Proteintillskott till föl?

paronet

Trådstartare
Ska hämta ett 6 månaders gammalt shettisföl om nån vecka. Har aldrig haft en så ung häst innan så skulle behöva lite tips. Det mest akuta är maten, hört så olika från person till person. Vissa tycker att man ska ge fölpellets, en del tycker enbart hö och andra har jag hört ger en massa tillskott. Vad skulle ni rekommendera och var har ni gett era om ni haft en häst i den åldern. Vi ska även skaffa en äldre shettis och ungefär hur mycket äter en vuxen shettis per dag? Är såklart från individ till individ men på ett ungefär.

En sak jag hört är viktig är proteintillskottet, vad tipsar ni om för slags tillskott och vad finns det för tillskot när det gäller protein?

Sen skulle jag behöva en massa allmänt tips och vad man bör kollat innan och sånt så jag ej missat något. Och om det är något speciellt man bör tänka på, vill inte att något ska gå snett!
 
Basen i foderstaten bör vara ett riktigt bra grovfoder.
Men, eftersom fölet tarmflora inte riktigt är färdigutvecklad förrän några månader senare än när du hämtar den, så kanske nåt tillskott kan vara vettigt. Särskilt eftersom den är nyss avvand när den hämtas, då tappar de ofta lite hull.
Jag hade i så fall valt någon form av fölpellets, med så stor andel mjölkpulver som möjligt, att ge under en övergångsperiod.

(jag har ingen koll på vilka såna produkter som finns på marknaden nu, det är flera år sen jag använde sånt senast - mina föl brukar oftast gå kvar längre med mamman...)
 
Kontakta gärna en oberoende foderrådgivare och var noga när du väljer grovfoder är mitt tips. Det finns många som "tycker" som faktiskt inte riktig har koll även om de låter bombsäkra, det har du säkert märkt själv redan.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
2 822
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 023
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 932
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 750
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp