder.

Hejsan igen. Jag har en undran om soja nu. När jag läser krafts info om proteintillskott skriver de själva att soja är bra för unghästar men till vuxna hästar ges i undantagsfall.
Hur ligger det till. Kan jag använda soja som jag blivit rekommenderad av flera.
Om man tittar på Opti gnägg så rekommenderar det programmet soja till mina hästar.....någon som vet hur det ligger till?

Soja är ett utmärkt proteinkoncentrat för alla som behöver det om det passar in i foderstaten. Men precis som alla andra proteinkoncentrat får man inte ge för stor dos åt gångren för att inte störa tarmfloran. Men det gäller även koncentrat som är förpackat med andra fodermedel till pellets förståss. Man kan ha miljöaspekter på soja och föredra rapsmjöl och potatisprotein för att det odlas närmare osv. HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 566
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 358
Senast: Ise
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 796
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka