Proteinrik vegetarisk mat

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare sthu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 107
  • Visningar Visningar 7 270

sthu

Trådstartare
Jag ska prova att äta mer protein, utan att äta för mycket kalorier. Jag behöver gå ner i vikt och har testat massor med olika dieter utan resultat. Så nu tänkte jag ge proteinrik kost en chans.
Till problemet:
Jag är vegetarian och äter helst så lite animaliskt som möjligt (inkl ägg och mejeri).

Jag typ lever på olika böngrytor, men det blir inte tillräckligt med protein när jag ätit tills jag är mätt.
Tips på hur jag kan öka proteinet utan att öka kcal för mycket?

Tofu går ju att variera massor. Det finns silken tofu, firm tofu, marinerad, rökt, friterad, fermenterad, torkad... Har du någon kinesisk affär i närheten?

Tofu går ju att variera massor. Det finns silken tofu, firm tofu, marinerad, rökt, friterad, fermenterad, torkad... Har du någon kinesisk affär i närheten?

Tofu ger mindre protein än tex kikärtor.

Har bara Ica inget annat tyvärr.

Mitt problem är inte variation utan just proteininnehåll.

Addera tex pumpafrön och solrosfrön. De är väldigt proteinrika. Jag bukar strössla det över både sallad och mat. Kanumvete eller quinoa istället för ris/pasta. Edamamebönor i salladen.

Tofu ger mindre protein än tex kikärtor.

Har bara Ica inget annat tyvärr.

Mitt problem är inte variation utan just proteininnehåll.
Ät kikärtor då? Om du inte vill ha bönor och inte tofu så är det ju bara halvfabrikaten kvar annars. Vill du äta det?

Bästa frukostgröten = havre- eller rågflingor, ett rivet äpple och en msk loppfrön. Jag orkar sällan äta upp en hel portion. Alternativt 1 dl havregryn, en finriven morot, och 1 krm vardera av kanel, kardemumma och vaniljsocker. Ev lite kokosflingor på. Jag slänger i loppfrön där med.

Ät hellre potatis än pasta. Pasta mättar typ ingenting, om man inte kör bönpasta då. Quinoa mättar också bra.

Ät kikärtor då? Om du inte vill ha bönor och inte tofu så är det ju bara halvfabrikaten kvar annars. Vill du äta det?

Fast det handlar inte om vad jag vill äta. Utan när jag ätit tills jag är mätt behöver jag ändå mer protein i dieten.
Baljväxter är extremt mättande!

Addera tex pumpafrön och solrosfrön. De är väldigt proteinrika. Jag bukar strössla det över både sallad och mat. Kanumvete eller quinoa istället för ris/pasta. Edamamebönor i salladen.

Jag äter inte pasta/ris. Lägger ogärna till mer kalorier.. Sallad äter jag inte :angel:
Hittade lite solrosfrön i skafferiet, tänkte ha dem på kvarg imorgon. Gör dock liten skillnad..

Fast det handlar inte om vad jag vill äta. Utan när jag ätit tills jag är mätt behöver jag ändå mer protein i dieten.
Baljväxter är extremt mättande!

Jag äter inte pasta/ris. Lägger ogärna till mer kalorier.. Sallad äter jag inte :angel:
Hittade lite solrosfrön i skafferiet, tänkte ha dem på kvarg imorgon. Gör dock liten skillnad..
Varför behöver du mer protein? Jag gissar på att du får i dig mer än tillräckligt om du äter mycket baljväxter varje dag.

Bästa frukostgröten = havre- eller rågflingor, ett rivet äpple och en msk loppfrön. Jag orkar sällan äta upp en hel portion. Alternativt 1 dl havregryn, en finriven morot, och 1 krm vardera av kanel, kardemumma och vaniljsocker. Ev lite kokosflingor på. Jag slänger i loppfrön där med.

Ät hellre potatis än pasta. Pasta mättar typ ingenting, om man inte kör bönpasta då. Quinoa mättar också bra.

Bra tips säkert men inte så proteinrikt..

Jag behöver inte mättas mer, jag behöver bara protein i mängder. Ska enligt dieten äta ca 130 g

Bra tips säkert men inte så proteinrikt..

Jag behöver inte mättas mer, jag behöver bara protein i mängder. Ska enligt dieten äta ca 130 g
Ja det är tips på mat som är bra om man vill gå ner i vikt utan att vara hungrig.

Men ditt problem är alltså att du inte orkar äta så mycket protein som du enligt den specifika dieten behöver? Spontant så tänker jag att ägg är ultimat då. Jag vet att du inte ville äta det, men om du inte lyckas med baljväxter så är det väl ett enkelt alternativ.

Behöver och behöver, det är en diet. Jag ska ner i vikt och att "bara" dra ner på kcal funkar inte.

Får kolla in det. Tycker dock det smakar pecka
Marinera tofun själv. T ex med Maggi, vitlök, sesamolja. Eller rulla i sesamfrön innan du steker. Mosa med potatis och kryddor till biffar. Att äta naturellt är lite trist men det är ju mkt enkelt att smaksätta

Ja det är tips på mat som är bra om man vill gå ner i vikt utan att vara hungrig.

Men ditt problem är alltså att du inte orkar äta så mycket protein som du enligt den specifika dieten behöver? Spontant så tänker jag att ägg är ultimat då. Jag vet att du inte ville äta det, men om du inte lyckas med baljväxter så är det väl ett enkelt alternativ.

Jag får äta typ 6 ägg om dagen i så fall. Inte hållbart.

Marinera tofun själv. T ex med Maggi, vitlök, sesamolja. Eller rulla i sesamfrön innan du steker. Mosa med potatis och kryddor till biffar. Att äta naturellt är lite trist men det är ju mkt enkelt att smaksätta

Konsistensen är fortfarande lika äcklig..
Potatis äter jag inte heller.

Är det en app som räknat ut ditt behov av kcal och protein eller är det en "riktig människa" som utgått från dig som person, din livsstil, aktivitetsnivå osv?

Om det är en app, så skulle inte jag pina i mig mat när jag redan är proppmätt bara för "sakens skull".

Jag äter inte när jag är mätt. Har aldrig gjort,kommer inte att göra.
Räknar i lifesum men har fått rådet av dietist.

Jag äter inte när jag är mätt. Har aldrig gjort,kommer inte att göra.
Räknar i lifesum men har fått rådet av dietist.

En dietist har alltså räknat ut hur många kcal/dag du behöver i förhållande till allt och hur stor andel av det som ska komma från proteinet, men inte gett råd och förslag på kost om hur du ska komma upp i den mängden protein?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som... 2
Svar
24
· Visningar
2 689
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 968
Mat Jag vet att jag kanske inte framstår som en muntergök när jag skriver en del om min autism och anorexi här på buke, men jag läser dom... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
11 700
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår var det fettisdagen och det bjöds på minisemlor på mitt jobb. Jag är alldeles galen i semlor – de innehåller väl typ alla triggers...
Svar
6
· Visningar
2 121
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden